10 tips til at spise sundt, når du er ude! 

Når vi skal ud at spise med veninderne, kæresten eller manden, er det tit en oplagt mulighed for at spise lidt ekstra godt, og dermed også mere syndigt. Det kan simpelthen være svært at lade være med de mange fristelser. Der findes dog måder, hvorpå du kan undgå at spise usundt, når du er ude. Mange restauranter har f.eks. tilføjet sundere alternativer i deres menuer. Nedenfor giver vi 10 tips til, hvordan du kan mindske det usunde, når du skal ud at spise! 

LÆS OGSÅ: Sådan kan du holde sukkertrangen nede på jobbet

Få dét, som du gerne vil have
Det er helt okay, at være en kunde, der spørger efter ændringer i menuen. Hvis noget f.eks. er friturestegt, kan du spørge, om det kan blive grillet i stedet, eller hvis en ret har pommes frites som tilbehør, så spørg efter grøntsager.

Spørg efter flere grøntsager
Spørg efter en større anretning af grøntsager, når du er ude at spise. Mange retter har næsten ingen grøntsager, og så er det altså ekstra lækkert at skrue op for det grønne her.

Spørg, hvordan maden er forberedt
Kolesterolfri mad er ikke nødvendigvis det samme, som fedtfri mad. Retten kan desværre stadig være fyldt med kaloriekompakt olie, så spørg endelig ind til, hvordan maden er tilberedt.

Spis appetizers
Hvis der er fisk- og grønsagsbaserede appertizers, så overvej at spise dem i stedet for en hovedret. Hvis du bestiller to eller tre appetizers, så vil det ofte gøre dig mæt, og det kan tit være et sundere alternativ.

Bestil en salat først
Hvis du spiser en stor salat før hovedmenuen, så er der mindre plads til det usunde og fede. 😉

Tjek restaurantens menu inden du forlader dit hjem
De fleste restauranter har menuer på deres hjemmesider. En god idé er at tjekke menuen inden, du tager ud at spise. På den måde kan du se, om der er mulighed for at få sund mad, og hvis der ikke er, så har du mulighed for at vælge en anden restaurant.

Få tjeneren til at skippe brødkurven
Den smager godt, men den er sjældent nødvendig i forhold til mængden af mad, du får serveret.

LÆS OGSÅ: Sikre tips til den slanke & sunde krop

Skip de drinks, der er fancy
Hvis du skal have en drink, så undgå Margaritas, piña coladas eller andre eksotiske drikke. De er ofte fyldt med sukker, og giver desværre kun flere kalorier. Drik i stedet for et glas vin, en lys øl eller vodka og tonic.

Bestil fisk
Og sørg for, at det ikke er friturestegt.

Drik vand igennem måltidet
At drikke vand igennem hele dit måltid, vil hjælpe dig til at nyde maden endnu mere, og så vil det give dig en mæthedsfornemmelse, før du er færdig med at spise.  

 

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet