#sundnovember

Uge 2 – Sund november

Uge 2 - Sund november

Uge 2 – En ny begyndelse!

Så er du kommet ud på den anden side. De værste abstinenser fra sukker og for meget kaffe har nok lagt sig nu. Det kan være du har haft det lidt skidt, følt dig træt og uoplagt måske endda haft virkelig slem hovedpine. Det er fordi kroppen ikke har fået den stimulans den er vant til. Så det er virkelig vigtigt, at du holder kostplanen nu. Af flere årsager. Kroppen er et dovent vanedyr. Hvis den er vant til at få sukker, hvidt brød og en masse frugt, så vil den hige efter det og suge det til sig, hvis du giver den det. Og så kan du, strengt sagt, starte forfra. Det er først, når kroppen er fuldstændig tryg og ”hjemme” i sin nye kost, at du kan begynde at hoppe lidt af vognen.

En anden årsag er, at hvis kroppen skal give slip på fedt, affaldsstoffer og vand, så skal du vise at du mener ”serious business” og ikke kun holder den første uge. Den vil ligesom med det ”drug” den er vant til at få, også lade fedtcellerne skam-æde det den får ned, hvis du giver den noget af det, du ikke må spise. Så det er virkelig vigtigt, at du holder planen nu. Det er nu kure og livsstilsændringer slår fejl, og får stemplet ”virker ikke”. Fordi man ikke giver det tid nok, men du gør det på en måde så kroppen kan følge med. Der bliver strammet lidt op omkring de madvarer du skal have, og måden du skal spise på, men til gengæld kommer der en masse nye spændende ting du skal have som tilskud, der bliver introduceret i denne uge. Derudover kommer der lidt flere vejledninger til din nye livsstil.

 

Ændringer i fødevarer:

•   Proteiner til hvert måltid

•   Slut med oksekød

•   Du må ikke BAGE dine rodfrugter mere (kog dem i stedet)

•   Ikke flere ris, men prøv at udforske en verden af linser og bønner (50 g til et af dine måltider)

•   Husk at drikke dit vand!

Proteiner!

Ny forskning beviser det, min egen krop fandt ud af for mange år siden. Det er vigtigt at spise protein, hvis du vil tabe dig. Protein giver en god mæthedsfornemmelse, giver din krop hvad den skal bruge af aminosyrer for at genopbygge dine muskler, og har meget lille indvirkning dit blodsukker. Så du vil ikke på samme måde mærke sving i sult eller lyst til sødt, som hvis du havde spist en franskbrødsmad. Så det er vigtigt at du laver små mellem-måltider dagen før, så du har f.eks. små kyllingefrikadeller, lidt tun-salat, avocado og rejer, en halv kyllingefilet, lidt rester af din aftensmad eller lign. til dine mellem-måltider, og selvfølgelig altid en proteinkilde til dine hovedmåltider (Smoothie dog undtaget).

Info om slankekure

En almindelig forståelse af slankekure er, at en del af at tabe sig ligger i, at man spiser færre kalorier end man indtager. Det burde være et simpelt regnestykke. Men min erfaring har vist mig, at det ikke altid er det eneste det drejer sig om. Det handler om hvordan du: 

•   Kombinerer din mad
 
•   Hvilke fødevarer du spiser

•   Hvor god du er til at få trænet nok og hårdt nok

og meget vigtigt:

•   Ikke blive for stresset eller stresser kroppen, ved f.eks.
 
•   Overtræning
 
•   For lidt søvn
 
•   Arbejde for sent og for meget

Og en masse andre stressfaktorer. Læs Levevejledningen, og få yderligere forklaringer og vejledning. 

 

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *