10 tips til gratis selvpleje

Måske er mere selvpleje og mig-tid et af dine nytårsforsætter? Der er i hvert fald alle mulige gode grunde til at dyrke det, for det er ren balsam for sjælen. Og så tænker du måske, at det hurtigt kan komme til at koste en bondegård, men det behøver det absolut ikke! Faktisk, så er mange af de mest afstressende og energigivende aktiviteter helt og aldeles gratis. Og så kan de endda nemt blive en del af din hverdag. Vi har fundet 10 af de bedste til dig.

1. Sluk telefonen

Eller gem den i det mindste i et andet rum i et par timer. Kom så, vi tror på, du kan 😉 Telefonafhængighed er skam en ting, og de fleste af os lider nok af det i en eller anden grad. Bevidst “unplugging”, og gerne ofte, er helt nødvendig selvpleje i 2019.

2. Læs mere

Mon ikke dette punkt er blandt manges nytårsforsætter? Og det forstår vi godt. Hver dag bombarderes vi af alverdens nyheder (primært de bekymrende og hoved-snurrende af slagsen), så det at læse for fornøjelsens skyld er en rigtig god måde at lade op og genskabe forbindelsen til den lille stemme i dit hoved. Alt du skal gøre er at lave en date med dig selv, en kop te og et uldent tæppe. Snup den bog eller det magasin, du aldrig får læst færdigt – og så gør du det! I stedet for at binge-watche serier 😉    

3. Tag et bad i stearinlysets skær

Brug for lidt spa-feeling? Tænd nogle stearinlys, gerne med duft, og mærk, hvordan du nyder dit bad en smule mere. Måske du endda vover dig ud i rent faktisk at lade hår- eller ansigtsmasken sidde de 10 minutter, de som oftest skal.   

4. Gå en tur

Så simpelt kan det faktisk gøres. Det er så op til dig, om det bliver med podcast, yndlingsmusik eller lydbog i ørerne – eller om du endda udfordrer dig selv til slet ikke at have telefonen med på tur.

5. Mød mennesker IRL

Du må endelig ikke forveksle mig-tid med alene-tid, for IRL menneskelig interaktion er et must have for din lykke. Mon ikke du mere end én gang har oplevet, hvordan en rigtig god snak med en veninde har vendt en dårlig dag til en virkelig skøn en af slagsen? Aftal at mødes hos en af jer for at holde udgifterne i bund, lav en kande te, læg telefonerne over en armslængde væk – og lad den sjælehelende tid begynde.

6. Fastslå dagens hensigt

Det lyder måske mystisk, men Gwyneth Paltrow og Oprah sværger til hensigtens kraft, so who are we to argue. Hør mere i deres podcast her, og bliv inspireret. Dét at spørge sig selv, hvad din hensigt for dagen eller en bestemt aktivitet er, kan være en kraftfuld vane.   

7. Skriv dagbog

Og her tænker vi ikke nødvendigvis på sådan en dagbog med en lille hjertelås, som du skrev i, da du var 10 år. Nej, alt du behøver er en blyant, papir og en lille smule tid. Vi er ret vilde med principperne fra The Five Minute Journal, hvor du åbner din dag ved at afslutte disse tre sætninger om morgenen: Jeg er taknemmelig for … Hvad ville gøre i dag god? … Jeg er … og slutter din dag ved at afslutte disse to om aftenen: 3 fantastiske ting, som skete i dag … Hvordan kunne jeg have gjort dagen i dag endnu bedre? … Metoden får dig til at fokusere på det gode i dit liv og være taknemmelig for de små ting omkring dig.

8. Sov

Vi ved det jo godt – at søvn er vigtig. Dog er vores søvnbehov meget forskellige. Fungerer du bedst med 8 timers søvn? Eller 9? Eller 6? Find ud af, hvor mange timer, du har brug for for at føle dig udhvilet, og forsøg så at gøre de timer til en natlig vane. Dertil er det en rigtig god ide at give dig selv en god og afslappende godnat-rutine.

9. Tag på museum

Rigtig mange museer har ugentlige eller månedlige dage, hvor der er gratis entre. En alenetur på museum eller med en god veninde giver dig ro til at lytte til den lille stemme i dit hoved samtidig med, at du bliver fodret med skønne sanseindtryk.

10. Spis godt

I stedet for at sætte dig selv på en striks og svær kur, så prøv blot at gøre det til et mål at fylde flere grøntsager og frugter på din tallerken til hvert måltid. Drik et glas vand, hver gang du føler den mindste tørst. Hold øje med dit sukkerindtag. Bare hold det basic.

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Lun kartoffelsalat med asparges

Ingredienser3 spsk. eddike, gerne æbleeddike 3 spsk. sukker ¾ dl fløde 3 friske mellemstore rødløg 1 bundt danske radiser, skåret over på langs 2 spsk.