Life&Beyond

Test dig selv: Har du dårligt selvværd?

Foto: Shutterstock//INDEHOLDER REKLAMELINKS
Info:

Helle Sommer er psykoterapeut, energibehandler, foredragsholder og forfatter. Hun har klinik på Frederiksberg og i Roskilde, og hun leder 1-1 forløb, kurser og kvindecirkler, hvor hun hjælper kvinder med at slippe følelsen af at være forkerte og alene. Hun er aktuel med bogen ’Du er værd at elske’. Den koster 249 kr. hos landets boghandlere og på hellesommer.dk.

Vurderer du dig selv ud fra, hvad andre tænker om dig? Og bliver du ked af det, hvis du får kritik af andre? Her får du psykoterapeut og forfatter Helle Sommers svar på, om du har lavt selvværd – og de gode råd til, hvad du kan gøre for at få et bedre selvværd og elske dig selv, som du er.

_____________________________

Er du god nok? Ja, det er du!
Men føler du dig også god nok? Det er straks en anden sag. For hvis du har følelsen af ikke at være noget værd, ikke at være god nok – så har du måske lavt selvværd. Når man har lavt selvværd, gør man ofte sit eget værd op i, hvad andre synes om én. Hvis du får ros af chefen eller kæresten, så er du god nok. Hvis du ikke får ros, eller endnu værre får kritik, er du ikke god nok. For at føle dig god nok, skal du altså hele tiden leve op til andres forventninger, gøre dem tilfredse – og ignorere dig selv. Det er hårdt, rigtigt hårdt, og det gør dig usikker, fordi du aldrig helt grundlæggende ved, om du er god nok, som du er.

8 tegn, på at du har lavt selvværd

1: Du føler, at du skal anstrenge dig for at vise, at du er god nok.
Du er hele tiden på dupperne, for du holder øje med, om alle omkring dig er glade og tilfredse. Hvis de ikke er det, må du finde ud af, hvad du kan gøre for, at de bliver det. Du har også hele tiden brug for at præstere og skabe gode resultater – uden dem føler du ikke, at du er god nok.

2: Du får sagt ja til mange andre, men glemmer dig selv.

Du dukker op til alt, hvad du har sagt ja til, uanset hvordan du har det, for du frygter skuffelsen, hvis du bliver hjemme på grund af hovedpine eller træthed. Du har i det hele taget svært ved at sige nej, og næsten per automatik får du altid sagt ja for at gøre alle andre glade – bare ikke dig selv.

3: Du får det dårligt, hvis du er del af en konflikt.
Du kan ikke holde ud at være en del af en konflikt. Du er så usikker på dig selv, at du er i tvivl om dit eget standpunkt, og du bryder dig ikke om konflikter, fordi der altid er nogen, der bliver kede af det. Derfor gør du alt for at undgå konflikter – fx ved bare at sige ja, selvom du ikke mener det.

4: Det er vigtigt for dig, at du hele tiden har styr på alting.
Du har brug for altid at være på forkant med, hvad der skal ske. Planlægger detaljerne langt ud i fremtiden, hvad I skal spise, når der kommer gæster, lange lister over gaveindkøb ud i fremtiden. Det er svært for dig, når planerne ændres i sidste øjeblik, og du slapper først af, når du er færdig.

5: Du er meget optaget af andres mening om dig.

Du har brug for andres anerkendelse for at føle, at du er god nok, og derfor er det meget vigtigt for dig, hvad andre tænker om dig. Det kan nemt få dig til at sige eller gøre ting, som ikke er helt i trit med, hvad du egentlig føler inderst inde.

6: Du føler dig ofte udenfor, og det giver dig stort ubehag.

Hvis kollegaerne går til frokost uden at spørge, om du vil med, bliver du straks utilpas, og det sætter tankerne i gang om, hvorfor de ikke vil have dig med. Det må jo være fordi, du ikke er god nok? – sådan tænker du i hvert fald ofte.

7: Du tvivler på dig selv.
Selvom du egentlig godt kan lide den blå kjole eller synes, at en bestemt film var sjov, tjekker du hele tiden lige, hvad andre synes. Du er nemlig alligevel ikke helt sikker på, om kjolen nu også er så pæn, eller filmen er så sjov? Og hvad synes andre egentlig om, at du kan lide den kjole?

8: Du har svært ved at træffe beslutninger, også de helt små.
Ja eller nej? Pandehår eller ej? Fisk eller kylling? Du har svært ved at træffe selv de mindste beslutninger – i bund og grund, fordi du er så usikker på dig selv. Du holder derfor ofte øje med, hvad andre kan lide, gør og beslutter, fordi du tænker, at de er mere værd end dig.

Hvis du kan sætte hak i mindst 2 af de ovenstående, er det et ret tydeligt tegn på, at dit selvværd lider. Det kan være mere tydeligt i nogle dele af dit end andre. Men der er ikke noget galt med dig af den grund, du har bare endnu ikke lært at sætte dine egne ønsker og behov på dagsordenen.

Styrk dit selvværd

Drop tanken om, at alle skal kunne lide dig
. Du kan jo heller ikke lide alle. Det vigtigste er, at du kan lide dig selv. Så prøv at være nysgerrig og find ud af, hvornår du virkelig godt kan lide dig selv. Hvem er du sammen med, hvad gør du? Og hvornår kan du ikke lide dig selv?

Læg mærke til, hvornår du er mest optaget af, hvad andre synes om dig. Hvilke situationer sker det oftest i, og hvem er du sammen med? Prøv at flytte fokus hjem til dig selv. Ros dig selv, skriv det ned, hver gang du gør noget godt, notér for dig selv, hvad du gerne vil gøre anderledes næste gang.

Hvornår vurderer du andre negativt? Prøv at være mindre negativ og mere positiv. Hold øje med, hvornår dine tanker vurderer dine omgivelser negativt, og prøv i stedet at se mere positivt på dem. Du vil på sigt blive bedre til at vurdere både andre, men ikke mindst også dig selv, mere positivt.

”Jeg er helt okay, præcis som jeg er”. Gentag det for dig selv flere gange dagligt. Jo oftere, du fortæller dig selv, at du er god nok som du er, des mere sandt vil det med tiden føles. En anden fordel vil denne enkle metode er, at du ikke kan have de negative tanker kørende, imens du siger de nye bekræftelser højt.

Øv dig i at sige både JA og NEJ. I stedet for bare at sige ja til alle aftaler, kan du sige, at du vender tilbage, når du har set i din kalender. Mærk så efter, om du virkelig har lyst til at deltage, eller om du bare siger ja, fordi andre forventer det af dig. Du må godt sige nej. Du må også godt sige ja og melde afbud, hvis du har hovedpine eller er for udmattet på dagen.

Hav fokus på det, du gør godt. Sæt tid af dagligt og skriv 3-10 ting ned, som du er glad for, at du har gjort. Det kan være svært i starten, fordi det er nyt for dig, men med tiden vil det styrke din evne til at se på alt det, du gør godt – og skrue ned for din indre kritiker.

LÆS OGSÅ: ChriChri’s Brevkasse Sex & Love Letters: Er der noget galt med mig?

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *