Food&Health

5 gode tips til et roligere sind i lockdown

I en uvis tid med karantæne, mange tanker og alenetid – kan det være ekstra vigtigt at pleje sin mentale sundhed. Body All Mind-kropsterapeut Martin Bonde Mogensen guider her til fem nemme måder at booste sit humør på og skabe ro i sindet.

LÆS OGSÅ: Jeres anbefalinger: De bedste komedieserier

Martin Bonde Mogensen, der er Body All Mind-kropsterapeut og indehaver af Kropsinstituttet, guider her til, hvordan man kan gøre noget konstruktivt og positivt for sjælen og sindet – for at afhjælpe stress og angst, som kan præge mange i en uvis tid som denne. De fem tips er overskuelige og nemme at gå til, så du hurtigt at komme i gang:

  1. Tag et beroligende bad. Løbende vand på vores hud får sindet og nervesystemet til at slappe af. At bruge rindende vand på kroppen, er en gammel tradition helt tilbage fra romertiden, hvor man brugte vand på kroppen til at styrke det mentale helbred og give ro til sindet.
  2. Tag et dyp i det friske danske hav. Vinterbadning er godt for sindet og er med til at vække vores system til live. Vinterbadning kan give en form for chok, når man dypper sig i det kolde vand – og så hjælper det samtidig vores lymfesystem med at blive aktiveret. Og det er særlig godt til at hjælpe os af med kroppens gamle affaldsstoffer.
  3. Få et godt grin. Selvom bekymrende og tunge tanker kan fylde utrolig meget i disse dage, så hjælper det at få et godt grin. Jo mere, du griner, jo mere frigives der lykkehormoner i din krop. Sæt dig som et mål hver dag at se en sjov serie – eller tjek en af de mange komikere på sociale medier ud; som i øjeblikket gør en hel del for at få Danmark til at grine.
  4. Lyt til musik, der gør dig glad. Har du også en sang, du ikke kan lade være med at danse til eller synge med på? Sæt din bedste playliste på med alle dine yndlingssange og mærk, hvordan du vil blive glad og komme på andre tanker.
  5. Vælg en træningsform der er god for både krop og sind. Det er vigtigt, når vi træner, at vi kommer ned i kroppen og væk fra hovedet. Dette kan fx gøres med Movement And Mobility-træning, der fokuserer på både kroppens mentale og fysiske helbred.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *