Har du en pæreform?

Facts

Chloe hjælper til dagligt kvinder ud af hormonelle ubalancer, depression og kropsskam. Chloe er stifter af Health Mentor Uddannelsen, hormonforløbet: Skab naturlig (hormon)balance og online forløbet Simple Detox. Hun er fast skribent på ChriChri, hvor hun med en holistisk tilgang lærer os alle om sundhed, hormoner og opbyggelse.

Har du en stor eller større numse, end hvad du lige synes, er fedt? Du er måske en, der konsekvent tager mere på omkring numsen og lår end f.eks. på maven og skuldre?

Dit hormonsystem er med til at skabe din kropsform, og i dette indlæg vil jeg give dig indblik i østrogenkropstypen.

Kønsorganshormonerne, som østrogen, testosteron og progesteron er, er bl.a. med til at styre, hvor stor en numse, du får!

Østrogenkropstypen

Ved balance: Feminine former og slank
Ved ubalance: Pæreform – stor fedtaflejring på balder og lår

Normalt er en østrogenkropstypes udseende meget slank, feminin og med smukke former – som man ville dø for. En smuk hud, små muskler og et naturlig højt stofskifte. Personlighedsmæssigt er de følesomme, kreative, sensitive, indadvendte, kan sætte sig ind i andres følelser, er i god kontakt med egne følelser og god til at italesætte dem, derudover er de personer, der aldrig skændes, og hvis det sker, er det på en meget konstruktiv måde.

På den anden side – så kan en østrogenkropstype også opleve hormonelle ubalancer, og derfor ende som pæretypen – den ubalancerede del af østrogenkropstypen. Her oplever man en stor numse og lår, akne, hovedpine, PMS-tegn, oppustethed og depression – især omkring menstruation. De kan være for sensitive, med let til tårer, som ikke kan styres, tager let på, har cellulitis, mørke hår på forskellige mandesteder, oplever tankemylder og mindreværd.

LÆS OGSÅ: Lider du af PMS?

Er du endt her? Så har du helt sikkert opdaget, at du har sværere ved at tabe dig end f.eks. din veninde – ofte så taber du dig alle de steder, hvor det ikke er nødvendigt og sjældent dér, hvor du gerne vil ned i vægt! Dette skyldes, at din fedtpolstring er påvirket af østrogen, og for meget østrogen giver fedtaflejringer. Den gode nyhed er, at denne slags fedt ikke er lige så farlig som mavefedt.

Uanset hvad – så er du kendt for din varme og din oprigtige interesse for andre. Du er moderlig, ansvarsfuld, venlig og følsom – noget alle godt kan lide ved dig. Du kan have tendens til at overtænke ting, og kan bestemt ikke lide at være uvenner med nogen. Det ligger til dig at være der for andre, og du kan lide det. Dit minus her kan være, at du ofte har lettere ved at tage dig af andre end dig selv, og derfor kan glemme dig selv – dette kan give dig ekstra cravings til de forkerte ting!

Familie og venner er vigtige for dig! Du har en stor drøm om at få børn og mand – hvis du ikke allerede har det. Du er til hygge i hjemmet, stearinlys og ro. Du lader faktisk meget mere op hjemme end ude. Du er slet ikke til konkurrence – noget som binyrertypen er enormt meget til (du kan læse om den type meget snart her på ChriChri).

Ting du ofte har cravings til:
– Fedtholdige fødevarer
– Is, smør, ost og yoghurt
– Pommes frites og chips
– Rødvin

Du har måske også mere lyst til det søde eller de fedtholdige ting efter aftensmaden end på andre tider af døgnet.

De problematikker, du måske genkender ved at være pæreformen, er bl.a.: PMS, infertilitet, ømme bryster, cystedannelse, endometriose, menstruationsproblemer, ødemer, hævede ankler og overvægt.

Et sundt fedttab:
Er du pæreformen, så kunne jeg forstille mig, at der er nogle ting, som du meget gerne vil ændre, f.eks. din polstring på numsen. For at nå i land – så er det vigtigt, at du lytter lige her: “Du kommer ingen vegne med kamp! Og slet slet ikke med denne kropstype!”.

Der er meget, jeg vil anbefale dig – men du skal følge det i den rækkefølge, som det bliver beskrevet – for ellers kan det blive mere krævende end nødvendigt!

Du skal selvfølgelig træne – for træning er sundt og godt – MEN hvis du ikke har byggematerialerne i orden i din krop – ja, så kommer du ikke rigtig nogen vegne med den træning!

1: Balancer østrogen gennem din kost!
Det vigtigste for dig er faktisk at få styr på dine østrogenniveauer, og dette kan du få via din kost og kosttilskud! HUSK, at jeg har skrevet længere oppe, at du er ikke den, der taber dig på nul komma fem – men jeg lover dig, at det kan ske!
Du skal have grøntsager på bordet! I grøntsagerne er der nemlig vigtige næringsstoffer, som mineraler, vitaminer og antioxidanter, som din krop har brug for, for at få bugt med det overskydende østrogen!

LÆS OGSÅ: Lider du af østrogendominans?

2: Få fibre nok!
Fibre har den fantastiske effekt, at det sætter gang i din afføring – så du kan eliminere dine affaldsstoffer, og fibrene binder sig til østrogen i tarmen for at transportere det ud af din krop – it’s a win – win! 🙂

Lignaner er en gruppe fiberlignende molekyler, som findes i planter specielt i kerner og (hør)frø. Det er fytoøstrogener, dvs. plantestoffer, som minder om kroppens eget østrogen. Vi kan opleve for høje niveauer af østrogen – simpelthen fordi vi, i vores dagligdag, møder så mange hormonforstyrrende stoffer. Derfor kan vores lever være på overarbejde og ikke få afskaffet de brugte hormoner, der findes i blodet. Derudover kan vores tarm være belastet, så vi ikke kommer af med afføringen hver dag.

Derfor anbefaler jeg, at du dagligt får 40 gr. fiber fra grøntsager og hørfrø. Du kan få en opskrift på rugbrød uden korn og mælk – men fyldt med masser af fibre lige HER.

3: Fedt skal der til!
Ja, og et stabilt blodsukker! Du kunne sagtens være den type, som egentlig sjældent føler sig mæt, og det kan faktisk skyldes, at du glemmer fedtet – måske er du fedtforskrækket? Fedt er med til at regulere leptin og ghrelin – dit mætheds- og sulthormon.

For at balancere dit blodsukker – som vil mindske din stress i kroppen og hjælpe dig med at tabe dig og regulere østrogen, så skal du spise 5-6 gange om dagen og meget gerne flere mindre måltider end få store. Husk at hælde lækker olie over din mad (økologisk, koldpresset og fra en glasflaske). Dette vil hjælpe dig med at sige farvel til betændelse og cellulitis, samt balancere dit stofskifte.

4: Motion er sundt
Ja, motion er faktisk sundt, især når man støtter med aminosyrerne L-glutamin og L-carnitine, som er med til at opbygge muskler efterfølgende! Faktisk er L-carnitine så sej, at den omdanner fedt til muskler, og derved indgår i din energiproduktion!

Motion kan hjælpe din krop med at detoxe, sætte gang i din fedtforbrænding og booster dit mindset. Ergo du bliver glad i låget af det! Derudover booster det dine receptorer så de bliver lidt mere lydhøre overfor bl.a. østrogen.

Din kropsform fortæller en hel del om din personlighed og hormonsystem, og det er noget, jeg vil give dig indblik i løbende her på ChriChri.

Vil du lære mere?

4 ugers gratis mini hormonkursus med Chloe N. Bjoerk.

  • Trænger du til mere energi i din krop?
  • Oplever du hormonelle ubalancer, som du længes efter at sige farvel til?
  • Har du svært ved at tabe dig?
  • Oplever du tit hovedpine eller migræne?

Så er det vist tid til at gøre noget andet for dit hormonsystem!

Igennem 4 uger tager jeg dig med på en lille hormonrejse, som vil inspirere og gøre dig endnu klogere på dit hormonsystem. Uge for uge åbner jeg op for undervisning i binyrebalance, skjoldbruskkirtelbalance, østrogen, testosteron og progesteron balance samt undervisning i dine lykkehormoner.

Tilmeld dig her og få et 4 ugers mini hormonkursus

Ha en dejlig dag!

– Chloe N. Bjoerk

__________________________

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til Chloe på chloebjoerk@currame.com, eller via Instagram @chloebjoerk & @curra.me – du kan også kigge med på hendes hjemmeside www.currame.com 

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet