Omprogrammer din hjerne og lev det liv du ønsker

info

Christina Wichmann Rosenkvist har en kandidat i Psykologi og Informatik, og er uddannet Business- og Life coach.

Til daglig arbejder Christina i sin egen virksomhed som digital kreatør og coach.

Du kan følge Christina på Instagram under navnet @christinawr eller se mere til hendes arbejde på  https://www.christinarosenkvist.dk/

Hos ChriChri elsker vi at læse og lære om selvudvikling, hvordan vi kan bryde dårlige vaner og hvordan vi kan skabe forandring i vores liv. Derfor er vi superglade for, at vi har teamet op med coach Christina Wichmann Rosenkvist, som fremover vil guide dig til netop dette her hos ChriChri. Den første artikel fra Christinas hånd handler om, hvordan du kan bryde negative tankemønstre, som påvirker dit liv i en dårlig retning – og i stedet lære din hjerne at fokusere på det positive.

Kender du det, at du bliver ved med at støde panden mod en mur, selvom du virkelig troede, at du denne gang havde båret dig anderledes an?
Forfremmelsen gik til en anden, du blev igen afvist af en date, som du troede skulle blive til noget mere eller du oplever gentagne konflikter med relationer i dit liv. Vækker det genklang?

Når du bliver ved med at støde på det samme i dit liv, kan det skyldes flere ting. Én af dem, kan være fordi, du har en overbevisning som stikker lidt dybere. En overbevisning, der fortæller dig, at du ikke fortjener det, du godt kunne tænke dig.

 

Hvad fortæller du dig selv?

Der kan være flere måder, at få vendt skuden på. Men en af de mest transformerende måder, kan være at se på de narrativer og overbevisninger, du har påtaget dig gennem livet. Mange af dem er helt ubevidste og kan derfor være svære at se ved første øjekast. Men du kan godt få bugt med dem. Det kan du, ved at identificere dem og på den måde starte nye handlinger og narrativer for dig selv.

Et eksempel på dette er, hvis du har en overbevisning om, at du ikke er god eller klog nok, så vil du helt sikkert også støde ind i en masse omstændigheder i dit liv, der vil bekræfte dig i det. F.eks ved at en anden fik jobbet eller personen du havde et crush på, valgte en anden. Det er nemlig sådan, at hjernen fungerer lidt som en computer. Den gør egentlig blot det, du på et tidspunkt har “programmeret” den til. Samtidig kan hjernen også have tendens til, at være doven og lidt af en tryghedsnarkoman. Forstået på den måde, at den helst vil gå derhen hvor den plejer, da det føles mest velkendt og trygt – også selvom det kan være uhensigtsmæssigt i forhold til, hvad du godt kunne tænke dig. Så når din hjerne på et tidspunkt har fået af vide, at du ikke er klog nok, så vil den hjælpe dig hen imod situationer, som vil bekræfte dig i dette. På den måde bliver du ved med at sige til dig selv: “Se hvad jeg sagde – jeg er heller ikke klog nok!”.

 

Du blev “programmeret” allerede som barn

Overbevisninger og narrativer kan være skabt tidligt i dit liv og sikkert uden du har været bevidst om det. Til det vil jeg tilføje, at det ikke nødvendigvis er nogens skyld. Der kan være mange grunde til, at ting har været, som de var. Det er heller ikke din egen skyld, at du har fået dannet dig nogle overbevisninger. Det er bare hjernen, der igen gerne ville “hjælpe dig” også selvom det er uhensigtsmæssigt. Hjernen forsøger derfor, at danne mening omkring livet og hændelser og det kan specielt være omkring hændelser, som ikke nødvendigvis har været så rare.

En overbevisning om ikke at være god nok, kan være opstået på flere måder. Det kan for eksempel skyldes manglende ros og anerkendelse eller skældud, hvis du lavede fejl. Det betyder ikke, at du ikke er klog nok. Det betyder nærmere, at du havde nogen omkring dig, som var i underskud på den ene eller anden måde.

 

Få vendt bøtten og start nye fortællinger om dig selv

Forsøg om du kan udpege temaerne i de overbevisninger, du har. Derfra kan du begynde at finde frem til nye og mere opløftende overbevisninger. Når du begynder at se dig selv med andre briller samt handle på nye måder, vil du automatisk også udsende noget helt andet til omverdenen. På den måde kan du lige så stille få brudt med gamle mønstre.

Det kan måske føles lidt underligt og utroværdigt for dig, at sidde og sige til sig selv, at du er den sejeste og bedste. Det kan derfor være en god ide, at fortælle dig selv noget, du selv kan tro på til en start. Du kan så bygge på med gode ting lidt efter lidt. Prøv derfor at moderere det, så du fortæller dig selv, at ingen kan være verdensmester de første gange, de gør noget, men med øvelse og tid, kan du blive lige så god og kvalificeret som alle andre.

Noget der også kan være utrolig effektivt, er at spørge dig selv: “Hvad ville èn som tror på sig selv eller elsker sig selv gøre nu?”. Personligt er det er redskab jeg holder meget af. Du kan ikke undgå at træde lidt ud af sig selv, for så at kunne sætte en handling på og træde ind i en rolle, hvilket er godt, da hjernen godt kan lide, at der bliver sat handling på. Det lærer den nemlig ofte bedre af og kan derved lettere “omprogrammeres”.

En sidste vigtig ting er at være sød og kærlig ved dig selv i processen. Det gør din hjerne og hele dit system meget mere samarbejdsvillige, så de arbejder med dig og ikke mod dig.

Og husk at intet bare sker over night, men kræver din handling og tid. Rigtig god fornøjelse <3

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet