Food&Health

Bikinikrop? Har du det godt i & med din krop?

Bikinikrop? Har du det godt i & med din krop?
Facts

Maria Juhl

Maria er certificeret inden for holistisk sundhed, yoga og ayurveda, hos Deepak Chopra på Chopra Center University i Californien. Hun har haft sit eget firma siden 2006, hvor hun coacher og underviser firmaer og private inden for sund livsstil.

Hør Deepak Chopra fortælle om Marias arbejde her.

Se mere til Maria på www.mariajuhl.com
@live_more_struggle_less
livemorestruggleless

Sommeren er heldigvis over os! Det stimulerer den naturlige lyst til at ‘vise’ os lidt mere og komme ud af vores hi. De fleste af os får lyst til at smide noget af klunset og tage solens stråler til os. Men hvad møder vi? Og hvordan har vi det med vores krop?

Det kan jo ikke undgås, at vi er lidt vinterblege, men mange af os konfronteres med følelser af ikke at være gode eller perfekte nok. Vi synes pludselig, vi skal træne mere eller hårdere, fordi andre skal se os? 

Jeg er ikke hippie ej heller ligeglad med, hvordan jeg ser ud, men jeg synes, det er alarmerende, hvis vi pludselig lader det faktum, at andre skal se vores krop styre, hvordan vi behandler den. Omvendt kan man sige, det også er en stor alarmlampe, hvis vi er ligeglade med, hvordan vi behandler vores kroppe, bare fordi andre ikke ser os over vinteren.

LÆS OGSÅ: En god start på dagen giver energi og produktivitet!

Forskellen på sommer og vinter
Jeg oplever personligt store forskelle på min krop vinter og sommer. Det er naturligt, at vi akkumulerer lidt ekstra på sidebenene, som i ayurvedisk optik hænger sammen med kulden og det, at vi beskytter os selv. Mange af os slår også ud med mere appelsinhud om vinteren. Sommerens varme, sol og flere aktiviteter (øget såkaldt “pitta energi”) betyder af sig selv, at vi strammer lidt op. At vi også har mere energi til at bevæge os er ligeså naturligt. Men fra at fokusere på hvad andre tænker, så vil jeg invitere dig til at tænke over, hvad du selv tænker, og hvordan DU ønsker at behandle din krop?

Ayurveda fortæller klart og tydeligt, at vi ikke alle skal motionere eller spise ens. Og faktisk har de fleste af os brug for rolige og harmoniske bevægelser og ikke dem, hvor vi presser os selv enten med hastighed eller styrke. Yoga, gå, cykle, løbeture op til 5 km, let dans og hvad, der eller gør os glade, er at foretrække. Ved mindre du har en stor kapha dominans eller ubalance, som kan ses som overvægt, depression og inaktivitet.

Et kærlige sommerfokus
Denne sommer har jeg spurgt min krop til råds, og jeg vil fokusere på dejlige, livgivende bevægelser. Det betyder blandt andet, at jeg vil tage yogaøvelserne mere med ud på tæppet i parker og på strand, cykle når dette er muligt og gå lange ture med min elskede. Derudover vil jeg være ekstra nænsomt og kærlig omkring hvad, jeg indtager. Der er særlige ting, jeg ved, jeg stort set skal undgå (kold mad, brød og sukker) og det, jeg ved, jeg helst skal indtage dagligt (frugt, grøntsager, gode proteiner og fedtsyrer). Jeg vil gerne inspirere dig til en kærlig sommerpraksis, som foruden kost og bevægelse også involverer fedtsyre-balance og indre ro.

Vær med til gratis webinar den 28. maj kl. 20.00-21.00, hvor jeg støtter dig på rejsen til din kærligt, sunde sommer! Og del gerne med andre, som også ønsker sundhed indefra og ud.

Tilmeld her.

Kærligst Maria

Share This