Har du svært ved at falde i søvn?

Har du svært ved at falde i søvn?
Facts

Chloe Bjoerk

Chloe er holistisk behandler, som ser på dig som en helhed og anerkender, at din livsstil, dit sind, din psyke og din krop hænger sammen! Chloe er skribent, ernæringsekspert og stifter af Health Mentor Uddannelsen.

Find Chloe på Instagram: @chloebjoerk og @currame0 eller læs mere på hendes hjemmeside www.currame.com.

Vores søvn er ikke blot noget, der skal overstås – vores søvn er det mest opbyggende for kroppen.

LÆS OGSÅ: Er du oppustet?

Når vi ikke får vores søvn, får kroppen ikke den samme mulighed for at heale sig selv op og genstarte processer, som når den får af minimum 7 timer på øjet.

Vores søvn er ikke kun vigtig for den fysiske krop, men bestemt også det psykiske jeg. Søvnen giver nemlig mulighed for, at din underbevidsthed kan få frit spil og få lagret alt den information, du har oplevet gennem en nat. Derudover påvirker en dårlig nattesøvn vores kognitive funktioner som hukommelse og indlæring.

Hvor mange timer giver du din krop om natten? Eksperterne siger,at vi skal have omkring 8 timer.

Den bedste søvn du kan få er fra klokken 22 til 00. Det er her, at vi udskiller væksthormoner, som har en healende og foryngende effekt. Mange kalder dette tidsrum for skønhedssøvnen.

Hvis jeg kender dig ret – kunne du tænkte dig at komme i seng dér, men når det måske sjældent, fordi der lige er en god serie i fjernsynet, en mail, der skal besvares eller andet.

Følg solen og månen!
Menneskekroppen blev skabt for mange tusind år siden – hvor der ikke var fjernsyn, mobiltelefon mv. Der var vi vant til at gå i seng, når det blev mørkt og blev vækket af solens lys. Forskning viser faktisk at det blå lys fra skærmene har en stressende effekt på vores krop og kan være skyld i søvnproblematikker, hvor det røde lys som solnedgangen, er noget vi har vænnet os til, og det hjælper vores søvn.

Min pointe er, at jo mere du kan have dette i tankerne, des mere kan du også justere i din hverdag og støtte din søvnkvalitet!

F.eks. er det meget meget smart at skrue ned for så meget lys som muligt i dit hjem fra det bliver mørkt til det bliver lyst. Jo mere lys der er til stede – des mere snyder du din krop.

I din hjerne har du pinalkirtlen – også kaldet knoglekirtlen. Det er en kirtel som bl.a. er med til at sætte dig i puberteten, men den sørger også for, at du kommer i en dyb søvn! Den udskiller nemlig melatonin – et hormon, som vi producerer meget af, når det er mørkt, og vi skal sove og lidt af, når det er lyst, og vi skal være vågne.

Så jo mere du kan skabe mørke omkring dig selv fra aften til morgen – des bedre er det for dit system!

På gensyn! 🙂

– Chloe N. Bjoerk

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til Chloe på chloebjoerk@currame.com, via www.currame.com eller via Instagram @chloebjoerk. 

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Skøn julet Irish Coffee

Ingredienser(2 personer) 2 spk brun farin 2 tsk ahornsirup 1 knivspids revet Tonkabønne 8 cl Tullamore D.E.W. 20 cl stærk kaffe 4 tsk. letpisket flødeskum