Sådan hæver du dit selvværd

Info:

Christina Wichmann Rosenkvist har en kandidat i Psykologi og Informatik, og er uddannet Business- og Life coach.

Til daglig arbejder Christina i sin egen virksomhed som digital kreatør og coach.

Du kan følge Christina på Instagram under navnet @christinawr eller se mere til hendes arbejde på christinarosenkvist.dk

Ligesom det er sundt at holde sig i fysisk form, så er det efter min mening også virkelig vigtigt at holde sig i mentalt god form. Det gælder specielt i denne “Instagram-tid”, vi lever i, da vi konstant bliver bombarderet med andres liv, som kan synes perfekte. Derfor kan det være en rigtig god ide at træne det, jeg kalder “selvværdsmusklen”. Men hvordan gør man lige det, da det jo ikke er en fysisk muskel? Og hvad er selvværd egentligt for en størrelse?

LÆS OGSÅ: Se dine fordomme i øjnene, så du kan give slip og leve frit

For at svare på ovenstående, så vil jeg starte med at sige, at der hverken findes quick fixes eller magiske piller, som kan få vores selvværd til at skyde i vejret.

Skal jeg beskrive selvværd kort, så er det ens egen opfattelse og følelse af eget værd. Mange af os kan desværre have en tendens til at ville finde vores værd uden for os selv. Vi kan derfor komme til at søge en opfyldelse af dette fra f.eks. relationer, materielle ting eller arbejde. Men det kræver noget andet og mere grundlæggende, som kommer inde fra os selv. Det kan derfor kræve en portion tillid og lidt arbejde med sig selv at opbygge et større selvværd. Til gengæld vil jeg love, at det er det hele værd.

Hvor selvværdet kommer fra

Lidt groft optegnet, så bliver grundstenene for vores selvværd oftest lagt tidligt i livet. Et lavere selvværd kan skyldes mange faktorer, men helt overordnet vil det være betinget af, at vores behov ikke er blevet mødt eller opfyldt af vores primære omsorgspersoner. Det betyder ikke nødvendigvis, at vi har haft dårlige forældre – Det kan bare betyde, at børnehjerner er anderledes end voksnes, da de jo ikke er færdigudviklede. Hjernen forsøger derfor at danne mening ud fra det, den oplever. Det er en overlevelsesmekanisme samt en måde at forstå verden på. Når nogle behov ikke er blevet mødt i barndommen, kan barnehjernen derfor tolke og oversætte det til, at man måske ikke er så meget værd. Vi kan derfor også senere i livet, komme til at søge opfyldelse af disse behov i andre relationer, hvilket blot kan forstærke følelsen af mindreværd, da det sjældent vil kunne opfyldes af andre. Men det er der heldigvis råd for.

Styrkelse af selvværdmusklen

De fleste af os ved inderst inde godt, at det ikke hjælper på selvværdet, når vi køber nye ting eller få en lækker kæreste. Det kan tværtimod føles meget hult, og det varmer kun kort, da et mindreværd vil indhente os på et tidspunkt. Det gør det, da et par nye sko eller et fedt job, aldrig vil kunne give os en ægte følelse værd. En god start på træningen af selvværdsmusklen kan være at få identificeret, hvor ens mindreværd kommer til udtryk. På den måde, kan du løbende tage dig af det, når det dukker op. Der findes flere metoder, som du kan bruge til at hæve selvværdet, men nedenfor har jeg sørget for et lille udvalg af øvelser, som du kan benytte dig af:

1) Lyt til dine behov og forkæl dig selv. Dette er et af mine yndlings metoder til at hæve selvværdet. Det kan gøres ved at spørge dig selv, hvad du har brug for og lyst til. Det kan være at du har lyst til at blive hjemme på sofaen. Det kan også være du har brug for at forære dig selv noget lækkert, som f.eks. en massage eller noget lækkert til aftensmad. Det behøver egentlig ikke at koste penge – det kan sagtens være simple ting, som f.eks. at give dig selv et fodbad og læse en god bog. Det vigtigste er, at du lytter til det, du har brug for – Og så gør det for dig selv.

2) Sig gode ting om dig selv og find dine styrker. Lav en aftale med dig selv, om at sige mindst en god ting ved dig selv dagligt. Det kan være om morgenen eller aftenen. Det er, hvornår det lige passer dig, men gør det dagligt. Det kan også være i form af en seddel, som du hænger på dit spejl. Den kan være en lille reminder om dine gode egenskaber og styrker.

3) Stop med at sammenligne dig med andre. At sammenligne sig med andre, vil virkelig kun kunne bidrage til, en følelse af mindreværd. Se derfor om du kan lade være med, at sammenligne dig med andre.

4) Øv dig i at acceptere dine fejl. Det kan være lidt svært, men det kan føles helt enormt befriende – Så stop med at slå dig selv i hovedet og pak hammeren væk. Øv dig i at rumme og acceptere, at du ikke er perfekt. Ingen er nemlig perfekte.

5) Hvad ville dem, som elsker dig sige om dig. Har du mod på det, så kan du spørge en ven eller et familiemedlem om at lave en liste med 5 ting, som de synes er gode ved dig. Du vil nok opleve, at de ser noget, som du ikke selv havde fået øje på. Det kan også bidrage til at løfte din selvværdsfølelse. Du kan eventuelt kvittere med at skrive 5 gode ting ved dem, så de også kan få et kærligt boost.

Et større selvværd er ikke noget, der kommer overnight. Det kræver din opmærksomhed og lidt træning. Men jeg vil garantere, at det kan mærkes, hvis du arbejder med det. Du vil også opleve, at det smitter af på alle områder af dit liv, da du nærmest vil vibrere, at du har det godt med dig selv. Det er som om, andre mennesker kan lugte det, så du vil også opleve kontakten til andre ændres positivt. Rigtig god fornøjelse <3

 

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet