Food&Health

Sunde tips til en god efterårsstart

Sunde tips til en god efterårsstart

Velkommen tilbage til de korte dage, friske luft og farverige landskab. Prøv at tænk på den nye sæson som en ny start for dine sunde vaner. Pak bikinien væk, og find striktrøjerne frem, når vi skal ud og plukke æbler 😉 Nyd efterårets goder i form af supper, lune retter og selvfølgelig en hel masse græskar! Vi giver dig her nogle gode tips til, hvordan du får et sundt og godt efterår.

LÆS OGSÅ: Hvilke træningssko skal du vælge?

Det er ingen tvivl, at græskar betyder efterår og hygge! Græskar er  oveni købet fyldt med gode vitaminer, bl.a. A og C, og græskarkernerne er rig på phytosteroler, som er med til at nedsætte kolesterol. Så med alle disse græskarfordele, fortjener de så ikke mere end blot at blive udskåret for at stå til pynt i nogle uger, inden de langsomt rådner? Husk, at du kan spise kernerne, bare læg dem på en bradepande med bagepapir, lidt salt på og ind i ovnen. MUMS!

Shot, shot, shot shot, shot! Everybody, shot!
Drik en masse ingefærshots! De er med til at give dig mere energi og styrker samtidig dit immunforsvar. Det kan derfor virke forebyggende at drikke ingefærshots i de kolde tider.  Det er faktisk også med til at sætte gang i fordøjelsen og hvid du lider af smerter i leddene når der bliver koldt udenfor, ja så er ingefær også en god lindring. Win-win!

Undgå at få en forkølelse
Husk at drikke rigeligt med vand i løbet af dagen, det vil dit immunforsvar takke dig for i sidste ende. Det mad du spiser, kan også hjælpe med at undgå forkølelse og sygdom. Yoghurt er specielt godt, det booster dit immunforsvar. Tang indeholder faktisk mere C vitamin end en appelsin, så en god undskyldning for at spise sushi?

Drop de sociale medier for en stund
Log ud af Facebook og Instagram og hvad du ellers bruger af de sociale medier. Prøv egentlig når du er i gang, at læg din telefon helt væk. Sluk den. Få ro. Tag en dyb vejrtrækning og brug tid på dem du elsker. Bladene udenfor begynder snart at skifte farve og falde til jorden. Nyd at du stadig kan gå uden vanter og hue, og nyd kulden, der endnu ikke er isende kold. Når du er udenfor, stiger dit niveau af D vitamin i kroppen, som gør dig gladere og øger din koncentration.

Og når du nu alligevel er udenfor…
Når du løber en tur, eller går en rask tur, så læg mære til landskabet rundt om dig. Undgå at gå inde i byen, hvis du er bymenneske, men find en park eller skov i nærheden og nyd alle de forskellige strukturer på træerne, markerne og bladene. Du kan også deltage i løbeklubber eller spille fodbold udenfor med vennerne, det er en hyggelig og nem måde at forbrænde kalorier på.

Køb gode råvarer fra lokale forhandlere
Har du før kørt forbi en stand på en landevej, der enten sælger kartofler, gulerødder, jordbær og lign.? Så er det måske en rigtig fod idé at prøve næste gang du ser en, at stoppe op og købe. Folk sælger de lækreste grøntsager, som kommer lige fra baghaven. Bedre råvarer fås ikke, og du gør en god gerning både for dig selv, men også for din lokale sælger. Prøv især at kigge efter kål, broccoli, squash, aubergine og kartofler. Mums for sjælen og kroppen 😉

 

Kilde: Health US news

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *