I samarbejde med Bake My Day og CRAFTED BY
Okay, lad os bare lige hurtigt blive enige om, at det fedeste ved at fylde 30, er festen! Man kan holde en 30-års-fest på et utal af måder – fx kæmpe fest i et lejet lokale, intim middag for den nærmeste familie eller læne sig tilbage og få en restaurant/bar til at stå for det hele. I denne guide har vi snuppet lidt af en mellemting og var med på sidelinjen, da ChriChris webredaktør, Mette Thomsen, rundede det skarpe hjørne og arrangerede en vaskeægte venindefest med forårs- og blomstertema hjemme hos sig selv.
Keywords: forårsfornemmelser, blomster, vanvittig lækker fødselsdagskage, specialdesignede øl og drinksbar.
Planlægning er nøglen
Hvis du gerne vil have, at din fest skal blive en af de fester, som dine veninder taler om i 100 år efter, så kræver det altså lidt planlægning. Der er ingen vej udenom 😉 Men hey, det er faktisk ganske hyggeligt at sidde og nørkle med!
Festens tema
Beslut dig først og fremmest for, om festen skal have et tema. Hvis du skal holde festen inden længe, er det oplagt med et forårs- og blomstertema, som vores webredaktør, Mette, gjorde. Det er et nemt tema, som meget hurtigt og med små virkemidler kan trylles om til den smukkeste fest. Tænk massevis af blomster og pastelfarver – done!
Festens budget
Hvor meget vil du/kan du bruge på festen? Gør evt. som Mette, og hold festen sammen med en god veninde, som har nogenlunde samme venindeflok, som du har. På den måde kan du nærmest halvere dit personlige budget, og så er det virkelig hyggeligt at have én at glæde sig sammen med. Vær desuden realistisk og opmærksom på uforudsete udgifter, og find ud af, hvad der er vigtigst for dig. Vil du fx hellere bruge penge på en smuk og lækker konditorkage, end alkohol fra de dyre mærker?
LÆS OGSÅ: Læg et budget – det betaler sig
Invitationer til festen
Hvis du gerne vil sende invitationer ud med posten, så husk at sende i virkelig god tid 😉 På Pinterest kan du lade dig inspirere til de fineste blomsterinvitationer, og du kan endda finde og købe invitationer, som andre allerede har lavet for dig. Så nemt!
Du kan også bare gå den nemme vej og lave en Facebook-invitation. Det er super nemt og gratis, og fordelen er, at du løbende kan give dine gæster beskeder om festen, fx ændring af tidspunkt, gaveønsker m.m.
Fra Pinterest
Ingen fødselsdag uden kage
Kage skal der til – bum! Vi kommer ikke, hvis der ikke er kage 😉 Du skal ret tidligt i forløbet beslutte dig for, om du selv vil bage, få din mor til det (no shame in that) eller få en konditor til at stå for denne vigtige post.
Jeg bager da selv
Hvis du selv vil bage kagen/kagerne, så er du så heldig, at nettet er fuld af de lækreste opskrifter, så det er bare om at vælge. Vælg evt. noget, hvor du kan lave det meste af kagen dagen inden festen, så den fx bare skal samles og dekoreres på selve dagen. Keywords: Spar tid, hvor du kan!
LÆS OGSÅ: Islagkage med lakrids, jordbær & rabarber
Bestil en waow-kage
Hvis du derimod ikke ligefrem stoler på dine egne bageevner, eller bare gerne vil være sikker på den ultimative wow-reaktion fra veninder, når du stiller kagen på bordet, så bestil kagen hos et konditori.
ChriChris webreaktør, Mette, undersøgte udbuddet på Instagram og faldt pladask for kagerne fra Bake My Day. De fik fuldstændig frie hænder ud fra temaet forår og blomster. Lad os bare sige, at kagen var FORTRYLLENDE! Valget var faldet på en fransk chokoladekage med saltet karamel og smørcreme, pyntet med fondant og de smukkeste håndlavede blomster.
Den passede perfekt ind i festens tema, og den smagte såååååå godt! Faktisk så godt, at den var det første, som Mette tænkte på, da hun vågnede næste morgen. Thank God for morgenmadskage 😉 Veninderne snakker desuden stadig om den famøse kage – så ved man, det var en succes!
Lækker og nem festmad
Ligesom med kagen skal du finde ud af, om du selv vil stå i køkkenet, eller om du vil bestille maden udefra. Hvis du beslutter dig for at bestille udefra, så husk at være i god tid, så du har flere lækre steder at vælge imellem og ikke kun står tilbage med den catering, som har tid på dagen 😉
Hvis du selv vil lave maden, så overvej, om det skal være portionsanretninger eller buffet. Mette og hendes veninde Maibritt, som hun skulle holde festen med, valgte, at de selv ville lave maden. Den skulle være nem, så de havde tid til at være til stede med deres gæster og ikke skulle stå hele aftenen over kødgryderne, men den skulle naturligvis også være lækker.
De valgte at lave gourmet hotdogs og flæskestegsburgere til hovedret, hvortil de serverede en lækker sprød salat. Det gode ved den nemme menu er, at det meste kan laves i forvejen, og både topping og tilbehør kan varieres lige efter dine ønsker. Servér hotdogsene og burgerne med fx syltede rødløg, syltede agurker, hjemmelavet ketchup eller tomatrelish, remouladesalat, sennep, ristede løg, fermenteret rødkål og forårsmayo.
I stedet for en decideret forret serverede Mette forskellige små appetizers som oliven, chorizo, grissini og tapenader – og selvfølgelig også champagne – da gæsterne ankom. Så godt som alle varerne var handlet på Nemlig.com, fordi det simpelthen er så dejlig nemt, når man skal handle ind i så store mængder.
Festlige drikkevarer
Det er en god idé at sørge for, at der er lidt forskellige drikkevarer, så der er noget for enhver smag. Tænk desuden på, om der skal være alkoholfrie alternativer til fx gravide/ammende veninder.
Drinks og bobler
Til Mettes 30-årsfest valgte hun først at byde veninderne på bobler – det hører sig næsten til 😉 Derefter var der fri bar med rosé, hvid- og rødvin og tre forskellige slags drinks. Vælg gerne nogle, som de fleste kan lide og hold det nogenlunde simpelt. Mette havde valgt Dark ‘n’ Stormy, Cosmopolitan og en af de hotteste drinks lige nu – Vermouth & Tonic.
LÆS OGSÅ: Tre lækre drinks til din weekend
Imponér med skræddersyede specialøl
Og så til det festlige indslag blandt drikkevarerne – fire forskellige skræddersyede øl, som var blevet brygget specielt til festen. Det er CRAFTED BY, som står bag dette helt geniale koncept, hvor du først vælger smag på din øl og dernæst selv designer det label, der skal på øllen.
Mette havde designet fire forskellige labels til fire forskellige øl, så de matchede blomster- og forårstemaet – og selvfølgelig det faktum, at det var en fest for at fejre to 30-årige ladies 🙂 Fra du bestiller dine øl, tager det vitterligt kun et par dage, til du har dem hos dig! Øllene var så fine og passede perfekt ind i temaet, og så er øl et super match til både gourmet hotdog og flæskestegsburgere. Og så skal det lige siges, at selv de veninder, som normalt ikke bryder sig om øl, gladeligt drak de lyse pilsnere 😀 Kæmpe succes!
Så skal der pyntes op
Hvis du vælger et festtema som forår/blomster, er det virkelig nemt at finde helt utrolig pænt pynt. Tag et smut i Søstrene Grene, og så er der ellers bare om at gå amok i alt, der er blomsret og pastelfarvet. Mette købte servietter i lys lavendel og stearinlys i pasteller til at sætte på bordene i forskellige størrelser messingstager. Dertil en masse pomponer til at hænge på vægge og fra store stueplanter.
Til et blomstertema hører selvfølgelig en masse friske blomster! Mette var en tur i Torvehallerne i København, hvor de dygtige mennesker hos Stalks and Roots ud fra en overordnet beskrivelse af festens tema (+ blomsterbudget) fik frie hænder til at mikse blomster og grene. Dét var virkelig et godt valg, for wauw – de sammensatte dem på smukkeste vis. Derefter blandede Mette selv blomsterne til små og store buketter, som pyntede på middagsbordet, bar-bordet og ved indgangen til festen.
Dét skal du huske, mens I fester
First things first – NYD din fest! Det betyder, at det virkelig er en god idé med en god portion planlægning og forberedelse, så du føler dig klar, når gæsterne ankommer til din fest. Der vil selvfølgelig være noget mad, der lige skal anrettes hist og her, men du nyder bedst din fest, hvis du slapper af og ikke føler, at du skal stresse rundt med madlavning, rengøring, opvartning osv.
Lad der være en afslappet stemning, forbered nogle playlister med dine og venindernes yndlingsfestsange (mix mellem nyt og gammelt), og bed om hjælp, hvis du er ved at miste overblikket – så skal det helt sikkert nok blive en uforglemmelig 30-års-fest!
Rigtig god fornøjelse 🙂