Fakta & hjælp til solskoldning & soleksem

Facts


Chloe Bjoerk

Chloe er en holistisk behandler, som ser på dig som en helhed og anerkender, at din livsstil, dit sind, din psyke og din krop hænger sammen!

Du kan læse mere om Chloe her:

@chloebjoerk

www.currame.com

Solen er fantastisk for store som små. Uden solen ville vi ikke opleve liv her på jorden.

Solen kan forbygge for en masse sygdomme, men vi skal altså også passe på, simpelthen fordi  solskoldning er usundt og kan øge risikoen for kræft i huden, da der kan dannes af frie radikaler ved solskoldning.

En af grundene til, at solen er så sund for os mennesker, er på grund af D-vitamin. Vi danner nemlig D-vitamin i huden, når solens UVB stråler rammer kolesterol i hudens overflade. Kolesterol omdannes til chole-calciferol, og i de følgende 48 timer optager vi så chole-calciferol – hvis vi vel at mærke ikke vasker det af! Derefter lagrer vi det i lever og nyrer og bruger af det, når vi har behov. Det kræver dog, at vi får nok sollys, og at det rammer hele kroppen. Så derfor er det desværre sådan, at de fleste danskere i dag lider af et D-vitamin mangel.

LÆS OGSÅ: Detox – fup eller fidus?

D-vitamin er vigtigt for vores knogler, hormonsystem og mindset.

Den form for D-vitamin, vi selv danner, optages meget bedre, end det vi får fra kosten. Vi får D-vitamin fra fede saltvandsfisk, laks, sardiner, makrel, tun, i æg, bønnespirer, smør og vegetabilske olier. D-vitamin hjælper kroppen med at optage A-vitamin, derfor har naturen indrettet os så smart, at der både er A- og D-vitamin i leveren.

Sådan gør du:

1. Dyrk solen i passende mængder. Væn langsomt din hud til mere og mere sol. Når din hud udsættes for sol uden solbeskyttelse, danner din hud selv stoffet melanin, der gør huden solbrændt og beskytter mod dannelsen af frie radikaler, som hindrer solskoldning.

2. Søg skygge i middagstimerne.

3. Beskyt huden indefra og spis dagligt en kost rig på antioxidanter og gode fedtsyrer, herunder økologiske grøntsager og fisk. Gå udenom forarbejdet mad og mad med sukker og transfedtsyrer (ødelagt fedt).

4. Kokosolie har en naturlig solfaktor i sig (ca. faktor 8), og derfor kan den være skøn at bruge i foråret, hvor solen ikke er så skarp. Derudover er kokosolie også rig på gode antioxidanter, der er godt for din hud. Vær dog opmærksom på, at kokosolien ikke beskytter på samme måde som solcreme.

5. Køb en god økologisk solcreme til når du skal opholde dig i solen i længere tid.

LÆS OGSÅ: Søvnmangel? Så galt kan det gå!

Hvis skaden er sket!

1. Smør skiftevis med Calendeel C-gel og Traumeel salve. Calendeel C-gel er fantastisk, det køler og heler.

2. Spray med ren aloe vera eller brug en aloe vera gel. Det lindrer og healer huden.

Du kan se mere fra Chloe på InstagramFacebook eller Currame.

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Lun kartoffelsalat med asparges

Ingredienser3 spsk. eddike, gerne æbleeddike 3 spsk. sukker ¾ dl fløde 3 friske mellemstore rødløg 1 bundt danske radiser, skåret over på langs 2 spsk.