The Body Shop’s nye kampagne ‘Be Seen, Be Heard’ skal støtte de unges stemmer i politik

Et samarbejde mellem The Body Shop og FN’s særlige udsending for unge vil gennem nyt initiativ opfordre flere unge stemmer i verdens magtcentre. 

LÆS OGSÅ: The Body Shop dropper Black Friday i den gode sags tjeneste

Målet for den nye kampagne Be Seen Be Heard er at løfte millioner af unge stemmer i 75 lande på tværs af seks kontinenter. Klimakrisen, globale konflikter og generationskløften kalder på de unges perspektiv og input mere end nogensinde før, men millioner af unge stemmer mangler i debatten.

Hvorfor? Fordi næsten halvdelen af verdens befolkning er under 30 år, men kun 2,6 % af verdens parlamentarikere er under 30.** Og den gennemsnitlige statsleder er 62 år gammel.*** 37 % af verdens parlamentariske forsamlinger har ikke et eneste medlem under 30**, og færre end 1 % af disse unge parlamentarikere er kvinder.

The Body Shop og og FNøs generalsekretærs særlige udsending for unge mener, at unge har krav på at blive inddraget i de politiske beslutninger, der påvirker deres liv, men flere barrierer forhindrer dem i dette. Derfor har de slået kræfterne sammen for at ændre på dette og inkludere unges stemmer i samfundsdebatten via den globale kampagne Be Seen Be Heard.

Kampagnen har til formål at skabe holdbare, strukturelle ændringer i beslutningsprocesserne, så de inkluderer unge. Den lanceres i dag sammen med rapporten Be Seen Be Heard: En undersøgelse af unges politiske engagement’, som er et snapshot på et kritisk tidspunkt for at forstå de strukturelle barrierer og forudfattede synspunkter, der afholder unge fra at deltage i den politiske arena, sammen med anbefalinger til at håndtere disse udfordringer til gavn for lokal- og verdenssamfundet. Rapporten indeholder data fra den hidtil mest omfattende undersøgelse udført af The Body Shop i december 2021, der dækker 26 lande og 27.043 respondenter, hvoraf halvdelen er under 30 år.

Undersøgelsen viser, at 82 % mener, at de politiske systemer bør gennemgå drastiske reformer for at kunne håndtere fremtidens klima. 84 % beskriver politikere som værende ”optaget af egne interesser”, og 75 % mener, at politikere er korrupte. Tre fjerdedele af unge under 30 føler, at politikere og ledere har ”ødelagt det hele” for mennesker og planeten.

To ud af tre oplever, at aldersbalancen i politik er skævvredet. 8 ud af 10 adspurgte på tværs af aldersgrupper mener, at den ideelle valgretsalder er mellem 16 og 18 år, og det på trods af, at valgretsalderen i de fleste lande er minimum 18 år. En tredjedel af de adspurgte under 30 ville overveje at stille op til valg, mod kun en femtedel af de adspurgte over 30. På tværs af alle aldersgrupper er de adspurgte enige i, at bedre indflydelsesmuligheder for unge vil udvikle og/eller forbedre de politiske systemer.

 

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet