Det skal du gøre hvis forkølelsen banker på!

Vi kender det alle sammen, når vi når de sæsoner, hvor forkølelserne nærmest har ramt hver og én. Hvis du vil forberede dig selv på den uundgåelig forkølelse, du bare ved, du vil få fra din familie, kollegaer og dine nærmeste venner, er der heldigvis et par tips til hvordan du aktivt kan forsvare dig selv og dit immunsystem. Prøv disse 8 trin af for at beskytte din krop og forblive sund dette forår.

LÆS OGSÅ: Sådan får du mere D-vitamin

1. Afstress
Når du er stresset, står dit immunforsvar for skud, og du er hovedkandidaten til at modtage bakterier og sygdomme. Heldigvis er der så mange naturlige måder, du kan undgå stress på og derved holde immunforsvaret stærkt og stabilt. Prøv at drikke te, tage et varmt bad og meditere.

2. Vask dine hænder
Det lyder som logik, men det er faktisk utroligt vigtigt! Specielt når det er sæson for forkølelse. Vask dine hænder, og vask dem ofte, især efter at have været ude i det offentlige som f.eks. metroen eller supermarkedet.

3. Søvn
Manglende søvn er en anden årsag til nedbrydning af kroppens immunforsvar. Søvn er ikke kun vigtig for at forebygge en forkølelse, men den er afgørende for dit opsving, hvis du nu skulle være uheldig at blive ramt. Få mindst otte timers søvn, når det er muligt. 

4. Motion
Lad ikke det kolde vejr komme i vejen for din motion. Et boostet immunforsvar er blot en af de mange fordele ved at motionere. Men hvis du begynder at få nogle symptomer under nakken som ømhed i kroppen eller hoste, så skal du droppe motionen. 

LÆS OGSÅ: Workaholic? Her får du 10 tips til at arbejde mindre og slappe mere af

5. Spis immunforstærkende fødevarer
Varm dig selv med en kop grøn te eller en bid fra en saftig citron. Din krop har brug for immunforstærkende fødevarer, for at bekæmpe virusser i de kolde måneder. Vi kan godt lide at tilføje lidt ingefær og citron i vores te, for at skubbe forkølelsen ekstra langt væk. 

6. Hvis du allerede er ramt, så hvil dig!
Fornemmer du nogle usædvanlige jag i halsen? Stopper næsen lidt til? Så lad være med at presse dig selv. Du har bedre chance for at komme dig, hvis du huske at hvile dig, og du vil i hvert fald ikke ønske at forværre symptomerne.

7. Gør ofte rent
Det er det samme princip som med at vaske hænder. Hold dit hjem rent! Hvis du får feriegæster på besøg, er det særligt vigtigt, da delte rum giver delte bakterier. Hold det rydeligt, og hold bakterierne væk fra dit immunforsvar.

8. Undgå dine syge venner
Det lyder måske lidt hårdt, men hvis dine venner bliver ramt af en omgang forkølelse eller sygdom, er det ikke den bedste idé at hygge og se Netflix sammen, selvom du lige var så elskværdig at komme forbi med en tiltrængt varm omgang suppe. Vent hellere til de er kommet sig og er forholdsvis bakteriefrie.

Kilde: POPSUGER

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet