Så stå dog op – gode morgenrutiner til mere energi!

Facts


Maria Juhl

Maria er certificeret inden for holistisk sundhed, yoga og ayurveda, hos Deepak Chopra på Chopra Center University i Californien. Hun har haft sit eget firma siden 2006, hvor hun coacher og underviser firmaer og private inden for sund livsstil.

Hør Deepak Chopra fortælle om Marias arbejde her

www.mariajuhl.com

@live_more_struggle_less

livemorestruggleless

Kender du det, at du vågner tidligt af dig selv, men ikke gider at stå op? Enten fordi du synes, det er for tidligt? Eller fordi du betragter det at sove længe som ren luksus?

LÆS OGSÅ: Søvnmangel? Så galt kan det gå!

Og når du så vågner senere eller bliver vækket af vækkeuret, så oplever du måske, at du er mere træt end da du vågnede tidligere på morgenen?

Men hvorfor er vi egentlig mere friske tidligere end hvis vi tillader os selv at sove længe? Det giver jo ikke rationelt mening? Mange tænker, hvis jeg får en ekstra time, så er jeg mere frisk, men det har faktisk modsatte effekt…

Ifølge sundhedsvidenskaben ayurveda så gør vi klogt i, at følge naturens rytmer, blandt andet når det kommer til vores søvn og daglige måltider. Hvis vi står op omkring kl. 6, så er kroppen naturligt frisk og sindet årvågent, fordi vi står op med dagen (som selvfølgelig ikke altid er det samme som solen i DK).

Jo længere vi venter med at stå op desto tungere og sløvere, bliver vi. Når vi kommer tidligt op og skaber tid til en god morgenrutine inden dagens stress og jag starter, så har vi det optimale afsæt for en produktiv og kreativ dag. Det forudsætter dog indrømmet, at vi går i seng ved 22-23 tiden, som også er det optimale tidspunkt, fordi vores melatonin niveau netop er højt her og vi dermed falder hurtigere i søvn.

Gode tips til en harmonisk morgen, der sikrer en god livsenergi til dagen!

– Stå tidligt op – gerne kl. 6
– Drik et stort glas lunkent vand (blanding af kogt og koldt) gerne tilsat citron. Dette vil hydrere dig efter natten og sætte gang i toiletbesøget.
– Bevæg dig – lav gerne solhilsnen eller andre yogaøvelser, de 7 tibetanere eller åndedrætsøvelser.
– Meditér over det gode i dit liv og det gode, der skal ske. Evt. bare 5 minutter 
– Spis morgenmad HVER dag! Hvis du naturligt har en stor sult, så lad gerne måltidet være stort evt. med proteiner som æg/omelet. Hvis du ikke føler sult, så spis alligevel noget, men bare noget lettere som grød, skyr eller en fyldig smoothie.

LÆS OGSÅ: Boost din livsenergi gennem indre og ydre oprydning

Lyder det uoverskueligt? Alle ovenstående rutiner behøver ikke at tage mere end 30-40 minutter tilsammen og så burde du stadig have tid til et bad og at gøre dig klar, nu da du er stået op kl. 6, ik?

Jeg vedlægger en guidet 7 minutters video med en åndedrætsøvelse og nakkeøvelser, der vil vække din energi om morgenen.

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet