15 tips til et lykkeligere liv

Kender du også den følelse af, at man tror man er lykkelig, eller det er man, men kan man blive lykkeligere.. eller har du bare en dårlig dag, hvor du gerne vil have lidt hjælp til at sætte gang i lykkehormonerne? Så har vi samlet en liste over 15 tips, der angiveligt skulle hjælpe dig på vej mod et lykkeligere liv.

1. Sæt gang i futterne
Videnskabeligt set siges det, at hvis man går oprejst med svingende arme, så hjælper det dig til at føle dig mere positiv. Selv hvis du ikke føler dig positiv eller glad, gør den livlige spadseretur underværker undervejs. Fake it til you make it, som man siger.

2. Smil
Vil du løfte dit humør? Løft dine mundvige opad og smil. Når du smiler, og evt. lades som om at du faktisk mener det, snyder du din hjerne til at tro, at du er gladere.

3. Lav velgørenhed
Find nogle måder, hvorpå du kan lave frivilligt arbejde i din by eller for venner og bekendte i nød. Således hjælper du også dig selv. Det forbedre nemlig dit mentale helbred og velbefindende. Det er da win win.

4. Skab ny bekendtskaber
At bruge tid sammen med andre mennesker, som du holder af, får dig til at føle dig godt tilpas. Derfor er det også en god ide at være åben for nye venner og bekendtskaber, om det så er nogle du har mødt på kontoret, til fitness eller i byen. Dog skal du stadig holde fast i de livslange venskaber. Undersøgelse viser nemlig, at jo tættere I er, des gladere er du!

5. Husk de gode ting
Skriv de ting ned, som har betydning i dit liv, og som er gode for lige præcis dig. Når du på den måde ser på den lyse side af sagen, bliver du automatisk mere fokuseret på det positive.

LÆS OGSÅ: 6 sunde fødevarer som du (måske) spiser forkert

6. Få lidt motion
Blot 5 minutters motion kan få dig i bedre humør. Mere skal det ikke til. Det at få rørt sin krop, har en effekt der varer i længere tid, og regulær motion holder en evt. depression for døren.

7. Tilgiv og glem
Bærer du nag? Så prøv at giv slip på det og tilgiv! Tilgivelse slipper alle de negative tanker fri og giver mere plads til en indre ro og afslappet sind. Og som de fleste andre punkter, bringer det større glæde og tilfredsstillelse.

8. Udøv mindfulness
Prøv om du ikke kan meditere en gang om ugen. Blot en lille times tid, mere skal der ikke til. Det giver dig både glæde, fred og tilfredshed.

9. Sæt noget musik på
Musik kan have en stor effekt på dine følelser. Vi kender vist alle til, at man kan høre en bestemt sang, som straks får en i bedre humør. Vælg din yndlings-playliste og kom i den rette stemning. Så får du en rigtig god feel-good vibe.

10. Få den nødvendige søvn
De fleste voksne mennesker har brug for mellem 7-8 timers søvn hver nat for at være i godt humør og i balance. Du er nemlig langt mere tilbøjelig til at være glad, når du får mere af den gode søvn.

LÆS OGSÅ: Så stå dog op – gode morgenrutiner til mere energi!

11. Husk dine “hvorfor”
Når det giver mening for dig, hvorfor du arbejder, går i fitness eller blot gør noget godt for dig selv, giver det mere mening i dit liv. Det glemmer vi ofte, når de travle og hektiske hverdage trænger sig på. Tag derfor lidt tid for dig selv til at minde dig selv om de ting, der giver mening for dig, og hvorfor. Glæde er mere end øjebliksfornøjelse. Glæde er i den grad også tilfredsstillelsen af, at forfølge sine mål.

12. Udfordre din indre kritiker
Vi kender alle den indre stemme i os, som pointerer alle de ting, der er “galt” med os. Prøv om du kan lægge mærke til, hvornår det tager kontrol over dit humør. Nogle gange er pointen god, da det kan fortælle dig om noget, du skal være opmærksom på. Andre gange er det forkert, eller gør kun dit humør værre. Så spørg dig selv: Er det virkelig sandt?

13. Håndter dine mål
Spørg dig selv om dine mål er realiserbare og til at nå nu, eller om det i det mindste er mål, som du kan starte med at arbejde dig hen imod. Derved bliver du mere specifik omkring, hvad dine mål virkelig er, og ikke noget ukonkret som “at træne mere”, men hellere “begynde at gå 30 minutter om dagen, 3 gange om ugen” eller “Jeg skal have salat til frokost til gange om ugen”. Skriv det ned, og beløn dig selv for hvert et step, du tager for at komme tættere på målet.

14. Omgiv dig med positive mennesker
Følelser er smitsomme, som man siger. Derfor vil du gerne have mennesker i dit liv og omkring dig, som er optimistiske. Du vil nemlig stille og roligt lægge mærke til, at deres optimisme og glæde smitter af på dig.

15. Spørg en ekspert
Hvis du føler dig mindre glad, end du plejer, selvom du har prøvet de tips, vi allerede lige har givet dig, skal du måske få fat på en ekspert. Start evt. med at kontakte din læge og fortæl, hvordan du har det. Han/hun kan hjælpe dig med at få en henvisning til en terapeut eller en anden ekspert inden for feltet. Når man er nedtrykt er det essentielt, at man får talt om, hvordan man har det, og viser det sig, at du har en depression kan det heldigvis behandles. Og hvis det ikke er, vil du stadig får nogle råd og viden til, hvordan du kan arbejde dig hen mod en bedre hverdag med den lykke, du fortjener <3

Kilde: WebMD

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Lun kartoffelsalat med asparges

Ingredienser3 spsk. eddike, gerne æbleeddike 3 spsk. sukker ¾ dl fløde 3 friske mellemstore rødløg 1 bundt danske radiser, skåret over på langs 2 spsk.