Sådan får du gået flere skridt i løbet af dagen! 

Facts


Marie Louise Cramer

Holistisk livsstilscoach og ejer af Cramers Studie.

Se mere til Marie Louise på cramersstudie.dk, @marielouisecramer, & @cramersstudie

Lige nu virker det måske pænt uoverskueligt at hoppe på idéen om at tælle skridt – fordi det simpelthen er så absurd koldt udenfor. MEN – det er d. 5. marts, og foråret er i princippet over os. Inden vi ser os om, er der forårsfornemmelser i luften, og så er det på med ’gå-skoene’ og afsted med dig.

LÆS OGSÅ: Mørk vs lys chokolade – hvad er sundest?

At tælle dagens skridt har været et hit længe, og med god grund. Gang er en fantastisk måde at få bevægelse ind i din hverdag. Du kan tælle dagens skridt vha. et pulsur, som typisk har en indbygget skridtmåler eller på din telefon. Her kan du downloade forskellige apps, som kan hjælpe dig med at holde styr på din daglige bevægelse. Du kan også investere i et ’aktivitetsarmbånd’ med tilhørende skridttæller funktion.

Motivationsfaktor … at tælle dagens skridt kan være motiverende, og undersøgelser har vist, at skridttælleren kan hjælpe dig til at gå mere – sammenlignet med, hvis du ikke en skridtmåler på. Det giver selvfølgelig god mening. Skridttælleren gør dig bevidst om dagens skridtaktivitet, og er dagens ’tal’ lavt, kan det motivere dig til at gå lidt ekstra.

Dit mentale break … udover de mange fysiologiske fordele ved at implementere gang i din hverdag, kan gåture også give dig et mentalt break i din hverdag, og dermed have en mediterende effekt. Det er der uden tvivl mange af os, der vil have godt af i hverdagens stress og jag.

Gå flere skridt – hvordan får du gået flere skridt i løbet af dagen? Du kan selvfølgelig altid gå en tur – fx med en ven og en god kop kaffe i hånden. Dét har du nok ikke tid til hver dag, og netop derfor kan det være fint med nogle fif til, hvordan du få flere skridt implementeret i din hverdag. De kommer her: 

  • Talk-and- talk – er du på kontoret, og har du et telefonmøde, som ikke kræver du sidder ved computeren eller med en notesbog i hånden, kan du tage headset på og gå en tur rundt på kontoret – eller udenfor, mens du klarer opkaldet.
  • Aftentur – tag kæresten, manden eller veninden i hånden og gå en tur efter aftensmaden, i stedet for at sætte jer i sofaen og se serie.
  • Parkér bilen længere lidt længere væk, og gå i stedet det sidste stykke.
  • Stå af bus/tog et eller to stop før, du plejer. Prøv at udfordre dig selv og gå resten af vejen. Du bruger alligevel tid på at transportere dig selv frem og tilbage i løbet af dagen, så hvorfor ikke får nogle skridt med, når du alligevel er på farten?
  • Gå ned at handle, i stedet for at tage bilen. En lille tur til/fra supermarkedet tæller også med – og du tager ikke skade af at bære poserne – alt tæller.

. . . . 

Psssst – synes du btw det er svært at komme afsted til træning, netop fordi det er så koldt udenfor? Hop ind på min blog: marielouisecramer.dk – her giver jeg fif og gode råd, når motivationen falder. 

XX Marie Louise
Instagram: @marielouisecramer

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet