Food&Health

Sund og rask i efteråret: Boost dit immunforsvar

Shutterstock

I alle store skift og overgange i vores liv er vi særligt modtagelige for at komme i ubalance og måske endda opleve regulær sygdom. Tiden fra sommer til efterår er den mest sårbare periode i ayurvedisk optik. Vi bevæger os fra den varme sommer, og oplever pludselig dels stor omskiftelighed i dagene, dels øget vind og temperaturfald. Alle sammen faktorer der skubber til den indre balance, og kræver det ayurveda kalder vata-balancering.

LÆS OGSÅ: Overskud på karma-kontoen – og i livet

Og hvad vil det så betyde, tænker du måske? Ayurveda er en logisk sundhedsvidenskab, der fortæller os, at vi hele tiden skal være opmærksomme på at skabe balance ved at introducere modsætninger. Dvs når det nu er omskifteligt, koldt og blæsende, så skal vi bringe regelmæssighed, varme og ro ind i vores liv.

Derudover er det vigtigt, at vi holder vores fordøjelse stærk, da det meste af vores immunforsvar har med vores fordøjelse at gøre. Det vil sige, hvad du spiser og hvor god din fordøjelse er, bestemmer hvor modstandsdygtig, du er, netop i denne kritiske tid.

Jeg har samlet nogle gode tips til et stærkt immunforsvar nedenfor og lavet en video, der omhandler, hvordan du bedst støtter dig selv med din kost.

6 gode tips til et sundt og sprudlende efterår

#1 Skab vata-balance gennem daglig ro (for eksempel meditation eller stilletid offline), varme (hold dig varm, spis og drik varmt, gå i sauna/dampbad), og regelmæssighed især i forhold til kost og søvn.

#2 Sørg for at få rigeligt søvn. Gå i seng så snart du er træt (helst omkring kl. 22.00), og sov i et mørkt lokale. Har du problemer med at falde i søvn eller sove igennem, så sluk alle skærme min. en time før sengetid, da det blå lys forstyrrer din søvnrytme.

#3 Stræk din krop dagligt. Dermed stimulerer du meridianbanerne til dine indre organer. Det er også godt at bevæge dig, så pulsen kommer op og du får varmen, dog uden at presse dig selv i denne tid.

#4 Spis urter og superfoods, der giver c-vitamin og styrker immunforsvaret, som ingefær, gurkemeje, cayenne, rød peberfrugt, chili, kiwi, appelsin, citron, hyben, timian, mynte, blåbær og aronia.

#5 Styrk dine lunger, hvor bakterier og vira først kommer ind. Enten gennem zoneterapi (du kan selv massere trædepuderne på begge fødder), brændenælde te, frisk luft eller masser af åndedrætsøvelser.

#6 Hold din fordøjelse stærk ved at spise letfordøjeligt og undgå stimulanser og affaldsstoffer. Suppler gerne med probiotika – gode bakterier til maven enten gennem syrnede mælkeprodukter, kombucha, eller kosttilskud. Hør mere om sammenhængen mellem fordøjelsen og immunforsvaret på videoen her:

 

Kærligst Maria

Share This