7 ting der sker med din krop, når du dropper kulhydraterne 

Sommeren nærmer sig langsomt og det betyder at bikinisæsonen er på vej… PANIK! Derfor kunne det jo være rart liiiige at smide et par kilo eller to, så hvorfor ikke droppe kulhydraterne? Det skulle jo være så sundt og give et nemt og hurtigt vægttab, meeeen… Hvad sker der egentlig med ens krop, når man dropper kulhydraterne?

LÆS OGSÅ: 9 produkter du troede var sunde

 

1. Du taber dig

Når du stopper med at spise kulhydrater, vil du tabe dig. Her vil kritikere af low-carb kure, sige at man stort set kun vil tabe vand, og det er også rigtigt, men er det så slemt? Vand som bindes i kroppen, kan veje op til 10 kilo afhængig af ens størrelse, og hvem vil ikke gerne tabe det?

 

2. Du forbrænder fedt

En low-carb kur giver din krop en højere fedtforbrænding, samtidig med at din krop vil skrue ned for lagringen af fedt. Ved at fjerne kulhydraterne fra din kost, vil det efterlade din krop i ketose, som er en tilstand hvor kroppen forbrænder fedt frem for kulhydrater, idet kroppen kun får et lille eller intet indtag af kulhydrater.

 

3. Du føler dig mindre sulten

Hvis du har været på kur før, har du helt sikkert også prøvet at føle dig udsultet fordi du kun har måtte spise to gulerødder i løbet af hele ugen (sådan føles det i hvert fald…), men ifølge flere eksperter har low-carb kuren faktisk den modsatte effekt. Produkter med mange kulhydrater, såsom hvede, tørret frugt og bananer, siges nemlig at give cravings som kan føre til afhængighed og overspisning.

LÆS OGSÅ: 11 slanketips du skal holde dig fra 

 

4. Du bliver træt

En af de første ting som vil ske med din krop, når du dropper kulhydraterne, er at du vil føle dig træt! Du vil have mindre energi, fordi din krop skal vende sig til at den nu ikke længere kører på sukkeret i kulhydraterne, men derimod på ketose tilstanden. Det betyder dog at du vil føle dig ramt af en god omgang influenza… Øv!

Det betyder dog ikke at du med tiden får ALT din energi tilbage igen, for fedt er en langsom form for brændstof, og det er helt fint, hvis du har et primært stillesiddende arbejde med et par ugentlig ture i træningscenteret, men hvis du er ekstremt aktiv, vil du nok komme til at savne kulhydraterne og den hurtige energi.

 

5. Du får formentlig dårlig ånde

Har du før været på en low-carb kur, ved du også at det kan give dårlig ånde. Det skyldes at din krop ved overgangen til ketose stadiet, udskiller ketosestoffer gennem din ånde. Derudover vil du i det første stadie af din low-carb kur, hvor du primært taber vand, få meget tør mund, som ligeledes kan give dårlig ånde.

For at fjerne den dårlige ånde, kan du enten drikke en masse vand eller spise persille. Eller selvfølgelig begynde at spise kulhydrater igen 😉

 

6. Du får forstoppelse

Når du lægger kulhydraterne på hylden, betyder det i mange tilfælde også, at du lægger fibrene på hylden, hvilket kan give dig forstoppelse. Er du havnet i den situation, er der dog håb forude! Sørg blot for at drikke en masse vand, træn og tag eventuelt nogle kosttilskud for at komme tilbage på sporet.

Det er dog ikke sikkert at det er manglen på fibre der er årsagen til din forstoppelse, da både blomkål, broccoli, rosenkål, nødder og fedtholdige mælkeprodukter også kan give forstoppelse.

LÆS OGSÅ: Derfor taber du dig ikke af at sulte dig selv

 

7. Du kan tage det hele på igen

Problemet er at selvom du hurtigt taber dig, fordi du forbrænder meget fedt og føler dig mindre sulten, så vil du formentlig tage det hele på igen, så snart du begynder at spise kulhydrater igen, fordi din krop nu begynder at producere glukose igen.

Undersøgelser viser at selvom en low-carb kur giver hurtigt resultater, er det hårdt og din krop bliver træt, hvilket betyder at de fleste ender med at droppe kuren efter et år.

Kilde: Thelist.com

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet