Food&Health

Sådan får du en flot ryg og god holdning

Sådan får du en flot ryg og god holdning
Facts


Marie Louise Cramer

Holistisk livsstilscoach og ejer af Cramers Studie.

Se mere til Marie Louise på cramersstudie.dk, @marielouisecramer, & @cramersstudie

Hvad er det flotteste sted på kvindekroppen? Nogen vil sige bagdelen, andre brysterne, smilet eller glimtet i øjet? Personligt er jeg også ret begejstreret for den øvre del af ryggen. En flot ret ryg, hvor du let kan ane muskulaturen, når der er lidt bevægelse i rygmuskulaturen – dét er virkelig fint. Især hvis du har en top eller sommerkjole på.

LÆS OGSÅ: Sved på panden, fællesskab og god energi

Hvordan får du så en flot og veltrænet ryg? Det handler om at styrke den, altså at træne din rygmuskulatur. Jeg har vedhæftet tre effektive rygøvelser nedenfor, som er en del af træningsprogrammerne i min bog, Din sunde plan. I bogen har jeg lavet træningsprogrammet til to niveauer: nybegynder og øvet. Jeg vil i langt de fleste tilfælde anbefale dig at træne hele kroppen hver gang, du træner – og ikke kun en del af kroppen, fx ryggen. Du er oplagt at tage 1-2 af rygøvelserne og tilføje til dit træningsprogram, så du kan komme i gang med din ’smukke-ryg-træning’.

At få en stærk og veltrænet ryg er altid godt, især for din holdning, så du ikke falder sammen. Stræber du også efter at få den mere ’markerede’ ryg, hvor du kan se/ane muskulaturen, så kræver det ikke kun en stærk ryg. Det kræver nemlig også en lavere fedtprocent – alt afhængig af dit udgangspunkt. Det gælder din ryg, men samme princip gælder også resten af kroppen. Du kan træne dig lige så stærk, du vil, men muskulaturen og det ’slanke og veltrænede look’ kommer først, hvis fedtmassen ikke er for høj.Fra min bog: 'Din sunde plan', Foto: Christian Radil.Fra min bog: 'Din sunde plan', Foto: Christian Radil.Fra min bog: 'Din sunde plan', Foto: Christian Radil.

Så er vi tilbage til det gode gamle regnestykke. For at opnå et vægttab skal du ligge i kalorieunderskud – altså spise færre kalorier, end du forbrænder. Mit bedste råd herfra er. 1) Kom i gang med din træning – inkl. de nye rygøvelser, og 2) begynd at reducere eller ændre lidt i din nuværende kost, så din fedtprocent tilmed reduceres. At opnå et vægttab – og endnu vigtigere, en livsstilsændring er svært, men det hjælper jeg dig med i min bog, så måske du fortjener en lille gave til dig selv?

God fornøjelse – you’re gonna rock!

♡♡ Marie Louise

Husk – du kan altid følge med på min blog og min instagram, hvis du er på udkig efter mere inspiration og motivation til at leve en sund og stærk livsstil. 

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *