Glutenfri kost: Undgå oppustethed 

Facts


Anette Harbech Olesen 

Anette er forfatter og har arbejdet med mad og sundhed i de seneste 17 år. Hun står bag universet www.madforlivet.com, der byder på et væld af inspirerende opskrifter samt tips og idéer til en sundere hverdag, og så har hun skrevet 18 bøger! 

Anette er blandt andet aktuel med bogen Den Glutenfri Kogebog, som du kan købe her

Det antages, at mellem 50.000 og 100.000 danskere lider af glutenallergi, men flere og flere mennesker oplever imidlertid, at de får det bedre ved at spise mindre gluten i hverdagen – også selv om de ikke nødvendigvis er allergiske. 

Det er blevet meget almindeligt at spise hvidt brød, pasta og fastfood, og mange danskere indtager langt mere raffineret hvedemel, end hvad der er godt for os. Glutenmolekylet kan for mange være vanskeligt fordøjeligt, og et højt indtag kan derfor medføre fordøjelsesmæssige problemer, hvilket kan forklare, at mange oplever, at de eksempelvis er mindre oppustede, når de udelader gluten fra deres kost. Ifølge Anette Harbech Olesen er mælk – og mælkeprodukter, hvede og produkter indeholdende hvede og gluten samt æg og soja de fødevarer, vi hyppigst reagerer på, hvorfor symptomerne ofte kan forsvinde ved at udelade disse fødevarer i en periode. Hvad enten der er tale om glutenintolerance eller allergi, er symptomerne nogenlunde de samme, og behandlingen vil være udeladelse af glutenholdige fødevarer. Forskellen er imidlertid, at der ved intolerance for de flestes vedkommende kan opnås en vis tolerance efter en periode på glutenfri diæt, hvorimod man ved glutenallergi og cøliaki vil skulle indstille sig på livslang afholdenhed fra gluten. 

Det kræver stor opmærksomhed i dagligdagen at leve glutenfrit, men den største udfordring er for mange brødet. Mel, der anvendes i tilberedningen af daglige retter såsom frikadeller eller saucer, kan uden problemer erstattes med rismel. Det er også muligt at tilberede både glutenfri pizzabunde, pitabrød og tilmed rugbrød! Har du ikke tid til at bage selv, så tilbyder de fleste helsekostforretninger i dag glutenfrit brød eller økologisk, glutenfri bageblanding, så du hurtigt kan have et nybagt brød klar. Dog skal du være opmærksom på, at selv om der står ”glutenfri” på emballagen, er det ikke altid ensbetydende med, at madvaren er sund. 

Gluten findes i en lang række fødevarer. Disse gælder det selvsagt om at undgå, når du skal leve glutenfrit. Vær derfor yderst opmærksom, og læs varedeklarationerne nøje. Gluten findes i bl.a. hvedemel, durumhvede, spelt, rugmel, rugkerner, byg, grahamsmel, sigtemel, hvedeklid, bulgur og couscous. Havre indeholder fra naturens side ikke gluten, men det forarbejdes ofte sammen med hvedeprodukter, hvorfor der vil være spor af gluten i havre. Du kan desuden også finde gluten i de fleste købebrød, kager, kis samt pasta, rasp, vafler og morgenmadsprodukter. Også i færdigretter, fastfoodretter, saucer, patéer, pølser, pålær samt i sennep, ketchup, mayonnaise, remoulade. Slik kan også indeholde gluten, så undgå lakrids, lakridskonfekt, vingummi, karameller og fyldte chokolader. Øl indeholder gluten, men der findes specialfremstillede glutenfri øl, der sælges i helsekostforretningerne. 

Mange danskere, uanset glutenallergi eller ej, ville kunne have gavn af mindre hvede i dagligdagen. At leve  glutenfrit er hverken kompliceret eller mystisk. Det er heller ikke sundhedsskadeligt at leve uden gluten. Det kræver blot, at man sætter sig ind i, hvilke fødevarer der indeholder gluten, og hvilke alternativer og muligheder du har. 

Symptomer på manglende nedbrydning og fordøjelse af gluten kan være: 

• Oppustethed
• Diarre
• Luft i maven
• Opkast
• Dårlig trivsel
• Kræsenhed
• Madlede
• Småtspisende
• Kolde hænder, fødder og næse
• Flad numse (ingen baller)
• Øget sårbarhed og nærtagenhed
• Grådlabilitet (let til gråd)
• Forstoppelse
• Træthed
• Udslæt og uren hud
• Dermatitis herpetiformis – væskefyldt udslæt, som typisk ses ved cøliaki
• Negativ livsindstilling

Har du mistanke om, at du lider af cøliaki eller glutenallergi, kan det anbefales, at du konsulterer din læge, så du kan få taget de fornødne blodprøver, førend du udelader gluten fra maden. De fleste blodprøveanalyser kræver nemlig, at du har indtaget gluten i nogle måneder for at opnå valide testsvar. 

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet