Klummer

Sådan håndterer du kriser i dit parforhold

Foto: Shutterstock
Facts
Stine Gram
Kærlighedscoach
Find mere info her:

Når vi befinder os i kriser eller bare befinder os under pres, er det første, der ofte sker (for det meste), at vi bliver mere primitive. Det er, fordi vi tyr til vores overlevelsesstrategier: frys, flugt eller kamp. Her er der ikke plads til næstekærlighed, visioner, kreativitet, håb og drømme. Det er helt menneskeligt, og det sker, om du vil det eller ej – fordi du er menneske.

LÆS OGSÅ: Er han hot and cold?

MEN du kan selv opdage, når det sker, og forhindre det i at udvikle sig. I den her tid med coronavirus ser vi tydeligt, hvordan overlevelsesstrategierne kommer i spil. I starten fik frygten fx nogle til at hamstre. Her er der tale om kamp (at kæmpe for sit liv). Lad os nu sige, at man reagerede ud fra en flugt-strategi i stedet. Det kunne se ud som en slags fornægtelse af situationens alvor, hvor man opfører sig, som man hele tiden har gjort, og trodser alle regler om at holde afstand osv. Det er lidt ligesom strudsen, der stikker hovedet i busken.

Hvad er din overlevelsesstrategi?

Hvilken overlevelsesstrategi benytter du dig af i pressede situationer og kriser? Den, du har valgt, har du ikke valgt bevidst. Den kører på automatpilot uden om din hjernes ’fornuftscenter’. Men når du får øje på den, kan du vælge at gøre noget andet.

Det gælder i alle kriser – også i kærlighedslivet. Plejer du at trække dig, når du bliver presset? Eller skælder du ud? Mange mænd vælger at trække sig, når de bliver pressede, og kvinder plejer at skælde ud eller kritisere. Vi gør det ikke for at være irriterende eller Rasmus Modsat. Vi gør det, fordi vi er bange inderst inde.

Jeg siger ikke, at disse strategier virker, for det gør de ikke. Kun når det handler om overlevelse. Men det kan være en hjælp for dig at vide, hvad der foregår. At når din partner trækker sig, er det ofte, fordi han føler sig presset og ikke ved, hvordan han kan give dig det, du har brug for. Og når du måske bliver frustreret, er det ofte, fordi du ikke får dine behov opfyldt.

Så helt groft sagt: Din partner ønsker at give, men kan ikke under pres. Det kan være indre eller ydre pres. Og du ønsker at modtage hans hjælp eller støtte, men får den ikke. Hvad kan I gøre? Er konflikten kørt op i en spids, er det egentlig kun en kort timeout, der hjælper, så I begge får lidt ro. Hvis man er alt for stresset, fungerer hjernen ikke optimalt, så det giver ikke mening at kommunikere lige her.

Lyt, før I taler

Når der er faldet ro på, skal I give hinanden lov til at tale ud og lytte opmærksomt til hinanden, FØR I selv taler. Anerkend den andens oplevelse, FØR I selv kommer på banen med jeres egen oplevelse af situationen. Hvis I ikke viser denne anerkendelse for hinanden, kan diskussionen fortsætte i flere timer, fordi man vil fortsætte med at komme med sine argumenter, indtil man føler sig hørt. Og det er ærlig talt spild af tid, for snakken begynder at gå i ring, og argumenterne gentages i én uendelighed. Så gør jer selv og hinanden den tjeneste at lytte opmærksomt til hinanden først.

Lav dernæst en forventningsafstemning, så der ikke er nogen forvirring om, hvad I kan forvente af hinanden. Det giver ro og gennemsigtighed. Det kan være, at I i denne afklaringsproces finder ud af, at I ikke kan leve op til den andens forventninger. Og det er selvfølgelig rigtig trist, men det er bedre at finde ud af dette inden alt for lang tid frem for at fortsætte i et forhold i flere år, hvor I helt grundlæggende set ikke passer sammen.

Så lad ikke dine overlevelsesmekanismer styre dit forhold. Timeout, ro, lytning, forventningsafstemning og afklaring er vejen frem, når det gælder god kommunikation og et godt parforhold. Og især i krisetider er det vigtigt.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *