Lidt om selvværd og selvtillid

Info:

Christina Wichmann Rosenkvist har en kandidat i Psykologi og Informatik, og er uddannet Business- og Life coach.

Til daglig arbejder Christina i sin egen virksomhed som digital kreatør og coach.

Du kan følge Christina på Instagram under navnet @christinawr eller se mere til hendes arbejde på christinarosenkvist.dk

Indenfor psykologien er der lidt delte holdninger til selvværd og selvtillid – og om hvorvidt disse hænger sammen. Hvor nogen mener, at de bør forstås adskilt og de ikke har indvirken på hinanden. Mener andre, at de har indflydelse på hinanden og bør ses samlet, da de i bund og grund handler om, hvorvidt man selv føler man god nok.

LÆS OGSÅ: Bryd reglerne og bliv mere fri og glad

Personligt er jeg selv af den overbevisning, at de ikke helt kan skilles ad, da jeg mener og har erfaring med, at de helt sikker kan have indflydelse på hinanden. Det betyder dog ikke nødvendigvis, at fordi man har et højt selvværd, at der så automatisk følger en høj selvtillid med og omvendt. Et højt selvværd og selvtillid er heller ikke noget, du er født med, men noget der tillæres gennem livet og gennem erfaringer. Både selvværd og selvtillid er derfor noget, du kan øge, så hvis du har lavt selvværd og/eller selvtillid, så er der råd for det, da det er ligesom med alt andet indenfor selvudvikling, noget der kan læres og trænes som en muskel.

Med hvad er egentlig forskellen og hvordan kan man vide, om man har det ene eller det andet?

I det følgende vil jeg kort ridse op hvad selvværd og selvtillid er, men også lidt om, hvordan du kan styrke dem hver især – og dermed hinanden.

Selvværd

Som ordet lidt selv siger, så handler Selvværd om, hvor meget du føler, du er værd. Med et sundt selvværd føler du, at du er god nok, som du er og der er plads til dig her i verden. Du føler derfor, at du har værdi her i verden og er noget værd som menneske. Et lavt selvværd kan derfor betyde, at du får gjort dig selv og egne behov mindre. Det kan betyde, at du f.eks. ikke altid får sagt fra eller tør at stå inde for dig selv og det du tror på. Det kan også komme til udtryk gennem dine valg, da du kan komme til at finde dig i for meget fra andre i forskellige relationer i livet. Måske ikke tænke og føle, at du fortjener en rigtig sød kæreste, et bestemt job eller noget helt tredje.

Selvtillid

Hvor selvværd handler om en grundfølelse af, at være god nok her i verden, så handler selvtillid om tilliden til det, du gør og det du bidrager med. Altså om du har tiltro til dine egne evner og formåen. En god sund portion selvtillid vil derfor ofte vise sig, når du skal præstere noget som f.eks. på jobbet, i forbindelse med sport, uddannelse eller lignende. Det kan også være et tegn på en god selvtillid, hvis du ikke lader dig skræmme af ting og oplevelser så let, som f.eks. at skulle gøre noget foran en masse mennesker eller at rejse alene. Det er fordi du ved, at du nok skal klare den lige meget hvad.

Lav selvtillid kan derimod bremse en masse for dig, da det får dig til at tvivle på din kunnen og formåen – og en kan give en utryghed omkring, hvorvidt du vil klare dig i tilværelsen. I værste tilfælde kan de give noget angst.

Hvordan de påvirker hinanden

Har du et sundt selvværd, så vil det også kunne smitte af på dine følelser, der handler om selvtillid. Det kan det, da du med et godt selvværd vil føle, at du er god nok, som du er og derfor vide med dig selv, at lige meget hvad, så er du stadig noget værd som menneske. Omvendt kan en god selvtillid være støttende til at få et bedre selvværd, da du vil kunne huske på dig selv på, at du kan bidrage med noget – og derfor har en værdi. Dermed ikke sagt, at du skal bidrage med noget for at være noget værd. Det kan dog blot være en medspiller til, at føle du også kan noget og derfor er noget værd. Lige meget hvad, er det altid en god ide ikke at sammenligne sig med andre, men lade sig inspirere i stedet.

Styrk selvværd og selvtillids-musklerne

Jeg sammenligner altid selvudvikling med fysisk træning, da det også kræver lidt kærlig mental træning at udvikle sig. Dit selvværd kan blandt andet hæves ved, at sige pæne ting til og om dig selv dagligt. Selvværdet kan også godt lide, at du lytter til dine behov og gør nogle gode ting for dig selv. Altså bruger tid på dig selv og det du vil. Selvtillids-musklen styrkes rigtig godt ved at huske dig selv på alle de gange, du har klaret noget svært og udfordrende. Der er helt sikkert noget, du har overvundet, som du er stolt af. Det er nemlig godt for selvtilliden at lære at kunne tackle og håndtere ubehaget ved at stå i lidt svære ting indimellem. Selvtilliden kan også godt lide, at du dyrker noget, du godt kan lide, hvor du kan se dig selv blive bedre. Derudover styrkes den også godt ved at fokusere på din indsats og ikke resultatet. Det er godt at huske på, at det ikke er noget der sker overnight, men noget der skal bruges lidt tid på.

Så rigtig god fornøjelse <3

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide