Food&Health

Anne Bech: Din guide til sunde fedtstoffer i de rette mængder

Anne Bech: Din guide til sunde fedtstoffer i de rette mængder
Facts


Dit sunde liv
af Anne Bech & Christiane Schaumburg-Müller

– Køb bogen her –

Christiane og Anne Bech er de to kvinder, som står bag bogen ‘Dit sunde liv’. Bogen omhandler sundhed, træning og kroppen. I “Dit sunde liv” får du deres bud på en sund hverdag med kostplaner og træningsprogrammer, som vil hjælpe dig til et sundere liv. Nedenfor guider Anne Bech dig omkring sunde fedtstoffer.

______

Kan du sige ja til 2 eller flere af punkterne? Så får du for lidt fedt.

✮ Tør hud

✮ Manglende energi

✮ Svært ved at tabe dig

✮ Flossede negle

En af mine største overraskelser rent kost- og vægttabsmæssigt var, da jeg blev introduceret til at tage tilskud af fedt og skære ned på de tungere kulhydrater som pasta, ris og brød. De fleste vitaminer og mineraler fra grøntsager og kosttilskud er fedtopløselige, og du behøver altså fedt for at kunne optage dem i kroppen. Den virkning, mit optimerede fedtoptag havde for både min hud, mit overskud, min energi og mit fedttab, var vildt overraskende. Og jeg har ikke sluppet det siden. Min erfaring er, at kvinder har været fedtforskrækkede i mange år, og først nu har vi fået øjnene op for, at vi skal have fedt for at tabe fedt. Og de fordele, der er ved at få nok af det sunde fedt, er helt utrolige. En strålende smuk hud, bedre fordøjelse, bedre udrensning, mindre stress og en bedre fedtforbrænding.

LÆS OGSÅ: Trænger du til ny energi i din træning?

Anbefalet dagdosis af sunde fedtstoffer

Man kan altså få for lidt fedt. Min anbefaling til din dag er:

1/2 avocado
1 håndfuld mandler
3-4 spsk koldpresset olivenolie
5 kvalitets-fiskeolietabletter (fx af mærket Purepharma)
Evt. et olieshot på 2 spsk MK-olie, hvis du har brug for et skud energi om eftermiddagen.

Det vil give dig:

Mere energi og en lettere fornemmelse i kroppen
Bedre evne til at forbrænde fedt
Større mæthedsfornemmelse
Mindre lyst til sødt

Hvad er så det rigtige fedt?

Fedt fra mandler, olivenolie, MK-olie, olier som hørfrøolie, fede fisk som laks, fiskeolie og avocado kommer alle sammen fra naturlige kilder.

LÆS OGSÅ: 7 fordele ved at drikke et glas vand om morgenen som det første

Hvad er så det forkerte fedt?

Det er fedt, der på en eller anden måde er forarbejdet, eller som opvarmes og brankes på panden. Fx olier, der ikke kan tåle de temperaturer, vi steger vores mad ved. Det gælder fx rapsolie, olivenolie, solsikkeolie og lignende. Animalsk fedt kan ofte tåle varmegrader bedre, og derfor er det godt at stege i økologisk smør i stedet for din olivenolie, der helst ikke skal varmes op, hvis du skal have gavn af den. Og så selvfølgelig fedt, der kommer fra friturestegning, fedt i forarbejdet pålæg, fra chips og pølser. For meget fedt fra kød skal også undgås. Som tommelfingerregel bør du undgå fedt, der er hvidt.

______

VIDSTE DU…

Vidste du, at fedt fra kokosolie er sundt, men i begrænsede mængder? Kokosolien indeholder de mellemlange fedtsyrer, og du har brug for både de fødevarer, der indeholder de lange fedtsyrer (som fx olivenolie og mandler) samt animalske fra fisk og mælkeprodukter, som har de kortere. Du kan komme en lille tsk. kokosolie i din morgenkaffe – forskning tyder på, at du faktisk vil optimere din fedtforbrænding og få din krop til at frigive energi bedre resten af dagen.

______

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *