En guide til sexmusklen

Info:

Amanda Lagoni er uddannet rytmisk sanger, og uddannet parterapeut og sexolog, samt udvikler af konceptet Vokalterapi.

Amanda driver egen klinik i Stefansgade, Kbh N, hvor hun arbejder med par og individuelle klienter.

Derudover holder hun foredrag, workshops, underviser og er fast skribent hos ChriChri.dk.

Lige nu er hun aktuel med bogen ‘At elske er ikke en følelse‘.

Læs mere på www.amandalagoni.dk

I dag udgiver vores faste skribent – og parterapeut og sexolog – Amanda Lagoni sin bog, At elske er ikke en følelse, i den forbindelse er vi så heldige at få et lille uddrag fra bogen, som gør os allesammen liiidt klogere på sexmusklen. Vil du læse hele bogen, kan den bl.a. købes HER

LÆS OGSÅ: Anbefaling til parforholdet: Vildmarksbad, vild natur, og virkelig privat

_______________________

Ved du, hvor sexmusklen sidder? De fleste af os har lært, at vi må arbejde for de gode resultater. Vi må dygtiggøre os, hvis vi vil være en succes på arbejdsmarkedet. Vi efteruddanner os og tager kurser. Vi gør os umage på arbejdspladsen, og vi er helt indforstået med, at vi må yde, før vi kan nyde, når det kommer til arbejde.

Vi går i fitnesscentre og træner og ved, at det tager tid at blive fit, at komme i god form, så de muskler, vi træner, bliver store og stærke. Og vi ved, at de muskler, vi ikke træner, forbliver slappe.

Når det kommer til sex, så har mange en forventning om, at det er da bare noget, vi kan, og at det skal komme naturligt. Men ligesom de fleste andre ting i livet kræver et godt sexliv, at vi øver og dygtiggør os.

Når jeg sidder med par i min klinik, og de beder om gode råd til at få gang i sexlivet og lysten, og jeg spørger dem, hvad de har forsøgt sig med af tiltag, siger de som oftest: ”Ikke rigtig noget. Vi håbede, det ville blive bedre naturligt, men det skete ikke, så nu sidder vi her.”

Jeg vil selvfølgelig hellere end gerne hjælpe, men undrer mig samtidig over, at de fralægger sig alt ansvar, når det gælder sex. Hvad skulle ske naturligt? Og hvad er naturligt i det hele taget?

Hvis sexlivet er gået i stå, starter det ikke bare på magisk vis op igen. Nogen skal tage ansvar, og luften imellem os kan ikke gøre noget. Mens vi venter på, at der sker noget naturligt mellem os, der pludselig kickstarter sexlivet, så står vi stille. Og så kan vi stå der og vente på hinanden og vente på, at luften mellem os forandrer sig. Det gør den kun, hvis vi forandres. Hvis individet tager ansvar, og vi hver især gør noget nyt. Noget andet.

Ikke, at sexmusklen skal være stor og stærk hele tiden, men vi kan tage ansvar for, hvordan musklen har det. I stedet for at sætte os ned og vente på, at der sker noget af sig selv, kan vi tage et ansvar for vores sexliv og selv gøre en indsats. Vi kan træne musklen til at blive lige præcis så stor eller lille, som vi synes, den skal være.

Mere giver lyst til mere

Det handler også om kontinuitet. Jo mere sex vi har, des mere får vi lyst til. Hyppigheden i sexlivet giver os hormonerne til hjælp. Orgasmen udløser endorfiner og kortikosteroider, som er opiums- lignende stoffer, der dulmer nerveenderne og mindsker smerter – også menstruationskramper, migræne og angst. Endorfiner er va- nedannende og kan foruden den smertestillende effekt også give en følelse af lyst, succes og energi. Jo oftere vi har sex, jo mere va- nedannende, og des kortere vej er der til næste seksuelle oplevelse.

Spørg ind til forholdets sexmuskel

  • Hvordan har vores sexmuskel det?
  • Hvor stærk synes vi, den skal være?
  • Hvor er vi i vores sexliv?
  • Er vi et sted, hvor sex har en lavere prioritet, og er vi okay med det?
  • Skal der skrues op, eller er vi i god træning og prioriterer sex højt?

Genoptræning

I nogle faser af livet står sexlivet ikke højest på prioritetslisten. Som for eksempel i årene med småbørn, når vi gør karriere, hvis vi oplever sygdom og i perioder med særlig meget på tallerkenen. Det er fint, at sexlivet er dynamisk. Og vi skal tillade pauserne. Når vi igen ønsker at sætte fokus på sexlivet, må vi være bevidste om, at sexmusklen kan kræve lidt genoptræning. Og genoptræning af en muskel er aldrig helt lige så sjovt som full-on-fitness. I genop- træningen opdager vi, hvor slappe vi i virkeligheden er, og indser, at vi for en tid må gøre en ekstra indsats og være vedholdende med træningen for at bygge muskelmassen op. Sådan er det også ofte med sexlivet. Man skal lige i gang, og i starten kan det føles akavet og forkert. Men efter lidt tid er der igen ”muskelmasse”, og lysten bliver mere kontinuerlig.

Kvalitetssex

De fleste vil ikke bare have sex – de vil have god sex. Og god sex kræver blandt andet teknik. Der er selvfølgelig den sex, som får parret til at gå op i en højere enhed, men i det faste parforhold sker det ikke lige hver uge. Mange tror, at sex, det er bare noget, man kan, og enten er man god til det eller ej. Sådan har vi det ikke med andre ting, som vi gerne vil være gode til. Når det kommer til at spille et instrument, lære et nyt sprog og så videre, er vi ganske be- vidste om, at vi må øve, træne og udforske området for at blive dyg- tige. Det samme gør sig selvfølgelig gældende med hensyn til sex. Vi må øve os. Og her kommer kontinuerligheden igen ind i billedet. Det er meget nemmere at turde prøve noget nyt, hvis man ved, at ”vi jo har sex igen på torsdag”. Det er mere okay at fejle, pludselig at miste lysten eller komme til at ”gøre noget forkert”, når vi kan grine ad det, og vi ved, at vi lige om lidt får chancen igen.

KØB BOGEN HER

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

3 tips til sexlivet

Facts Amanda Lagoni er uddannet rytmisk sanger, og uddannet parterapeut og sexolog, samt udvikler af konceptet Vokalterapi. Amanda driver egen klinik i Stefansgade, Kbh N,

Sommerlige solbærsnitter

IngredienserAntal: 10 store solbærsnitter Sværhedsgrad: Let Mørdej 100 g sukker 200 g hvedemel 100 g durumel 1 tsk vaniljesukker 200 g smør 2 æggeblommer Andet