Er din kropstype et timeglas?

Facts

Chloe hjælper til dagligt kvinder ud af hormonelle ubalancer, depression og kropsskam. Chloe er stifter af Health Mentor Uddannelsen, hormonforløbet: Skab naturlig (hormon)balance og online forløbet Simple Detox. Hun er fast skribent på ChriChri, hvor hun med en holistisk tilgang lærer os alle om sundhed, hormoner og opbyggelse.

Når en person med skjoldbruskkirtelkropstypen er i balance med sin krop og vægt, har de smukke former. Numsen er ikke for stor, musklerne er ikke tydelige – det hele er meget a la et timeglas, hvor alt er smukt bygget. Når de så tager på i vægt – tager de på nogenlunde over hele kroppen. Kan du genkende dette?

LÆS OGSÅ: Hvorfor bliver vi hormonsyge?

Din kropstype fortæller en hel del omkring din personlighed, dit hormonsystem – herunder balance/ubalance, din fysik og dit helbred! Dit hormonsystem er med til at skabe din kropsform, og i dette indlæg kan du blive klogere på skjoldbruskkirtelkropstypen.

Skjoldbruskkirtlens vigtigste arbejde er at styre vores metabolisme, derudover har den en kæmpe indvirkning på dit søvncyklus, din vækst og vægt, sultmønstre, kropsvarme, reproduktion og energiproduktion.

Det anslås, at mere end 60 procent af alle, der lider af skjoldbruskkirtelproblemer, er helt uvidende om, at de har dette problem. Måske du selv kan få en lille indikator på, om dette er dig. Her vil du i hvert fald blive klogere på kropstegnene ved skjoldbruskkirtelproblemer.

Skjoldbruskkirtelkropstypen

Ved balance: Blødeformer og slank
Ved ubalance: Fedtpolstring på mave, balder og lår

Er du denne type? Så er du en rar person, der har let til smil. Du er udadvendt og andre elsker at være i dit selskab! Af en eller anden grund har du en magnetisk tiltrækning på andre. Dine bedste venner vil også sige, du lidt har din egen humor – og den plejer at sprede glæde – måske allermest fordi du selv er så vild med den!

Det kunne godt tænkes, at du var et morgenmenneske – en der nyder at stå tidligt op og starte dagen stille og roligt – på din måde. Ellers er du frisk og frejdig gennem hele dagen!

Du er kreativ og god til kommunikation – det passer dig meget fint med forandring, med nye oplevelser og udfordringer. Nydelse og æstetik er ret vigtigt for dig –  og faktisk kunne dit kælenavn godt være livsnyderen! Du har som regel en god og stor appetit og et stærkt fordøjelsessystem.

En balanceret skjoldbruskkirtelkropstype er tynd med et højt stofskifte, et smukt udseende og tynde knogler, rundt ansigt og tynd hals.

På den anden side: Ved ubalance har skjoldbruskkirtel-kropstypen tendens til vægtforøgelse over hele kroppen. Stiger vægten sker det altså ikke bare på ét sted, simpelthen fordi skjoldbruskkirtlen styrer metabolismen i hele din krop.

Er dette dig, så kender du helt sikkert til: tyndt hår, skøre negle, vægtforøgelse, træthed, forstoppelse, kuldskærhed, utålmodighed, kramper og melankoli.Hvis du er sur, er din vrede oftest rettet mod situationen snarere end personen. Fedtaflejring omkring nakke, hals og underarm kan give mistanke om hormonel ubalance omkring skjoldbruskkirtlen.

Du kan sagtens være den person, der vil en masse, men alligevel ender på sofaen og ikke gider noget. Når du er i ubalance, kender du bestemt til dovenskab, manglende ansvar og det at lade ting stå til. Og det gør dig ofte trist. Hvis jeg kender dig godt nok, så æder det dig op indefra – Det er nemlig ikke din natur at være sådan, men du spænder ben for dig selv og er træt af det!Du har svært ved at bryde det mønster, du er endt i!

Din energi er generelt meget ustabil og går op og ned i løbet af en dag. Ofte bliver du træt omkring kl. 16.00-16.30. Du har mest energi om formiddagen og kan kun lige slæbe dig afsted resten af dagen. Du har bedst af at gå tidligt i seng!

Ting du ofte har cravings til:

– Sukker, læskedrikke og chokolade
– Frugt
– Alkohol og vin
– Kulhydrater, brød, pasta, stivelsesholdig mad
– Mælkeprodukter

Dine cravings kan være stærkest kl. 10.30, kl. 16.30, før sengetid og/eller kl. 04.00.

Mange tror faktisk, at de er denne type, men kan opdage at de faktisk er endt med at se sådan ud som et resultat af dårlige kostvaner og manglende bevægelse i livet. Det er nemlig sådan, at du sagtens kan gøre dig selv hormonsyg ved manglende action i livet, samt en påvirkning fra vores opdragelse, vaner, livsstil mv.

Denne type har flere muskelfibre og flere fedtceller, og derfor er balance imellem bevægelse og kost virkelig kodeordet for denne type.

En sund skjoldbruskkirtel øger metabolismen.

Er du denne type og mangler skjoldbruskkirtelhormoner i kroppen, kan du risikere at blive tykkere og tykkere på grund af et langsommere stofskifte. Da skjoldbruskkirtlen styrer metabolismen, bliver alle kroppens processer langsommere, herunder fordøjelse, mental klarhed og endda optagelse af vitaminer.

En balanceret skjoldbruskkirtel er meget relevant for os alle sammen!
Den amerikanske thyroidforening rapporterer, at én ud af otte kvinder i USA er påvirket af en skjoldbruskkirtelforstyrrelse på et eller andet tidspunkt i deres liv*.

Derfor er det vigtigt, at du støtter din skjoldbruskkirtel med fødevarer og kosttilskud, som understøtter din hormonproduktion og dit stofskifte!

1: Støt med essentielle mineraler for stofskiftebalance!
Både selen og jod er vigtig for dit stofskifte, men det er noget jorden er blevet meget fattig på med tiden. Det fører desværre til en sammenhæng mellem en næringsfattig kost og udviklingen af skjoldbruskkirtelubalancer.

Jod er netop et nøglemineral til at konvertere og frigive skjoldbruskkirtelhormoner. Skjoldbruskkirtlen bruger jod til at konvertere sine hormoner T4 og T3. Undersøgelser viser, at selv små mængder jod kan give positive ændringer i skjoldbruskkirtelhormonfunktionen*. En kost, der er rig på jod, er: fisk, æg og tang – og kan også hjælpe med at forhindre mangel. Ønsker du at tage tilskud, da anbefaler jeg altid at tage det igennem algen kelp!

Selen er et andet meget vigtigt mineral for din krop – et mineral, der har antioxidantiske effekter og en beskyttende effekt for både krop og skjoldbruskkirtel.

Jeg vil anbefale dig at gå all-in og måske også vælge en lettere løsning end at tage mange kosttilskud på en gang!

Det er sådan, at jeg har lavet 5 kosttilskud. Kosttilskud der er god til alle og hjælper med at opbygge og opretholde en sund krop. I vores multivitamin finder du både selen og kelp og mange andre vigtige elementer, som dit stofskifte vil takke dig for. Se mere her.

2: Spis sundt fedt, der hjælper dig med din slanke talje!
Dit fedtindtag har bestemt en indvirkning på dit stofskifte. Jo mere ødelagt fedt, du spiser – des mere fedt vil du lagre! Derudover har det også en påvirkning på dine stofskiftehormoner – ødelagt fedt kan nemlig blokere for dannelsen af stofskiftehormonerne og for deres virkning i dine celler.

Der er meget godt at sige om økologisk og koldpresset olie fra mørke glas. Du får nemlig ro i dit nervesystem, når du spiser fedt af god kvalitet. Det betyder, at du har meget lettere ved at komme ud af en fastlåst stresstilstand, hvis du hælder gode olier over din mad.

Sundt fedt hjælper nyrerne med overskydende vand, hvilket er godt for dig, hvis du har ødemer. Det giver dig en blød hud og glatter rynker ud indefra. Det gør dig mæt, da det frigiver et stof, der mætter. Det hæmmer din sukkertrang, hvilket er godt at vide, hvis du er sukkerafhængig. Det isolerer dine nerveceller, det giver dig smidige cellevægge, og det slanker. Derudover støtter kokosolie enzymproduktionen, som hjælper på omdannelsen af T4 til T3.

Husk, kun at opvarme kokosolie f.eks. ved stegning – ikke andre olier.

3: En vigtig aminosyrer for din skjolbruskkirtel!
L-Tyrosin er en vigtig aminosyre, som støtter dine binyrer og din skjoldbruskkirtel. L-Tyrosin danner sammen med jod forstadiet til skjoldbruskkirtelhormonerne thyroxin (T4) og trijodthyronin (T3). For at L-Tyrosin kan omdanne sig, skal der være et optimalt niveau af vitaminerne C-vitamin, Niacin (B3), folat (B9) og kobber i din krop. Køb den her!

Du finder kun L-Tyrosin i kød, så er du veganer, er det en god ide at tage det som et ekstra kosttilskud!

4: Forbrænd fedt og opbyg muskler!
L-Carnitine er en anden vigtig aminosyre for din krop! L-Carnitine giver energi til dine muskler ved at sætte fedtforbrændingen i gang i dine celler. Derfor er denne aminosyre super til dig, der har har svært ved at gå ned i vægt, er træt, mangler overskud og har ømme muskler.  Kan købes her!

Det er sundest for dig, hvis du sørger for at spise protein til alle dine store måltider, samt grøntsager og fedt. Derimod har din krop ikke godt af stivelse, soja og flour.

Din kropsform fortæller en hel del om din personlighed og hormonsystem, og det er noget, jeg vil give dig indblik i, i løbet af de næste par uger her på ChriChri. Næste gang får du indblik i østrogenskropstypen – hint: pærerform 🙂

Vil du lære mere?

Kom med på 5. Sæson af Chloes hormonforløb: Skab naturlig (hormon)balance, som starter d. 28. Oktober! Et forløb for kvinder i alle aldre.

  • Drømmer du om mere lækkerhed, sundhed og nydelse i din hverdag?
  • Savner du mere overskud og energi i din hverdag (og krop)?
  • Er du færdig med kamp, regler, fedme og snue/hoste?
  • Ønsker du at opbygge din krop og forebygge for fremtidige sygdomme?

Lær at selvhelbrede dit hormonsystem med hendes unikke redskaber og instrukser og modtag unik undervisning i de 3 hormontyper. Se mere her: www.currame.com/hormonforloeb/

På gensyn! 🙂

-Chloe N. Bjoerk

_____________________________

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til Chloe på chloebjoerk@currame.com, eller via Instagram @chloebjoerk & @curra.me – du kan også kigge med på hendes hjemmeside www.currame.com 

 

 

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet