Det er aldrig fedt at blive fyret. Heller ikke når det sker midt i en tid, hvor arbejdspladserne er udfordrede efter corona-krisen og hvor mange andre mennesker er i samme båd. For 25-årige Cecilie Brejnholm resulterede corona-krisen også i en fyreseddel fra den hårdt pressede modebranche. Men i stedet for at se det som et nederlag, valgte Cecilie at udnytte chancen for at starte sit eget iværksætter-eventyr.
Cecilie valgte nemlig at søsætte virksomheden Scenty – en abonnementservice, hvor du hver måned modtager en lille parfume, som du let kan have med dig i tasken, og når den er brugt op, får du tilsendt en ny duft. Du har både mulighed for selv at vælge, hvilken parfume du vil modtage, eller du kan lade dig overraske. Vi har taget en lille snak med Cecilie om, hvad der fik hende til at tage springet og hvordan hun håber, at Scenty ser ud i fremtiden.
– Hvordan fik du ideen til Scenty?
Jeg har længe kørt og kørt rundt i den samme parfume. Jeg har ofte været i Matas flere gange, hvor jeg opgivende måtte gå hjem uden noget resultat. Det samme har gjort sig gældende, når jeg har besøgt en lufthavn og håbet på, at jeg her kunne blive klogere på, hvilken parfume, der skulle være min næste. Når jeg så endelig fik taget en beslutning, var tilfredsheden aldrig særlig stor, når jeg først skulle svinge dankortet på de 800kr, og efterfølgende skulle dufte til den samme parfume dag efter dag, efter dag… Samtidig ville jeg jo på et tidpunkt løbe tør og så kunne jeg starte forfra igen. Parfume bruger de fleste af os hver dag og irritationen og bøvlet forbundet med at løbe tør, skulle løses. Jeg mente bestemt, at der måtte være en bedre måde at gøre tingene på.
– Hvad fik dig til at gøre idé til virkelighed?
Corona indtraf og lammede det meste af landet. Jeg var netop flyttet til København, og havde også et par måneder forinden scoret mig et ret fint job indenfor onlinesalg og markedsføring ved et dametøjsbrand. Corona ramte min arbejdsgiver rigtig hårdt og der var ikke længere likviditet til at betale min løn. Det skabte personligt ret stor panik og jeg kedede mig hver dag på min sofa. Min kæreste er nok, hvad man vil kalde serieiværksætter og vi diskuterede problemstillingen. Han så ingen grund til, at kigge sig tilbage. Han gav mig skubbet ud i det nye og uvisse, som jeg selv havde haft svært ved at tage. Jeg tog det meget stille og roligt og skridt for skridt. Hvad skal vi rent fysisk bruge. Fik det bestilt hjem. Og pludselig virkede det ikke længere så svært.
– Hvad er dit mål med Scenty?
Jeg ønsker, at vi gentænker hele måden, vi tænker og køber parfume på. Jeg ser det som en virkelig unødig situation at stå i en parfumebutik helt kuller i hovedet, efter at have duftet til 4 parfumer og dermed helt lammet og med en lugtesans, der er blevet helt skør. Det er ren videnskab, faktisk. Efter at have duftet til 2-3 parfume kan din hjerne ikke længere kende forskel. Hvis du sprøjter parfumen på et lille stykke papir, kan den også dufte helt anderledes, når den først kommer på din hud. Og igen holder nogle parfumer bare ikke særlig lang tid på dig i forhold til andre. Jeg synes alt i alt slet ikke, at det er en optimal måde at købe parfume på. Jeg siger ikke, at vi aldrig skal købe full-size parfumer igen. Jeg siger bare, at vi skal finde frem til en bedre måde til, hvordan vi skal finde ud af, hvilken full-size parfume vi vil købe. Derved undgår vi også, at der går noget til spilde grundet forkerte køb. Hos Scenty er der ingen binding og hvis du bliver helt vild med en specifik parfume, kan du nemt skippe måneden eller annulere dit abonnement helt, til du igen er på udkig efter en ny parfume.
– Hvad har det krævet fra dig?
Mest tid. Det havde jeg heldigvis nok af på daværende tidspunkt. Det kniber mere nu, da jeg igen er startet op på mit nu deltidsjob i modebranchen. Det kræver tid, at opbygge noget godt og altid have øje for detaljen undervejs. Jeg har skulle “opfinde” et helt nyt koncept, og det var, og er stadig, ikke givet, hvordan tingene gøres på den bedste måde.
Derfor også mange tanker og bekymringer. Scenty er blevet til en meget personlig ting for mig og er en kunde ikke tilfreds, er jeg det heller ikke.
Og så selvfølgelig også lidt penge. Alt, hvad der kommer ind nu, bruges på at gøre virksomheden større og bedre. Hvilket fører tilbage til, at et deltidsjob på sidelinjen er nødvendigt.
– Hvad har været den største udfordring undervejs?
Hvis jeg skal være helt ærlig, så har jeg været mest udfordret på den personlige plan. Virksomheden har i sig selv ikke skabt de helt store udfordringer. Vi er kommet rigtig godt fra start og vi er virkelig blevet taget godt imod. Mængden af kunder overraskede mig og har selvfølgelig krævet meget arbejde, men det er jo kun positivt. Der har vores største udfordring helt sikkert været fragtproblemer. Vores fragtleverandør har ikke kunne leve op til deres leveringstider og flere pakker er forsvundet eller blevet ødelagt undervejs. Det har skabt en del utilfredse kunder, ekstra omkostninger og flere timer hver dag brugt på kundeservice. At skulle vænne sig til at være personen med det endelige og altafgørende ansvar har været en omstilling for mig. Og det forsøger jeg stadig, at lære.
– Hvor ser du Scenty om 5 år?
Nu er vi jo kun 3 måneder gamle, så 5 år er ret langt ude i fremtiden. Vi skal i hvert fald rykke ud af vores lille kontor, her hjemme i vores private lejlighed. Her foregår alt arbejde fra, også opbevaring og pakning. Det er der snart ikke plads til længere. Men jeg ønsker selvfølgelig at sprede Scenty i hele Danmark, og give alle danske kvinder muligheden for at tænke nyt, hvad der angår deres parfumevaner. Måske “Scenty for Men” også skulle føres ud i livet? Mange af mine nuværende kunder har misundelige mænd hjemme i sofaerne, fortæller de. På lidt længere sigt, ville det da også være en drøm at sprede sig i Norden og måske Tyskland. Men første step på vejen er helt sikkert at være forberedt på det voksende antal kunder. Vi skal have automatiseret nogle flere processer og kunne producere og pakke i større mængder, end vi kan nu.
Du kan se mere om Scenty her.