Life&Beyond

Irina Olsen: Selvom jeg godt kan lide at forudsige trends, kan jeg sagtens finde på at gå udenom med vilje

Foto: Anja Ekstrøm // INDEHOLDER REKLAMELINKS
The SoMe Issue

KØB THE SOME ISSUE HER

Hun er en af Danmarks største beauty-influencere, har sit eget makeup-mærke og tv-show, og har lige udgivet sin bog ”Jeg rejser mig hver gang”. Men hvis du tror, at Irina Olsen er kommet sovende succes, kan du godt tro om. For det har både krævet viljestyrke og en tro på sig selv, for at Irina kunne nå dertil, hvor hun er i dag. Og hendes drømme og ambitioner stopper ikke her.

LÆS OGSÅ: Christiane: Sådan ser mine skønhedsrutiner ud

Hvis du har fulgt med fra start, vil du sikkert vide, at Danmark for første gang stiftede bekendtskab med Irina Olsen tilbage i 2011 i reality-showet ’Fristet’ på TV3, og det var kort tid herefter, at hun oprettede sin blog uden den mindste ide om, at det ville være startskuddet til den karriere, hun har i dag.

”Bloggen handlede faktisk ikke om beauty til at begynde med, men jeg havde et behov for at kunne forklare, hvordan mine oplevelser var med at være på tv, og komme ud med mine tanker generelt. Det var lidt atypisk for, hvad man bloggede om dengang. Hos de andre handlede det mere om ting og ikke følelser og tanker, det blev stadigvæk holdt privat. Men jeg valgte en anden indgangsvinkel til det.”

Da blogging dengang stadig var forholdsvist nyt i Danmark og der ikke var kurser, der lærte en hvordan man gjorde, måtte Irina ty til Google, hvor hun googlede sig frem til, hvordan man fik en blog op at stå.

”Jeg prøvede bare at gøre mit bedste, og layoutet var måske også lidt mærkeligt hist og her, men jeg tænkte, at jeg ville give det en chance og begyndte at skrive om, hvem jeg var, om min tv-oplevelse og om mine tanker. Og det gik ret hurtigt med at få en stor følgeskare, hvilket overraskede mig, for jeg har aldrig helt forstået, hvordan jeg kan være så interessant for så mange mennesker. Så spændende er jeg altså heller ikke. Jeg kunne forstå, at de syntes, det var interessant pga. tv-delen. I dag forstår jeg dog godt, at det mere handlede om, at jeg bloggede om nogle ting, som ingen andre skrev om, og at det var meget personligt med det samme. Nu forstår jeg, at det var dét, der fangede folk, fordi det var så anderledes.”

Sideløbende begyndte Irina at dele ud af emner som serieanbefalinger, mode og skønhed og efter cirka seks måneder, blev hun spurgt, om hun ville være en del af Bloggers Delight, som dengang var det eneste bureau for bloggere.

”Hvis jeg skal være helt ærlig, så vidste jeg ikke, hvad det betød eller var dengang. Men de tilbød at hjælpe med kampagner og tekniske ting, så jeg tænkte, at jeg ville få noget ud af at ligge hos dem, og var en del af det i mange år efter.”

Om at føle sig forkert

Til trods for en følgeskare, der kun blev større og større og en generel interesse for Irina som blogger, gik der lang tid, før hun tjente bare en smule penge på det.

”Da jeg startede med at blogge, var det, fordi jeg havde så meget på hjerte, og samtidig nød jeg virkelig at skrive. Jeg har altid skrevet digte, dagbog og historier og dét at have et sted, hvor jeg kunne skrive, og det blev gemt på den her måde, dét nød jeg. Jeg kunne godt lide at dele ud og kunne se en mulighed i at gøre det på diverse platforme, samtidig med at jeg holdt øje med udviklingen i de andre lande, hvor der allerede var en mulighed for at tjene penge på det. Jeg begyndte at tænke, at jeg burde kunne gøre det samme på sigt, ved at fortsætte med at lave det, jeg godt kunne lide. Nu om dage kan du nærmest tjene penge på den her måde fra dag 1, men for mig tog det faktisk 5 år, hvor jeg kontinuerligt delte post, før der rigtigt skete noget,” forklarer hun og fortæller, at dét at være influencer godt kan være misvisende for nogen, fordi de tænker, at det er en måde hvorpå, man kan tjene nogle hurtige penge.

”Jeg siger ikke, at det er en forkert tankegang at have, men jeg tror bare, at det kan gøre, at man ikke er klar til kontinuerligt at lave, hvad det kræver, eller man måske ikke engang interesserer sig for det.”

Hun forklarer, hvordan tiden var en helt anden, dengang hun begyndte. En tid, hvor ordet influencer ikke var et ord, som de fleste vidste, hvad betød.

”Dengang var der ikke særlig mange, der kunne leve af at blogge, men der var da nogle, som fik penge for kampagner engang imellem. Men jeg så slet ikke min blog som noget, jeg skulle tjene penge på. Jeg bloggede fordi jeg virkelig, virkelig gerne have afløb for det, jeg havde på hjerte og være kreativ med at tage billeder, teste makeup osv. Bare dét var nok for mig i starten. Men så er det klart, at jeg henad vejen også blev motiveret af at se, at man kunne leve af det, for jeg tænkte ”Hvis jeg kan få penge for at lave noget, som jeg elsker, så er det da fantastisk”.”

Irina fortsatte med at skrive på bloggen i yderligere fem år uden at tjene bemærkelsesværdigt på den. Samtidig voksede frustrationen dog over at se andre i branchen, som kunne leve af det, uden at hun oplevede den mindste økonomiske vinding – til trods for,  at hun på daværende tidspunkt havde en af de mest læste blogs i landet. Hun forklarer, at det var en udfordring for hende at blive anerkendt i bloggerbranchen, når det kom til samarbejder, fordi der stadigvæk fulgte en masse fordomme med ved at være tidligere reality-deltager, der ovenikøbet havde en udenlandsk baggrund og måske ikke lignede de andre i branchen.

”På det tidspunkt havde jeg heller ikke forstand på, hvem jeg kunne stole på, og hvor der blev spændt ben for mig. Noget som jeg i dag er blevet meget klogere på, og også kommer dybere ind på i min bog.”

Modstanden fik Irina til at føle, at hun gjorde et eller andet forkert.

”Men jeg prøvede at sige til mig selv, ”Kan du stadig godt lide at skrive og lave den her type content?” Og så blev jeg enig med mig selv om at fortsætte, for jeg kunne jo stadigvæk lide det. Der var også nogle perioder, hvor jeg tænkte, at der nok aldrig kom til at være økonomisk fortjeneste på det for mig. For alle dem, som folk gad at samarbejde med, dem samarbejdede de allerede med. Selvom jeg var en af de første, der startede med at blogge, var jeg en af de sidste, der begyndte at tjene penge på det. Og sådan er det faktisk stadigvæk i dag. For det er som om, at mange af de ting jeg repræsenterer, dem tør firmaerne ikke at associere sig med. Når de så endelig gør det, så kommer de så altid tilbage.”

Hun forklarer, hvordan hun er god til at have fingeren på pulsen og kunne forudse, hvad der trender. Alligevel har hun bevidst ikke altid fulgt de nyeste trends.

”Influencere i vores tid er jo virkelig trendsettere, men det kan også resultere i, at alle har det samme på og gør de samme ting. Så selvom jeg godt kan lide at forudsige, hvad det næste bliver, så kan jeg sagtens finde på at gå helt udenom det med vilje,” siger hun, og fortæller, hvordan hun altid har haft en klar idé om, hvem hun var og fulgt sin egen vej.

”Jeg synes, det er vigtigt, når man kaster sig ud i det her at fastholde, hvem man er, og hvad der interesserer en. Og nogle gange er det bare ikke trendy. Til gengæld er jeg stadig mig. Og jeg har lagt mærke til, at nogle af dem der prøver at følge de her trends, bliver kloner af hinanden, fordi man måske har et håb om at blive accepteret af bestemte virksomheder eller at få et bestemt antal likes eller følgere. Og der er jeg glad for, at jeg har holdt fast i, hvem jeg er, også selvom det gjorde, at firmaer ikke ville arbejde sammen med mig i starten. For det har til gengæld gjort det nemmere for mig undervejs at blive ved.”

I takt med, at Irina har fået en endnu mere klar fornemmelse af, hvem hun er, og hvor hun gerne vil hen med sit brand, har hun siden hen opsagt samarbejdet med Bloggers Delight og de seneste par år ligget hos Next Agency, der ikke blot tager sig af kommercielle samarbejder på de sociale medier, men som også fungerer som Irinas management, når det kommer til at forhandle tv-kontrakter, hendes makeup-serie og alt det derimellem.

Læs resten af det store portræt-interview i The SoMe Issue. Køb det HER.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *