Det var et tilfældigt møde. En tilfældig fest og en fælles interesse for tagterrasser og rosé, der gjorde, at de to ellers så forskellige unge kvinder Louise Bencard og Maria Refsgaard faldt i snak. En snak som udviklede sig til et venskabeligt forhold, som udviklede sig til et professionelt forhold, som partnere i Beauty Boosters. En virksomhed, hvor du kan bestille en booster til at komme hjem til dig for at give dig en skønhedsbehandling. Til trods for en udfordrende start med corona og lockdown, er Beauty Boosters en virksomhed i vækst, og der er ingen tvivl om, at de har en lysende fremtid foran sig. I hvert fald var både Mia Wagner og Christian Arnstedt klar på at investere i virksomheden, da de to kvinder fremlagde deres vision for Beauty Boosters over for de sultne løver i Løvens Hule. Vi har her taget en snak med Louise og Maria om, hvordan de fik ideen til Beauty Boosters, og hvad de drømmer om for fremtiden.
LÆS OGSÅ: Women in business: AHNELight
Hvordan fik I ideen til Beauty Boosters?
Maria: Jeg er uddannet makeupartist og frisør og har arbejdet i mange år. Jeg havde længe syntes, at der manglede et netværk for makeupartister, hvor man kunne hjælpe hinanden, i stedet for at kæmpe så meget om de job, der er derude. Så mødte jeg Louise i USA.
Louise: Ja, vi mødte hinanden i LA i 2017, hvor Maria var ovre og tage en uddannelse i special effects makeup og jeg var ovre og arbejde for et dansk startup i Hollywood, lige efter jeg var blevet færdig med at læse på CBS. Så mødte vi hinanden til en fest, og Maria er fra Jylland og jeg er fra Stevns og vi er vidt forskellige både med baggrunde og holdninger og kompetencer, så vi havde nok ikke mødt hinanden, hvis det ikke var for den fest. Vi begyndte at ses mere og mere, og Maria forklarede om de udfordringer, hun så i branchen. Jeg syntes, det var rigtig spændende, for jeg har aldrig interesseret mig for beauty. Så snakkede vi bare mere og mere om det, og brainstormede, og jeg kunne komme med nogle forretningsinput til, hvordan kunne man tage de her udfordringer, og skabe en business ud fra det. Da vi kom hjem fra LA, fik jeg et kedeligt job inden for rekruttering. Hver gang vi mødtes, kunne vi ikke lade være med at snakke om den her ide. Men samtidig blev vi ved med at skyde det hen. Da jeg havde været i det der job i et år, blev vi så enige om, at jeg skulle sige mit job op, så vi kunne komme igang. Så kunne jeg starte med det praktiske, mens Maria færdiggjorde den tv-serie, hun arbejdede på. Så tog vi til Marrakesh sammen med vores kærester og oprettede et cvr-nummer fra en tagterrasse dernede , og så begyndte vi egentlig at rekruttere de første boosters, og fik startet det hele op et par måneder inden den første lockdown. Så det var jo rigtig fedt.
Hvad fik jer til at følge drømmen?
Maria: Når man tror på sin forretningside, kan man godt blive ved med at vende og dreje, hvornår man skal kaste sig ud i det. Men i takt med, at man bliver ved med at snakke om det, så kommer man også til et punkt, hvor man siger, “nu gør vi det”.
Louise: Til sidst havde vi bare heller ikke nogle undskyldninger for ikke at gøre det. Vi havde snakket om det i flere år og vi havde bygget det op i vores hoveder og lavet en handlingsplan. Men det var super nervepirrende at starte noget op. Især med den her perfekthedskultur vi befinder os, så er man også mega bange for at fejle. Jeg tror ikke, at nogen af os havde sprunget ud i det her selv.
Har der været nogen bump på vejen undervejs?
Louise: Der har været rigtig mange frustrationer og hele lockdown-perioden satte os tilbage i forhold til vores ambitioner om, at det skulle gå rigtig stærkt. Der måtte vi gentænke, hvordan vi brugte vores tid. Her var vi rigtig aktive på de sociale medier, og arbejdede med at få skabt et brand under lockdown, hvilket også er svært, når man jo ikke kan lave behandlinger, hvilket ligesom er det, at hele forretningen går ud på.
Maria: Det har også virkelig været en kamp at få folk til åbne op for ideen om, at nogen kommer hjem til dig for at give dig din skønhedsbehandling. Folk skal lige vænne sig til, at der kommer nogen ind i deres hjem. At det er sådan, det fungerer.
Louise: Vi har haft dårlige dage, hvor vi har måtte hive hinanden op, lidt på skift. Husket hinanden på, at vi er pisseseje, og vi kan godt. Det er rigtig mange timer, vi arbejder om ugen, og vi har ikke fået løn i over to år. Så man bliver nødt til at kigge fremad og virkelig tro på sin forretning, for ellers er det surt.
Hvad har været jeres største gennembrud?
Maria: Vores største gennembrud må klart være, at vi har en forretning i dag, taget i betragtning af, at vi startede op under lockdown. Og at vi har fået så mange dygtige boosters, som har lyst til at arbejde for os og være en del af teamet.
Louise: Ja, og så har det har jo været en barnedrøm for Maria at få sin egen makeuplinjer. Det må da have været en af dine største gennembrud?
Maria: Helt sikkert. Det er også derfor, det er svært at sige, hvad der har været det største. For det er både, at vi har en forretning og at det er lykkedes os at starte en forretning under lockdown, at vi har kunne skabe en kosmetikserie og at vi har alle de her dygtige folk, som har lyst til at være en del af teamet, så det er svært.. Og så selvfølgelig Løvens Hule.
Hvordan har I det ovenpå jeres deltagelse i programmet?
Louise: Det var meget overvældende.
Maria: Der var mange, der spurgte ind til, hvordan vi havde det, og vi var bare helt paf. Så vi havde ikke rigtig nogen stor reaktion lige efter. Det var først da vi tog ud og spiste noget frokost bagefter, at det hele gik op for os, og vi blev begge to rørte over det.
Louise: Det var meget forløsende. Op til er man mega presset, og man tænker, ‘åh nej, hvad kan de mon finde på at spørge om’ og man kan ikke rigtig forberede sig. Man må ikke tage noget med ind. Der kom også bud fra nogle, som vi ikke havde regnet med, ville være med. Og nogle, der meldte sig ud med det samme, hvor man tænkte “nåh okay, du skal virkelig ikke være med”. Men det er præcis, som man ser på tv. Man får 30 sekunder til at overveje de her bud og vi havde slet ikke overvejet de forskellige kombinationer af bud, som der også kom.
Maria: Men Mia og Christian var helt klart nogle af dem, vi havde talt om inden,, at vi rigtig gerne ville have med. Så det var overvældende nok i sig selv, at de bød ind så højt, som de også gjorde. Det har virkelig givet os nogle andre muligheder med den her investering, og at få tilføjet så kompetente kræfter, der bare kan trykke på knapper, så vi rykker hurtigere, det er bare mega fedt.
Maria: Det er vildt, hvor meget det kan gøre, når der kommer så meget erfaring, der kan hjælpe på de områder, man selv synes, man står lidt fast i.
Hvor er Beauty Boosters om et år?
Maria: Vi håber, at vi til den tid har udvidet til større dele af Danmark, så vi kommer udover København og Århus – vi åbner i Århus inden længe. Og så håber vi, at vores makeup-linje bliver endnu bredere end den er nu.
Hvor er Beauty Boosters om 5 år?
Maria: Vi har jo startet et akademi også, hvor vi lige nu uddanner negleteknikere i samarbejde med CND Danmark. Drømmen er, at vi kan tilbyde et fuldt akademi indenfor alle de behandlinger, vi selv laver, og på den måde uddanne folk indenfor de behandlinger, vi kører ud og laver. Og så er det også en drøm at udvide makeup-linjen – at der kommer mere på, og at det også kan komme ud i butikker og ikke bare i vores egen webshop.
Hvad er jeres bedste råd til andre, der drømmer om livet som iværksætter?
Maria: Find dig en god partner
Louise: Ja, spring ud i det, men vær forberedt på, at det bliver en kæmpe rejse, og man kommer ikke til at ville lave noget andet efterfølgende. Det er virkelig vigtigt, at man tror på sig selv og sin idé, for ellers kommer andre heller ikke til at gøre det, og så kører du træt i det. Jeg tror også, det er rigtig hårdt at starte noget op alene. Find en, der ikke ligner dig selv for meget, så man kan komplimentere hinanden og dække store dele af forretningen sammen. For der er rigtig mange hatte, der skal på. Med os to er det ret naturligt, hvor den hat falder hen.
Maria: Og så skal man ikke være bange for at spørge til råds eller spørge dumt. Du skal heller ikke være bange for at spørge nogen, der har meget erfaring. For de fleste, der har erfaring har stået i samme situation, da de startede. Bi brugte rigtig meget nogen, der har mange års erfaring, og som er kommet langt med deres virksomhed, til råd og vejledning, og de ville hellere end gerne hjælpe og tage et møde. De fleste er så søde og vil virkelig gerne hjælpe.
Louise: Det er også vigtigt at huske på at nyde rejsen. Man drukner lidt i rigtig mange timers arbejde. Vi skal i hvert fald lige huske hinanden på at stoppe op engang imellem og klappe hinanden på skulderen, og sige, “fuck, skete det her lige!?. Hvor er det sindssygt, vi har gjort det her.” For det ér en vild rejse. Man glemmer det bare nogle gange, når man sidder midt i det og har mega travlt.
Mia Wagner: “De opfyldte alle elementer for en succes”
I forbindelse med deres medvirken i Løvens Hule valgte iværksætter og medstifter af Nordic Female Founders Mia Wagner at byde ind på Maria og Louises hjertebarn. Vi har spurgt Mia Wagner om, hvad der fik hende til at byde og hvilken fremtid hun spår for Beauty Boosters.
Hvad fik dig til at byde på Beauty Boosters?
Hele konceptet. Forretningsideen, og så de to foundere. Det første, vi altid kigger på, er altid personerne bag. Og så kigger vi selvfølgelig på forretningsmodellen og på markedet. Og jeg synes, at de opfyldte alle elementerne for, at en succes er til stede.
Kunne du selv finde på at bruge det?
Ja, I høj grad. Jeg er netop en af de der travle karrierekvinder, der altid har syntes, det var vildt svært det der med frisørtider, og at have velplejede negle, som har fået en endnu større betydning, efter jeg er kommet på skærmen. At få tid til det. Og så er der det her element af, at når du kan få en booster hjem til dig, så skabes der et fællesskab. Jeg har selv to teenagedøtre, og det kan være en udfordring at finde noget, vi kan hygge os om sammen, og som alle synes er sjovt. Her er det helt oplagt at invitere en beautybooster hjem. Det jeg synes er så interessant er, at du både får samlet dit ydre op, men der bliver også ro til dit indre, når man sidder flere sammen. Det kunne være veninder eller fx. mig med mine døtre, hvor vi får skabt et rum, hvor vi kan være nærværende sammen. Jeg tror, at vi som forbrugere har vænnet os til, at hjemmet kan mere, end hvad det kunne før Corona, så ideen om og værdien i at mødes derhjemme er tiltrækkende, da vi måske er flere, der skal have klippet håret eller ordnet neglene eller have en styling før en god fest. Tiden er bare moden til det, og det har Corona måske været en fødselshjælper på.
Hvilken fremtid spår du virksomheden?
En god fremtid. En fremtid hvor vi i første omgang skal være i hele Danmark, og senere udlandet også.
Tror du, vi kommer til at se flere initiativer som dette fremover?
Det er jo sådan i vores verden, at en succes vil man altid være tilbøjelig til at kopiere. Det er jo desværre en del af pakken. Men så må man bare sørge for at stå op hver morgen og gøre det endnu bedre.