Food&Health

Tips til en sundere jul

Tips til en sundere jul
Facts


Marie Louise Cramer

Holistisk livsstilscoach og ejer af Cramers Studie.

Se mere til Marie Louise på cramersstudie.dk, @marielouisecramer, & @cramersstudie

Det er december og de sociale medier boomer med gode råd, som prøver at fortælle dig, hvordan du kan vedligeholde vægten i julen. Vi kan hurtigt blive enige om, at december er en måned spækket med julearrangementer, kringler og andre søde sager. Det nemmeste er at opstille en masse regler, du skal følge i december, for at komme igennem julen uden at tage på, men ærlig talt synes jeg, det er lidt fjollet. Julen er en meget kort periode hvert år, som typisk er forbundet med en masse sociale arrangementer og hygge. Spiser og drikker du lidt ekstra i julen, betyder det ikke, at du pludselig vejer 10 kg, når vi rammer onsdag den 27. december. Netop derfor er der ingen grund til at blive topfrustreret over juletiden og den ekstra mad. Husker du den sunde fornuft, er der også plads til ekstra mad og søde sager. Nedenfor kommer jeg med nogle gode råd, som jeg selv benytter mig af – måske det kan motivere og inspirere dig til at træffe nogle gode og sunde valg resten af måneden?

#1 Gå en lang tur – hver dag i julen: Der er ingen tvivl om, at der ryger lidt ekstra kalorier indenbords i julen, og det synes jeg også, at der skal være plads til. Personligt har jeg fokus på at få bevæget mig mere i julen, netop fordi jeg ved, at jeg også spiser mere. En nem måde at få lidt ekstra bevægelse ind i din jul, kan være ved at implementere en lang gåtur – hver dag. Har du en julefrokost kl. 14, kan du sagtens nå en lang gåtur i rask tempo, inden du skal hjemmefra. I min familie har vi en tradition om, at vi går en lang tur, efter vi har spist til julefrokost – 1. og 2. juledag. Måske I har samme tradition? Hvis ikke, kan du måske være med til at lave en ny tradition i din familie?

#2 Træn – med en god ven: Ryger der ekstra kalorier ind, fordi du spiser og drikker mere, end du plejer, skal du også højne dit aktivitetsniveau, hvis du vil undgå en vægtøgning. Det kan du enten gøre, ved at gå (punkt 1) flere eller længere ture, men du kan også forbrænde ekstra kalorier, ved at træne. Det kan være svært at lokke sig selv ned i fitnesscenteret, og netop derfor har jeg også lavet træningsaftaler med mine bedste veninder i julen. På den måde ved jeg, at jeg kommer afsted, fordi de venter på mig. Jeg ved, at jeg får presset mig selv lidt mere, fordi der typisk går lidt konkurrence i den, og som bonus får jeg også set mine veninder i julen, hvor vi ellers alle sammen har travlt med diverse familiearrangementer.

#3 Spis MED god samvittighed: Som jeg plejer at sige til mine klienter. Ligesom du ikke bliver ’fit’ af 1 træning, bliver du heller ikke tyk af en burger. Du tager på, hvis du henover en længere periode spiser flere kalorier, end du forbrænder – og du bliver altså ikke pludselig tyk, hvis du spiser lidt ekstra i juledagene. Det er jul én gang om året, og jeg synes, du skal nyde den skønne julemad – med god samvittighed. Der er da ikke noget værre end at spise æbleskiver med flormelis og syltetøj, hvis du går resten af dagen og ærgrer dig over det. Spis dine æbleskiver, julekonfekt og farmors finskbrød med god samvittighed – så smager det altså bare bedre.

#4 Spis alt – med måde: Ovenstående punkt (punkt 3) kan læses og forstås på tusindvis af måder. I min optik er det vigtigt, at du giver dig selv lov til at spise alt og nyde det, men husk nu også din sunde fornuft. Bare fordi jeg skriver, ’nyd farmors finskbrød med god samvittighed’, så siger jeg ikke – ’tøm dåsen’. Det er ikke fordi, at småkage nr. 20 smager markant bedre end småkage nr. 5. Eller gør den? Jeg har sagt det før. Det er plads til alle fødevarer – det handler blot om mængde.

Julen behøver på inden måde at være en tid, hvor du tager mange kilo på, hvis blot du husker din sunde fornuft undervejs. I min optik bliver julen en udfordring, hvis du gør hele december måned til ’julen’, og hvis du hver dag spiser småkager og fed mad, og hvis du samtidig beslutter dig for at boykotte træning og bevægelse. Nyd julen og dine nærmeste ♡♡

XX ML

Husk – du kan altid følge med hos mig på: 
Instagram: @marielouisecramer
Blog: marielouisecramer.dk

. . . . 

Psssst – og lige en ekstra ting. Har du et generelt mål om at tabe dig, så er det måske en meget god måned at revurdere dit mål, således at det ikke hedder vægttab, men vægtkontrol i denne måned?

Share This