#sundnovember

Rask igennem vinteren

Rask igennem vinteren

Det diskuteres ofte, hvorvidt man kan spise sig til et ”bedre” immunsystem. Så lad os så starte med kort, at definere hvad et godt immunsystem egentligt er.

Et godt immunsystem er i balance, og bekæmper infektioner og bakterier, der kan gøre dig syg. Vores ernæring påvirker vores immunsystem og derfor også immunforsvaret. Når vi taler om immunsystemets funktion, bliver både C- og D-vitamin ofte fremhævet. Men hvorfor er det vigtigt at få nok af netop disse to vitaminer henover vinteren?

D-vitamin er vigtigt i forhold til immunsystemets generelle funktion. Vores krop syntetiserer selv vitaminet i huden, når solen skinner. Det vil sige, at huden selv danner vitaminet når solen skinner på huden. Problemet er bare, at lageret af D-vitamin i kroppen desværre ikke er tilstrækkeligt til den mørke og lange vinter vi har i Danmark. Man indtager også vitaminet ved at spise bl.a. fede fisk og kød. Der anbefales ofte et tilskud af D-vitamin henover vinteren, da mange ikke indtager tilstrækkeligt gennem den daglige kost. Hvis man indtager rigeligt med D-vitaminholdige fødevarer så som laks eller makrel, er der dog ikke grund til et kost tilskud. 

C-vitamin er et antioxidant, og danskerne får rigeligt af vitaminet gennem frugt, grønt og kartofler. Mange er af den opfattelse, at der er brug for at tage ekstra C-vitamin tilskud for ikke at blive syg om vinteren, men faktisk bliver kroppens behov for vitaminet nemt dækket gennem kosten. Kvinder skal have 75 mg per dag. Det svarer til cirka 40 gram rød peberfrugt eller 45 gram grønkål. Det vil rent praktisk sige, at man ikke skal tykke sig igennem særligt mange grøntsager eller frugter for at have dækket sit behov for C-vitamin. Derudover er C-vitamin vandopløseligt og udskilles gennem urinen, hvis man indtager mere end kroppen har behov for. 

Det vigtige for at holde sig rask gennem vinteren er en sund livsstil med sund og varieret mad, træning og så lidt stress som muligt. En god søvnrytme har også stor betydning for ikke at overbelaste immunsystemet. Det vil altså sige, at det at følge Sund November på ChriChri kunne være et glimrende udgangspunkt for at holde sig sygdomsfri gennem de kolde måneder.

Det kan du gøre for at forebygge vinterens sygdomme:

•   Spise varieret og sundt.

•   Sørg for at få nok D-vitamin – fede fisk, kød, æggeblommer og (sød)mælk er gode kilder.

•   Spis i sæson. Det er lige nu sæson for eksempelvis alle typer kål og æbler. Spis dem! De indeholder flere vitaminer og mineraler som holder dig på toppen.

•   Immunsystemet har brug for energi, ligesom resten af din krop har, for at fungere optimalt. Når immunforsvaret arbejder ekstra hårdt for at holde sygdom for døren, så stiger ens samlede energiforbrug. Sørg derfor for at få nok nærende og sund mad.

•   Hvis du har tendens til at få tilstoppet næse, så prøv at undlade mælkeprodukter i en periode, da de kan virke slimdannende.

 

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *