Food&Health

Mørk vs lys chokolade -hvad er sundest?

Mørk vs lys chokolade
Facts


Marie Louise Cramer

Holistisk livsstilscoach og ejer af Cramers Studie.

Se mere til Marie Louise på cramersstudie.dk, @marielouisecramer, & @cramersstudie

Når sukkertrangen eller lysten melder sig, hvad er så bedst at spise – lys eller mørk chokolade? Mørk chokolade har fået en tæt på ’hellig status’ i sundhedsverdenen. Hvis du bruger 10 minutter på at google ’mørk chokolade’, finder du et hav af artikler, der fremhæver den mørke chokolades fantastiske egenskaber. Spørgsmålet er bare – er mørk chokolade egentlig så sundt, som vi alle sammen går og tror?

LÆS OGSÅ: Inspiration til sunde mellemmåltider

Først og fremmest er det meget godt at få afklaret, hvad er sundt? Når vi snakker om at spise sundt, handler det vel i bund og grund om, at give kroppen det, den har brug for. Kroppen har både brug for protein, kulhydrat og fedt samt vitaminer og mineraler.

I mange tilfælde kategoriserer folk fødevarer sunde og ’ikke sunde’, ud fra deres kalorietæthed. Det er der ingen grund til. En fødevarer kan være mindst lige så god og sund for dig, om den er kalorierig eller ej. Det er klart, at ønsker du at opnå et vægttab, kan du med fordel fokusere på at spise fødevarer, der bidrager til en god mæthed, og som tilmed har et reduceret kalorieindhold. På den måde kan du spise mere mad – og stadig opnå et dagligt kalorieunderskud, hvis det er målet – uden at føle sult.

Tilbage til min pointe. Er mørk chokolade sundere end lys?

Ser vi på kalorieindholdet per 100 gram, indeholder lys og mørk chokolade stort set det samme. Det kan godt være, at sukkerindholdet er lidt højere i lys chokolade, og at kakaoindholdet er lidt højere i mørk chokolade, men energimæssigt får du altså stort set det samme, uanset om du vælger den lyse eller mørke chokolade. Den mørke chokolade har muligvis et højere indhold af kakao, som er rig på antioxidanter, men husk på – du opnår ikke ’mirakuløse sundhedseffekter’, fordi du får lidt antioxidanter via din mørke chokolade. Antioxidanter finder du også i andre ting – fx rødvin, frugt og grøntsager.

Hvad bør du så vælge? Dét ved du bedst selv. Kan du rigtig godt lide lys chokolade, skal du spise lys chokolade. Der er i hvert fald ingen grund til at spise den mørke, fordi det er ’sundere’. Nogle mener, at den bitre smag i den mørke chokolade gør, at du har behov for mindre mængder, før du føler dig tilfredsstillet. Hmm – det kan der måske være noget om, men er det ikke bedre at spise to stykker chokolade, du virkelig nyder, i stedet for at spise to stykker, du nyder knap så meget? Og hey – er du pjattet med den mørke chokolade, skal du spise den. Hele pointen er bare, at du måske lige skal stoppe op og overveje, om du egentlig spiser den chokolade, du ’bør’ spise, eller om du spiser den chokolade, du bedst kan lide? Spiser du slet ikke chokolade, så går du virkelig glip af noget. Ej – det skal jeg vist ikke blande mig i 😉

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *