Workaholic? Her får du 10 tips til at arbejde mindre og slappe mere af

Arbejdsnarkoman – Enten kender du en eller også er du en. Hvis sidstnævnte er tilfældet for dig, så tag lige et par minutter og genovervej dine prioriteringer. Selvfølgelig er din karriere vigtig, men det er din familie og dine venner også og det samme gælder dine personlige ønsker og mål. Tænk på det på denne her måde: Du har kun et (alt for kort) liv og hvis du bruger størstedelen af din tid på arbejde, betyder det at du går glip af nogle af de bedste øjeblikke i livet! Derfor giver vi dig her 10 tips til hvis du også arbejder for meget.

LÆS OGSÅ: Arbejder du “smart”? 6 måder at optimere din tid!

1. Indrøm det

Det er så nemt at overbevise sig selv om at man bør blive til kl. 20 hver dag på arbejde (”Min chef spurgte mig – Jeg havde ikke noget valg!”), men husk at du altid har et valg og indrøm i stedet at du har et problem. Mange benægter at de har et problem, så første trin er at erkende at du har arbejdet for meget og derefter gøre en indsats for at slappe lidt mere af.

2. Tal med en terapeut

Det kan være en fordel at snakke med en terapeut, hvis du føler at du ikke selv kan finde balancen mellem arbejds- og privatliv. At have en til at hjælpe dig med dine frustrationer, stress, tanker og følelser, kan give dig et større overblik og give dig indblik i hvad der er vigtigt. Rigtig mange mennesker, forbinder ubevidst hvad de er værd med deres arbejde og hvor godt de klarer sig der. Men at kunne se sit eget værd foruden på arbejdspladsen, er et kæmpe skridt i den rigtige retning, da du på den måde ikke vil føle dig presset til at præstere ligeså hårdt for at have det godt med dig selv. Hvis det er første gang du skal tale med en terapeut, så skal du ikke være nervøs. Selv de stærkeste af os, kan have brug for lidt ekstra hjælp en gang imellem.

3. Arbejd færre timer

Der er en milliard grunde til hvorfor det er dårligt for dig at arbejde 11-12 timer om dagen, men begræns det til at fortælle dig selv at det er i din bedste interesse at have en arbejdsdag med et normalt (eller lidt højere end normalt…) antal timer. Undgå at være den første der møder ind og den sidste der går, og prøv i stedet blot at gøre en af tingene. Ikke begge to!

4. Få dig en hobby

Helt seriøst – Find på noget du kan lave når du er derhjemme, så du ikke bare arbejder, spiser og sover. Find eventuelt noget du kan lave udenfor så du også får lidt frisk luft i løbet af dagen. Begynd på at cykle, male, ordne haven… eller hvad du nu har lyst til. Det er kun fantasien der sætter grænser. Find nogle der nyder det samme og vær sammen med dem. En god idé er at finde en hobby som sørger for du også får lidt motion. De fleste arbejdsnarkomaner har ikke tid til noget andet og det første som de fjerner fra to-do listen er som regel motionen. Det er de færreste af os som ikke foretrækker sofaen frem for træningscenteret, men det er vigtigt for at du kan leve et sundt og godt liv. Husk på at det kun er 30 minutters fysisk aktivitet der anbefales og så er du færdig! 

5. Lad arbejdet være på arbejde

Tænker du på arbejde og hvad du skal nå når du er afsted med familien eller kæresten på weekendtur? To ord: Lad vær! Vær nærværende når du er sammen med din familie! Lad ikke din hjerne eller dine fingre vandre tilbage til arbejde på telefonen. Giv slip når du forlader arbejdet og nyd hvor du er, hvad du laver og dem du er sammen med.

6. Lad vær med at overarbejde på arbejde

Ja det er helt sikkert muligt at arbejde for meget når man er på arbejde! Undgå at presse for meget ind i løbet af dagen. Stop med at overbooke møder og opkald. Bare stop. Så simpelt er det 😉

7. Hold din frokostpause… hver dag.

Du fortjener din morgenmad, aftensmad OG din frokost. Sæt en halv time af til den der pastasalat nede fra Fakta – og så lad telefonen ligge inde på kontoret så du ikke bliver fristet til lige at svare på opkald eller e-mails. Hvis du har brugt sætningen ”Jeg har ikke tid til at spise frokost på arbejde”, så har du et problem. Det er vigtigt at du spiser i løbet af dagen for at holde din hjerne skarp og dit energiniveau højt. Det vil også forbedre dit arbejde og give dig mere energi til at klare din næste opgave. 

8. Begræns din perfektionisme

Det du afleverer skal være fantastisk – men fejlfrit 24/7? Det er ikke muligt. Du er kun et menneske. Arbejd på dine perfektionistiske tendenser, for det tager alt for lang tid at være perfekt i forhold til at modtagerne for det meste er fuldstændig ligeglade.

9. Hold dig til din kalender

Du har endelig fået planlagt at tage ud og spise med en gammel klassekammerat onsdag aften, men du overvejer alligevel at ændre datoen fordi du har alt for travlt. Forfra! Du kan allerhøjest tillade dig at flytte jeres aftale en halv time. Det er vigtigt at du ikke aflyser sociale planer på grund af arbejde – Ingen kan lide en man ikke kan regne med.

10. Lær at sige nej

Det er svært, men hvis du lærer hvordan du siger nej, vil det være en af de bedste evner du kan besidde. Stop med at sige ja til alt hvad din chef eller dine kollegaer spørger dig om. Med andre ord, stop med at være den person som kan alt, for lad os indse det – det kan du ikke… Sig nej. Der kan være tidspunkter i din karriere hvor du har lyst til at sige ja til alting, og der er tider hvor du også føler at du bør sige ja til alting. Indse at det at sige nej er en mulighed og at det nogle gange vil være det bedste valg du kan tage. 

LÆS OGSÅ: Arbejd mindre og bliv mere produktiv

Sæt nogle grænser for dig selv. Det er vigtigt at du lærer at forstå hvor grænsen går, for at du kan indse hvilke ændringer du er nødt til at lave for at finde den rette balance mellem dit arbejds- og dit privatliv.

Kilde: Popsugar

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet