Food&Health

Sådan undgår du (alt for mange) tømmermænd 1. januar

Vi er næsten så tæt på år 2021, som man overhovedet kan være, og det betyder selvfølgelig også, at nytårsaften står for døren. For mange er denne aften forbundet med fest, lækker mad og ikke mindst drinks og champagne. Og med nytårsaften følger 1. januar – dagen hvor de fleste ligger med ondt i hovedet og en ustyrlig lyst til fastfood.

LÆS OGSÅ: Sådan holder du et brag af en nytårsfest!

Men da det er de færreste, der bryder sig om at have tømmermænd, giver vi her en guide til, hvad du kan gøre for at aftenens udskejelser kan mærkes alt for meget dagen derpå:

1: Begræns dit alkoholindtag

Den her giver sig selv – den sikreste vej til at undgå tømmermænd er ved at begrænse sit indtag af alkohol, da både styrken og forekomsten af tømmermændssymptomer stiger i takt med den mængde, du indtager. I en undersøgelse fulgte et forskerhold 112 unge på ferie, og fandt ud af, at de, der drak mest, havde flere tømmermænd. 68% af dem, der drak mest rapporterede om tømmermænd. Der er også andre faktorer som spiller ind, som kropsvægt, køn, hvornår du sidst spiste, hvilken type alkohol, du drikker og hvor lang tid du drikker over. Studier har vist, at du skal have en alkoholprocent på 0,11-0,12% i blodet for at kunne udvikle tømmermænd. Der findes selvfølgelig også nogen, der er resistente over for tømmermænd. Faktisk har studier vist, at 23% af alle, der drikker alkohol, er resistente, og til det har vi bare at sige: Good for them.

2: Undgå alkohol med kongener

Nu bliver det lidt teknisk. Men gennem ethanolfermentering omdannes sukker til kuldioxid og ethanol, også kendt som alkohol. Kongener er giftige biprodukter, der dannes i små mængder under denne proces, og de findes altså i de forskellige alkoholdige drikkevarer i forskellige mængder.

Undersøgelser har vist, at indtagelse af drikkevarer med en stor mængde af kongener kan øge hyppigheden og styrken af tømmermændene.

Drikkevarer, der har et lavt indhold af kongener er: vodka, gin og rom, hvor vodka næsten ikke indeholder nogle kongenere.

Tequila, whiskey og cognac er til gengæld nogle af dem, der indeholder rigtig mange kongener, hvor bourbon whiskey indeholder allerflest.

3: Spis en stor, sund morgenmad

Ved at spise en stor morgenmad kan det bidrage til at opretholde dit blodsukkerniveau, giver dig vigtige vitaminer og mineraler og reducerer symptomerne på tømmermænd.

4: Få masser af søvn

Alkohol kan forårsage en masse søvnforstyrrelser og kan associeres med forværret søvnkvalitet. Selvom et eller to glas kan gøre, at det er nemmere at falde i søvn, så kan store mængder alkohol forstyrre søvnmønstret. Selvom det ikke giver dig tømmermænd, at du ikke får nok søvn, så kan det godt gøre dem værre. Udmattelse, hovedpine og irritation kan være symptomer, som forstærkes af manglende søvn.

5: Drik masser af vand

Ja ærlig talt, hvad er vand ikke godt for?! Når du drikker alkohol kan det forårsage dehydrering på flere forskellige måder.

For det første har alkohol en vanddrivende effekt, hvilket betyder at det øger produktionen af urin, som fører til væsketab og tab af elektrolytter, der er nødvendige for normal funktion. Derudover kan for meget alkohol forårsage opkast, som kan gøre at mister endnu mere væske og elektrolytter. Ligesom ved søvnen, så er det ikke dehydreringen alene, der er skyld i dine tømmermænd, men det påvirker dine symptomer, såsom at du føler dig mere tørstig, udmattet, har hovedpine og føler dig svimmel. Ved at sørge for at drikke meget vand, kan du mindske dine tømmermænd og måske endda helt undgå at blive ramt.

6: Tag en drink næste morgen

Ja, du læste rigtigt. Det er ikke for sjov, at det kaldes en reparationsbajer. Selvom det hovedsagligt er baseret på en myte, så er der faktisk bevis for, at det kan mindske dine tømmermænd, at drikke en drink eller en øl dagen derpå. Det skyldes, at alkohol ændrer den måde methanol, et kemisk stof som der findes en lille mængde af i alkoholiske drikkevarer, optages i kroppen på. Og det kan altså være med til at gøre, at dine tømmermænd føles knap så slemme.

7: Tag nogle af disse kosttilskud

  • Rød ginsing: reducerer alkoholen i blodet, ligesom graden af tømmermænd
  • Figenkaktus: Det er bevist, at ekstrakt fra kaktussen kan halvere ens tømmermænd – yes please!
  • Ingefær: kombinere man ingefær, brun sukker og manderinekstrakt kan det hjælpe på symptomer som svimmelhed, opkast og dårlig mave
  • Hjulkroneolie: Ved at kombinere denne olie med ekstrakt fra figenkaktus kan det reducere dine tømmermænd
  • Sibirisk ginsing: Kan både virke lindrende, ligesom det kan virke reducerende på tømmermændene.

 

Kilde: Healthline

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *