Undgå at blive for tyk i julen

Julemåneden venter lige rundt om hjørnet, og det betyder søde sager og fed mad. Jep, det er en hyggelig måned, og vi elsker den, men vi elsker ikke tallet på vægten, når vi stiger op på den til januar. De fleste har nok forsøgt sig med en slankekur i januar, men det lykkes bare aldrig rigtig. I stedet burde du nok tænke i andre baner og tage det i opløbet, så du ikke står med problemet i januar. Vi har samlet en række råd til dig til, hvordan du kan holde vægten ved lige hele december igennem. 

Råd #1: Sørg for ikke at være for sulten
Når vi sætter os til julebordet, har vi ofte sørget for at få opbygget en ordentlig appetit for at kunne få smagt på alle julegodterne. Men det er en rigtig dårlig idé at sætte sig til bords, når man er rigtig sulten, fordi man derved ofte får overspist. 

Hvis du sørger for at have lidt i maven forinden du sætter dig til bords, vil du bedre kunne styre dit indtag af maden. Du kan eksempelvis spise lidt grøntsager (som vi ikke får for mange af til julemiddagene), eller du kan tage en shake lavet med proteinpulver. Fordelen ved proteinpulveret er, at det indeholder protein, som giver dig en god mæthedsfornemmelse. Du kan tilmed også bage med proteinpulver, så julegodterne bliver lidt sundere. 

Råd #2: Rusk lidt op i traditionerne
Okay, julen er bare fyldt med traditioner. Og de er sjovt nok nærmest alle sammen usunde. Om det er den årlige gløgg- og æbleskive-hygge på sofaen med veninderne, eller det er konfekt med familien, så er det bare fyldt med kalorier det hele. Hvad med at lave lidt om i traditionerne, så du og veninderne står på skøjter og drikker julete, eller du og familien laver en god gang hønsekødssuppe med en masse grøntsager. Der er mange måder, man kan hygge sig på, uden det kræver fed og sød julemad, og så kan I skabe nye, sundere traditioner. 

Råd #3: Gør det så nemt at motionere, at du ikke kan lade være
Efter en julefrokost eller en gang konfekt-hygge er der blevet indtaget en masse kalorier, og de skal forbrændes. Men vintervejret indbyder ikke ligefrem til, at man har den største motivation til at trække i løbetøjet og tage en løbetur eller tage cyklen i frostvejr ned til træningscentret. I stedet bør du sørge for, at du har så nem adgang til træning, at du faktisk ikke har nogen undskyldning for ikke at få gjort det. Dit eget lille træningsgym kunne være løsningen. 

Alt efter hvor meget plads du har i hjemmet, er der nærmest ingen grænser for, hvor meget træningsudstyr, du kan erhverve dig. Du kan starte i det små med en kettlebell, som man kan lave både styrketræning og konditionstræning med, eller du kan gå all-in med et løbebånd. Du tænker måske, at et løbebånd er lige voldsomt nok, men man kan faktisk få løbebånd, der rimelig acceptable i både størrelse og pris. Du kan evt. tage et kig på en af de løbebånd test, der er blevet lavet af de forskellige typer løbebånd.

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet