Klummer

Sådan påvirker hormoner dit parforhold og sexlyst – Og sådan påvirker dit parforhold og din sexlyst dine hormoner

Foto: Shutterstock
Bio

Christine Kjær er uddannet lægecertificeret komplementær hormonterapeut og sexolog. Hun er ansat som underviser på Institut For Komplementær Hormonterapi, hvor jeg underviser i sexologi, libido og drive – og hormonernes indflydelse. Derudover arbejder hun med klienter, som har problematikker som nedsat sexlyst, hormonproblemer, som kan medvirke til udfordringer i parforholdet.

Du kan læse mere på Christines hjemmeside: www.ChristineKjaer.dk og på hendes Instagram HER.

Hos ChriChri vil vi gerne byde et varmt velkommen til vores nye skribent Christine Kjær. Christine er uddannet lægecertificeret komplementær hormonterapeut og sexolog og arbejder med klienter med problemer som nedsat sexlyst og hormonproblemer og er ansat som underviser på Institut For Komplementær Hormonterapi, hvor hun underviser i sexologi, libido og drive – og hormonernes indflydelse. I sine indlæg vil Christine gøre os klogere på vores hormoner. Vi glæder os til at læse med!

LÆS OGSÅ: Du skal ikke redde det forkerte forhold

Videnskaben er nu kommet tættere på, hvad vi egentlig altid lidt har vidst, at vores krop og sind er påvirkelige af hinanden, at dit sind og dit humør kan være påvirket af dine hormoner, og at din hormonbalance kan være en vigtig nøgle til et godt parforhold og et skønt sexliv – men også hvordan du kan opnå dit drømmeparforhold ved at bruge vores biologiske forskelle som en fordel i stedet for at være frustreret over hinanden.

Dit sexliv og dit parforhold er lige så stor del af et sundt liv som at dyrke motion. Dine hormoner bliver nemlig konstant påvirket af, hvad du føler. Disse påvirkninger kan være med til at skabe ubalance i dine hormoner, og hvis dette sker, vil du opleve, at det er svært at være den kæreste, du ønsker at være, og din sexlyst vil føles i bund. En lav sexlyst efter mange års parforhold behøver altså ikke at være en realitet, men kan blive stabiliseret af hormoner, der er i balance.

MÆND OG KVINDER PÅVIRKER HINANDENS HORMONER

Det mest kendte udsagn om mænd og kvinder, er nok titlen mænd er fra mars, kvinder er fra venus, hvis vi ser det ud fra et heteroperspektiv. Og der er faktisk en del sandhed i det, nøglen er at anerkende og forstå vores biologiske forskelle og bruge det som en fordel til at fremme hinandens sundhed, få et stærkere parforhold – og skabe hormonelbalance.

Vi har forskellige behov. Det der kan få en kvinde til at slappe af, kan føles stressende for en mand og omvendt. En mand har brug for en del testosteron for at føle sig tilpas, hvor en kvinde har brug for en del oxytocin (kærlighedshormonet) og østrogen for at finde balance. Dog indeholder både mænd og kvinder alle hormoner, men vores behov for balance er forskelligt.

VI AFSTRESSER FORSKELLIGT
Et af de klassiske eksempler, er at en kvinde har behov for at tale meget, blive lyttet til og få lov til at tale ud om hendes hårde dag, uden at manden forstyrrer hende med praktiske forslag til, hvordan hun kan løse de forskellige problemstillinger. Hvis hun får plads til at tale og blive lyttet til, så stiger hendes oxytocin, hvilket er med til at nedsætte kortisol (stresshormonet). Du kender sikkert selv følelsen af, hvor skønt det er at sidde og tale med dine veninder i timevis, fordi det er her, at dine oxytocin og østrogener stiger, og dermed bliver dine stresshormoner nedsat.

Sådan fungerer det dog ikke for mænd. Mænd stressnedsætter ved at gøre noget, der får hans testosteron til at stige, det er derfor, at den typiske ”huletid” som at se fodbold, spille playstation, løbe en tur, have sex, drikke øl med vennerne osv. kan få hans testosteron til at stige og nedsætte hans stress.

DINE HORMONER PÅVIRKER DIT SEXLIV
Som med al anden motion hjælper sex dig med at stresse af, reducerer blodtrykket og mindsker risikoen for hjertesygdomme, og det stimulerer immunsystemet. De endorfiner, der frigøres under sex og orgasme, kan være med til at dæmpe smerte og styrke blodtilførelsen til kønsorganerne, hvilket forhindrer vaginal atrofi, den svækkelse af vaginas væg, der kan opstå efter menopausen, det er en af grundene til, at gynækologer anbefaler deres ældre patienter at holde sig i gang – også på det område.

Men hvis der er rod i hormonerne, eller en dårlig kommunikation i parforholdet, så påvirker det din sexlyst.

”Kvinder er som elefanter. Vi glemmer aldrig. Vi har mere plads i hjernen, som er reserveret til erindringer om mænds adfærd, end mænd har for vores. Sexforskere joker med, at for kvinder dækker begrebet ”forspil” over de 24 timer inden sex. Enhver rest af irritation eller følelser af for meget arbejde og for lidt påskønnelse får konsekvenser, når det er tid til sex.” – Julie Holland, psykiater.

HORMONER, DU SKAL HUSKE
De 3 vigtigste hormoner, når vi taler sexlyst er østrogen, testosteron og progesteron – udover neutransmitter som dopamin, serotonin og oxytocin. De er alle indblandet i den kvindelige cyklus, så sex vil føles forskelligt, alt efter hvor du er i din cyklus.

Når de 3 vigtigste hormoner enten er for lave eller ude af balance, vil din sexlyst naturligvis også være lav. Samtidig vil de vigtige neutransmitter, som øger sexlysten, ikke være nok til stede i din hjerne. Det er f.eks. stoffet serotonin, som er med til at øge sexlysten, og som giver følelsen af, at du er mere liderlig og tilstedeværende.

Vidste du, at der er masser af kvinder, som enten ikke nyder sex eller slet ikke er i stand til at have det; 43 procent af alle kvinder klager over en eller anden form for seksuel dysfunktion, og hos kvinder over 40 år stiger tallet til 50 procent.

HVAD KAN PÅVIRKE DINE HORMONER OG KOMME PÅ TVÆRS AF DIN SEKSUELLE NYDELSE?

• Stress
• Depression
• Mangelfuld blodforsyning til kønsorganerne (fx ved forskellige kroniske lidelser)
• Utilstrækkelig fugtighed i vagina (pga. lave hormoner i fx. i forbindelse med overgangsalderen)
• Hormonelle ubalancer (som PMS og PCO)
• Ændringer i hormonerne under menstruationscyklussen
• Medikamenter som p-piller og antodepressiver
• Dårlige parforhold (som medvirker til stress)
• Dårligt selvbillede
Alt det kan være med til at forringe sexlivets kvalitet. Depression, angst eller kronisk stress kan reducere libido, den seksuelle respons og evnen til at opnå klimaks.

SÅ HVAD GØR DU?
Her er 3 gode råd:

• God antiinflammatorisk mad påvirker din generelle tilstand, giver energi og hjælper din hormonbalance på vej.
• Hvis du lider af hormonelleubalancer, kan du opsøge en god komplementær terapeut, f.eks. en hormonterapeut eller naturopath.
• Dyrk parforholdet og forstå hinandens forskelligheder og arbejd med jeres kommunikation. For dig som kvinde er det vigtigt at dyrke din nydelse og fremme din oxytocin.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *