Sådan hacker du dine lykkehormoner

Info:

Christina Wichmann Rosenkvist har en kandidat i Psykologi og Informatik, og er uddannet Business- og Life coach.

Til daglig arbejder Christina i sin egen virksomhed som digital kreatør og coach.

Du kan følge Christina på Instagram under navnet @christinawr eller se mere til hendes arbejde på christinarosenkvist.dk

Vi har sikkert allesammen hørt, at man ikke kan finde lykken uden for sig selv. Hvilket også er rigtigt, da lykke er en følelse, som kommer indefra. Følelsen kan dog sagtens trigges af udefrakommende ting. Det kan f.eks. være en ny sød kæreste, et job, en ny bolig eller noget helt fjerde, som er med til at give en følelse af lykke. Men det er i bund og grund kun en medspiller, som bidrager til følelsen af lykke. Der er egentlig intet i vejen med at booste lykken med dejlige ting. Vi må bare ikke lægge alt ansvar fra os, ved at hænge alt vores lykke op på andre mennesker, begivenheder eller ting. Men hvordan gør man så det – altså det med at være lykkelig – OG er der et fix til at booste sine lykkehormoner?

LÆS OGSÅ: Lidt om selvværd og selvtillid

Lykke-fix?

På en måde vil jeg næsten sige, at der er et slags fix til at føle sig gladere og lykkeligere. Det er der nemlig sådan, at det i bogstaveligste forstand kommer indefra os selv. Vores kroppe og hjerner er så fantastisk indrettede, at de kan udløse en masse dejlige lykkehormoner og kemi, så vi føler os glade og veltilpasse. Det handler blot om, at vide hvordan disse udløses, så du føler mere lykke og glæde inde fra.

Lykkehormoner

Føler du dig i perioder mere mut og måske lidt tung, hvor du har svært ved at vende det, så er der nemlig hjælp at hente ved at booste dine hormoner i kroppen og hjernen. Det vil nemlig også kunne hjælpe dig med at få lidt mere lethed i livet, så du kan opnå flere gode ting, da det smitter af på alt andet, hvis du har det godt. De fire vigtige lykkehormoner er Dopaminer, Endorfiner, Oxytociner og Serotoniner. Nedenfor kan du læse lidt om de forskellige hormoner, samt hvordan du booster dem.

Dopamin

Dopamin har blandt andet den funktion at sørge for regulering af din lystfølelse og eufori. Dopamin kan derfor også kaldes lidt af et belønnings kemikalie til dit system. Dopamin udløses af forskellige ting, men dem du lige selv kan sørge for er:

– Selvpleje og selvomsorg. Du kan derfor, med fordel gøre noget lækkert for dig selv.

– Spise god mad.

– Få nok og god søvn.

– Lytte til upbeat musik.

– Spise noget sødt.

– Fejre små som store sejre.

– Udføre en opgave.

Serotonin

Er det hormon, der er udløst, når vi føler lykke og veltilpashed. Mennesker med depression vil derfor ofte også have et lavt Serotonin-niveau i hjernen. Det bliver derfor også kaldt lykkehormonet. Serotonin har også indflydelse og betydning for tarmsystemet samt regulering af søvn, hukommelse og appetit. Hvilket i sig selv også har stor betydning for vores velbefindende. Vil du derfor booste dit Serotonin-niveau, så kan du gøre nogle af nedenstående ting:

– Praktisere meditation.

– Gå ture og meget gerne i naturen.

– Skrive dagbog eller på anden måde skrive tanker ned.

– Få noget sollys og gerne dagligt.

– Lyt til musik.

– Dyrk motion/cardio, hvor du gerne må få pulsen lidt op.

Oxytocin

Nogen kalder oxytocin, for kærlighedshormonet, da det også udløses ved sex, kys og kram. Det findes naturligt i din krop og er sammen med Dopamin med til at påvirke dit “belønningssystem”, så du føler velvære og lykke. Er du kvinde, vil du have en højere koncentration af oxytocin i dig. Det er nemlig også et stof, der også udskilles i større mængder, når kvinder føder og ammer. Måder hvorpå du kan booste dit Oxytocin-niveau er:

– Dybe snakke.

– Kramme. Gerne med nogen du elsker, men kram er i det hele taget godt.

– Holde i hånd.

– Lave mad til nogen, du elsker.

– Kæle med dine kæledyr og lege med dem.

Endorfiner

Er stress- og smertestillende hormoner, som også kan give en følelse af eufori. Der er faktisk lidt samme effekt som morfin, da det kan virke smertelindrende. Kommer du til skade, vil der derfor også udskilles Endorfiner i dig, da det er kroppens naturlige måde at håndtere smerte. På den måde sikrer kroppen, at du ikke overvældes af smerten. Det er dog ikke ikke opfordring til at komme til skade, så du kan få udløst Endorfiner, men det er de følgende forslag til gengæld:

– Dyrke motion.

– Spise mørk chokolade.

– Fysisk berøring med andre.

– Spise noget spicy mad.

– Se noget sjovt, da grin er en glimrende udløser af Endorfiner.

Rigtig god fornøjelse <3

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Sådan plejer du tosomheden

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet

Gaven til mændene i dit liv

Annonce The-Basics.dk er en dansk webshop, der har specialiseret sig i undertøj og strømper til mænd. Tøjet sælges i praktiske flerstyks pakninger og leveres hurtigt