Mette Hardie fik en god idé og greb den: Nu sælges NODA i hele landet

Måske kender du allerede den søde boblevand fra NODA, som bl.a. kan fungere som et alternativ til sodavand. Men vidste du også, at brandet er dansk? Bag den instagram-venlige læskedrik med det catchy navn, finder du nemlig stifter Mette Hardie, der har skabt NODA sammen med sin mand. Vi har taget en snak med Mette om NODAs rejse, hvordan det er at arbejde sammen med sin mand, og om livet som iværksætter. 

LÆS OGSÅ: Stifter af LuksusBaby.dk: “Jeg har aldrig været for fin til at tage fat”

Hvad er NODA?

NODA er vores bud på et grønt og ægte alternativ til de gængse læsedrikke. Vi er et ægte startup og familiefirma, hvor alle hjælper til. Navnet NODA er kort for ‘not a soda’ — først og fremmest fordi vores produkt er et både naturligt og kaloriefattigt alternativ til sodavand. NODA er en læskende vand med bobler og presset økologisk frugt — helt uden tilsat sukker, sødemidler eller tilsætningsstoffer. Vi elsker, at vi selv kan nyde NODA med ren samvittighed, og især at vi med sindsro kan lade vores børn drikke dem også.

Hvorfor startede I NODA? 

Først og fremmest undrede det os, at den kæmpe, positive udvikling, der er sket inden for madvarer de seneste år ikke kunne ses i samme grad på drikkevarerne. Danmark er verdens førende økologiske nation, og vi svømmer nærmest i prisbelønnede restauranter, lækre caféer og bagerier. Mens udvalget inden for læskedrikke næsten var som før, især når man så på sodavand, med masser af tilsat sukker og kunstige sødemidler. Flydende sukker er jo nemt at indtage i store mængder, uden det påvirker appetitten, og det hjælper ikke rigtig, at sukkeret måske er økologisk. Vi kunne ikke drikke det selv, og vi ville slet ikke give det til vores børn.

Vi ledte altid efter noget naturligt og forfriskende at drikke, der ikke bare var vand — men det fandtes ikke, og det kunne vi simpelthen ikke forstå. Vi begyndte at eksperimentere med en simpel opskrift af lækre økologiske juicer og kildevand med lidt bobler, og fandt ad den vej præcis det, vi selv gerne ville drikke — det blev også starten på NODA.

Hvordan fordeler din mand og dig arbejdet imellem jer?

Vi har meget forskellige baggrunde, både fagligt og ikke mindst sprogligt (min mand er fra USA), men det betyder til alt held, at vi supplerer hinanden ret godt. Det er en stor fordel, når man arbejder tæt sammen i så lille et firma. Vi har vores faste ansvarsområder, men vi overlapper konstant og laver selv alt fra fakturering, butiksbesøg og det sker også, at vi selv leverer de mindre ordrer til vores kunder. Vi er begge to hands on fra A-Z!

Hvordan er det at arbejde sammen med din mand?

Det er ikke altid lige let, når man i forvejen skal enes om hus, hund og fire børn. men det giver os et meget særligt fællesskab, at vi bygger noget sammen. Vi arbejder for præcis det samme mål, vi har samme personlige investering i NODA og vi er begge to all in. Det er jo en rutschebanetur at være iværksætter, men det er stærkt at kunne dele både de ærgerlige og de sjove dage – man er i sync.

Har du altid gerne ville være selvstændig? Hvad kan det for dig?

Jeg har helt sikkert iværksætterblod i årerne – begge mine forældre skabte deres egne virksomheder, og tre af mine fem storebrødre er selvstændige. Så jeg har altid set det for mig, og gennem årene har jeg da også haft mange idéer (et par af disse spøger stadig). En stor fordel ved at være selvstændig er, at vi på mange måder kan bestemme over vores egen tid, fx hvor og hvornår vi arbejder, hvilket er en fordel, når man også har fire børn. På den anden side er vi altid på, og skal altid kunne smide alt, vi har vi hænderne, for der er ingen, der dækker for os – firmaet ER os! Og vi kan ikke sove om natten, hvis fx en kunde har fået de forkerte varer — den slags sker jo, men så skal det også bare løses i en kæmpe fart.

Hvad har været NODAs største succes?

Det er umuligt at vælge én ting, for selvom vi stadig er i starten af rejsen, så er der sket mange fantastiske ting for NODA allerede. Blot måneder efter vi lancerede vores prikkede dåser sidste sommer, var de allerede på vej ind i 7-Eleven — en absolut drøm for en lille iværksætter som os. 7-Eleven i Danmark er blevet et forbillede for kæden i resten af verden med den høje standard, de har skabt; især de senere år, med frisk og super lækker mad af høj kvalitet. Har hørt turister sammenligne dem med Wholefoods, og det siger jo lidt.

I år har vi indledt et samarbejde med Irma, endnu en ønskedrøm, og som barn af et ægte Irma-hjem er det helt ubeskriveligt at se vores produkt lande på hylderne i Danmarks ældste og mest ikoniske supermarked. Irma har altid stået for kvalitet uden kompromis, og de er heldigvis også visionære, så det er bare så fedt, at de kan se idéen med NODA. Vi er meget taknemmelige for deres støtte.

NODA var også finalist til Produktprisen til Sol Over Gudhjem i år, det er en fantastisk anerkendelse af vores produkt, at disse mega dygtige kokke og madeksperter valgte os til deres shortlist og tilmed gav NODA nogle utrolig fine ord med på vejen.

Hvad har været mest udfordrende?

Vi lancerede NODA netop, som Danmark gik i lockdown (marts 2020). Næsten alle vores kunder var caféer, restauranter, events og kontorer, så det var en hård landing, men nedlukningen tvang os til at tænke anderledes og opsøge private kunder i stedet. Vi byggede en webshop, der er vokset stødt siden og betød, at vi kunne tilbyde NODA til hele Danmark uden at være i dagligvarekæderne. Det skabte desuden en masse direkte kontakt med vores kunder, og det er bare det bedste af det hele. For vi laver noget, der er nyt og anderledes, og vi elsker at høre, når det har gjort en forskel for folk — såsom hjulpet dem med at bryde en usund vane. Vi får både tilsendt gode idéer, skønne succeshistorier og billeder fra NODA-fans, og det gør os nøjagtig lige glade hver gang.

Hvad har været den vigtigste lektie omkring at starte NODA?

Vi startede uden at kende hverken branchen – eller håndværket – om man vil, vi har begået masser af fejl, og vi har lært af dem alle. Overordnet kan man sige, at det har lært os at lytte til alle gode råd, men først og fremmest stole på vores egne instinkter, og kun skride til handling, når det føles helt rigtigt. Man kan kun gå all in og få andre ombord, når man selv har hele hjertet med — og man kan ikke vokse med 200 km i timen, når man er en lille startup med få hænder og begrænsede midler.

Hvad er næste step for NODA?

Vores fokus er først og fremmest på Danmark. NODA er ikke bare et nyt produkt, det er en helt ny kategori, som forbrugerne skal have tid til at lære at kende. Så lige nu bruger vi blandt andet rigtig mange kræfter på at komme rundt til flest mulige lokationer og lave samplings og møde folk — det er heldigvis også noget af det hyggeligste.

Vi har fået nogle seriøse henvendelser fra andre markeder, så pt tester vi på disse opfordringer også nogle andre, spændende vande.

NODA har haft en spændende start, vores kunder genbestiller som aldrig før, og der kommer nye til hele tiden. Vi er taknemmelige for alle de loyale caféer, butikker, firmaer og private kunder, der har troet på os fra starten og er grunden til, vi er her endnu.

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet