Spis dig glad og sund

Hvad ville du sige til en enkelt fødevare, som kunne garantere at du med det samme blev tynd eller glad? Så ville du sikkert løbe ned til butikken med det samme ikke? Okay… Der er vi måske ikke helt endnu, men der er nogle former for mad og næringsstoffer, som forskerne siger, øger dit velvære og din sundhed. 

LÆS OGSÅ: 10 snacks som øger din forbrænding

Vores diæt har en kæmpe indvirkning på vores kortsigtede og langsigtede helbred, især når det kommer til overvægt, diabetes og hjerteproblemer. Det er derfor vigtigt at spise en varieret og sund kost, frem for at fokuserer på en bestemt magisk fødevare. Næste gang du er ude og handle, så sørg for at få disse fødevarer med hjem. 

Bælgfrugter

Ærter, bønner og peanuts er gode kilder til magnesium, som er et mineral der spiller en væsentlig rolle i din krops energiniveau. Når du træner bliver magnesium spredt rundt i din krop for at hjælpe energi rundt i din krop. Mangel på denne energi gør dig træt og kan få dig til at falde sammen hurtigere. Hvis du træner meget, er det vigtigt at du sørger for at få en masse magnesium, da du udskiller dette når du sveder.

Spinat

Hvis du er mere til salat end kød, er spinat en rigtig god kilde til at få jern på. Jern sørger for at ilt bliver transporteret rundt til dine celler og sikrer dig samtidig mod infektioner. Hvis du yderligere tilføjer madvarer som indeholder meget C-vitamin, såsom jordbær og appelsiner, til din diæt, vil det forbedre dit immunforsvar samt styrke dine muskler og knogler.

Quinoa

Undgå at spise hvide ris og brød, da det kan få dit blodsukker til at falde, hvilket gør dig sløv. Et bedre alternativ er quinoa, som indeholder komplekse kulhydrater som giver dig en lind strøm af energi. Quinoa er desuden en af de sjældne plantebaserede fødevarer som indeholder alle ni essentielle aminosyrer, som din krop ikke selv kan producere. Aminosyrer er afgørende for proteinsyntese, som er væsentligt i opbygningen af muskler. Ved opbygning af muskelmasse, kan du øge dit energilager og potentielt din udholdenhed.

Laks

Hvis du har følt dig lidt negativ og sur på det sidste, kan det være at du bør tage ud og fiske efter omega 3 fedtsyrer såsom eicosapentaensyre (EPA) og docosahexaenoicsyre (DHA). Selvom alle omega 3 fedtsyrer er sunde, er der flest fordele i EPA og DHA, som findes i laks, tun og andre fede fisk. Undersøgelser viser at folk som er i dårligt humør, har en kort lunte og generelt bekymrer sig meget, har et lavt indhold af EPA og DHA. Ved at tilføje fødevarer som har et højt indhold af disse fedtsyrer, kan man forbedre humøret på deprimerede personer.  

Æg

Du kan muligvis holde hukommelsestab og demens væk med æg. Æggeblommerne har et højt indhold af cholin, som er et essentielt næringsstof for din hjerne som støtter hukommelsen. Undersøgelser viser at folk der besidder det anbefalede cholin niveau, klarer sig bedre i hukommelsestest. For at dække det daglige anbefalede indtag skal du blot spise lidt over to æg.   

Appelsiner

Folk som sniger mere C-vitamin ind i deres diæt, har mindre tendens til at få tør og rynket hud, viser undersøgelser. Et almindeligt glas appelsinjuice er nok til at dække det anbefalede indtag. Du kan også få det dækket og samtidig redde din hud ved at spise mango eller vandmelon.

Cayenne peber

Spark dit vægttab i gang naturligt! Dette rødglødende krydderi kan sætte gang i dit vægttab, da det holder styr på din appetit og øger din forbrænding. 

Persille

Lad vær med at droppe denne krydderurt i din diæt. Frisk eller tørret persille er en fantastisk kilde til vitamin K, som er nødvendig for at dit blod størkner, for at reducere infektioner og for at holde dine knogler stærke, så du ikke får osteoporose, bedre kendt som knogleskørhed.

LÆS OGSÅ: Her er hvad du bør spise for at kickstarte din morgen

Grøn te

Undgå at få ekstra vægt på sidebenene når du bliver ældre, ved at drikke grøn te. Undersøgelser viser at overvægtige mus fik bremset deres vægtøgning ved at give dem et stof som findes i grøn te.

Kaffe

Slå dårlig hukommelse med kaffe. Koffeinen i kaffe øger niveauet i et hormon som giver bedre hukommelse.

Kilde: Health.com

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet