Sådan spiser du dig genial

Eksamensperioden er for alvor i gang og det betyder, at hjernen virkelig kører på højtryk og at vi indtager store rigelige mængder af kaffe, energidrik og slik, i håbet om at hjernen vil præstere sit bedste. Men virker det egentlig? JA! Vil du virkelig booste din hukommelse og skærpe din koncentration, så skal du gøre som musikgeniet, Pharrell Williams, og stifter af Spotify, Daniel Ek, og skifte de koffein- og sukkerige fødevarer ud med en række superfoods. Jakob Jønck fra Simple Feast, som tidligere har sørget for benzin til de to kendissers hjerner, giver her 5 tips til, hvordan du spiser dig til en bedre eksamenspræstation.

LÆS OGSÅ: Maria Juhl: Hvor naturligt spiser du?

Nedenfor giver de 5 tips til, hvordan du spiser dig til en bedre eksamenspræstation.

Nødder: 
Vil du styrke de små grå, så kommer du ikke udenom nødder, der giver dig både omega-3-fedtsyrer og E-vitamin. Særligt valnødder er gode for hjernen, og indtager du en lille håndfuld valnødder dagligt styrker du hukommelsen og indlæringsevnen. 

Bær: 
Jordbær, hindbær, brombær, blåbær og gojibær for bare at nævne nogle. Listen er lang, og selvom bærerne ikke syner af meget, så er virkningen stor. De farverige bær er rige på flavonoider og antioxidanter, der styrker din hjernefunktion og evne til at forstå og anvende ny information. 

Grøntsager: 
Det kommer næppe bag på nogen, at grøntsager er det bedste brændstof, du kan give din krop og din hjerne. Grøntsager er fyldt med vitaminer, mineraler og fibre, og øger blodgennemstrømningen og tilførslen af ilt og næring til hjernen. Vil du virkelig booste din hjerne, så skal du skifte de rå gulerodsstave ud med kogte gulerødder – kroppen optager nemlig seks gange så meget A-vitamin fra kogte gulerødder sammenlignet med rå. A-vitamin er essentiel for læringsevner og hjerneeffektivitet. 

Ingefær: 
De mange timer med hovedet placeret foran computerskærmen eller begravet i bøgerne kan give en slem hovedpine. For de fleste er løsningen kunstige kemikalier, men man kan med fordel skifte håndkøbsmedicinen ud med ingefær, der har været brugt som naturlig medicin i mere end 5.000 år, blandt andet på grund af plantens høje indhold af antioxidanter. 

Gurkemeje: 
Man skulle ikke umiddelbart tro, at eksamenslæsning rimer på gurkemeje. Men gurkemeje er et sandt vidundermiddel, der bekæmper inflammationer i kroppen. Det gule farvestof i gurkemejen beskytter ikke alene hjernen mod demens, det stimulerer samtidig kognitive funktioner. Indtager du gurkemejen sammen med peber, bliver det gule vidundermiddel langt mere aktivt. 

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet