Q&A – part II

Facts


Marie Louise Cramer

Holistisk livsstilscoach og ejer af Cramers Studie.

Se mere til Marie Louise på cramersstudie.dk, @marielouisecramer, & @cramersstudie

”Mit største problem er min sukkertrang – er virkelig en sukkergris er det bedst at skære gradvist ned, eller hedder det bare en kold tyrker?”

Et spørgsmål, jeg ofte hører – og jeg kan ikke lade være med at tænke; er vi ikke alle sammen lidt en sukkergris? Jeg tror, det er de færreste der ikke elsker enten slik, kage eller andre søde sager? Nå – tilbage til spørgsmålet. Har du læst mine forrige indlæg herinde, ved du formentligt også, at jeg har en meget fornuftig tilgang til sundhed, kost og træning – hvis jeg selv skal sige det;-)

Som de fleste andre ting indenfor sundhed, findes der ikke ét korrekt svar. Det er også gældende i dette tilfælde. Spørger du til min personlige holdning, så vil jeg anbefale dig at reducere dit indtag gradvist, så du kan følge med. Der vil typisk ikke være grund til at udelukke slik fuldstændig fra den ene dag til den anden, og ofte resulterer det bare i, at du begynder at crave de ting, du forbyder dig selv at spise. Generelt er jeg ikke super begejstret for restriktioner. Når det så er sagt, ved jeg også, at nogle vil have lettere ved at lave en 100 % nul-slik-politik, og fungerer det, jamen så er det jo godt. Vi er alle sammen forskellige, og netop derfor findes der ikke et korrekt svar. Har du prøvet at tage en kold tyrker tidligere? Og er du ’faldet i igen’? Jamen så er det nok et tegn på, at det ikke er den rigtige tilgang. I så fald vil jeg klart anbefale dig at reducere dit indtag gradvist:-)

Jeg håber, at du kan bruge svaret. Det kan måske virke en anelse flyvsk, men det er vigtigt for mig at vi alle sammen bliver bedre til at nuancere vores billede af, hvad der er ’rigtigt’ og ’forkert’ – ’sundt’ og ’usundt’.

. . . .

”Jeg har det modsatte problem end de fleste. Jeg har efter to graviditeter tabt mig utrolig hurtigt og lidt for meget. Løber meget og rører mig generelt rigtig meget i min hverdag, ydermere spiser jeg sundt – men det tænker jeg er godt for alle. Mit spørgsmål går på, hvordan jeg kan tage lidt på og måske bare få lidt af mine former igen, uden at gå all-in på flødeskumskager”

Når målet er at tage på, så ’vender vi bare regnestykket’. Et målet vægttab, handler det om at spise færre kalorier, end du forbrænder. Ønsker du det modsatte, altså at stige i vægt, skal du spise flere kalorier, end du forbrænder. Lever du en sund og aktiv livsstil med en masse bevægelse, har du to muligheder. Enten skal du begynde at spise mere, end du plejer, ellers skal du bevæge dig mindre, end du plejer. Som udgangspunkt er bevægelse jo godt, især hvis du husker din sunde fornuft og ikke overtræner. I så fald vil jeg anbefale dig, at du stille og roligt begynder at øge dit indtag af mad. Nedenfor kommer jeg med nogle gode råd til, hvordan du kan tilføje lidt ekstra energi (kcal.) i din kost.

  • Spis ½ – 1 avocado om dagen
  • Steg kød, fisk og fjerkræ i ekstra olie.
  • Tilføj mere olie/dressing på salat og grøntsager
  • Kom lidt smør på brødet
  • Spis en håndfuld mandler til dit stk. frugt – fx til mellemmåltid.
  • Kom lidt honning henover din morgenskål  
  • Drik et glas juice eller mælk til din morgenmad – eller drik en smoothie med frugt og mandelmælk, når sulten melder sig.

Hvis jeg var dig, ville jeg nyde, at du kan tilføje lidt ekstra energi hist og her. Spist et ekstra stykke kage til næste arrangement, eller nyd lidt mere chokolade fredag aften, når du skal i biffen. Øg dit indtag stille og roligt, og se hvordan din vægt reagerer. Stiger du 200-500 gram om ugen, stiger du i et fint og kontrollet tempo. God fornøjelse – og velbekomme.  

. . . .

”Kan det kun fungere at tælle kalorier eller skal makrotal indover for at tabe sig?

Er målet vægttab, kræver det én ting! Nemlig at du ligger i energiunderskud. Sagt med andre ord, at du spiser færre kalorier, end du forbrænder. Det er fuldstændig ligegyldigt, om du spiser 100 % kulhydrater, fedt eller protein. Fordelingen af dine dine makronæringsstoffer har altså ingen betydning. Nogle er fortalere for at involvere sine makrotal i et vægttabsforløb – og fungerer det for vedkommende, er det jo fantastisk. Uanset om du vælger den ene eller anden tilgang, kræver det en opmærksomhed på dit kalorieindtag. Du skal nemlig også have styr på dit daglige kalorieindtag, når du ’tæller makro’. Generelt er jeg ikke glad for at anbefale folk at tælle kalorier, da jeg ofte ser, at det tager overhånd. Det kan hurtigt blive en meget styrende tilgang til ens vægttab, og det er sjældent en god ting. Om du tæller kalorier eller makrotal, skal jeg naturligvis ikke blande mig i 🙂 Men – du kan sagtens nøjes med at tælle kalorier.

 . . . .

Har du nogle spørgsmål indenfor sundhed, kost og træning, du gerne vil have besvaret? Så er du altid velkommen til at skrive til mig på Instagram eller på min hjemmeside. Jeg prøver løbende at besvare spørgsmålene herinde i mine ‘Q&A indlæg’. Jeg glæder mig til at høre fra dig. 

♡♡ Marie Louise

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet