Semibasic: Det danske interiørbrand du skal kende

Semibasic er et dansk interiørbrand etableret i 2013 af de to ejere, Mathilde Thomsen og Vivian Hensrik. Vivian og Mathilde mødte hinanden tilbage i 2012, hvor de kom i mødregruppe sammen. De to småbørnsmødre sad begge godt plantet i solide faste jobs, men noget trak i dem. En drøm om at skifte retning og på samme tid få familielivet til at balancere med karrieren. Vi har taget en snak med de to kvinder for at høre mere om at starte egen interiørvirksomhed med små børn på armen, og uden nogen videre erfaring med designproces og produktudvikling. 

LÆS OGSÅ: Dansk design: Sissel Edelbo genbruger sarier fra Indien

Q

Hvordan startede jeres partnerskab?

A

Vi kendte faktisk ikke hinanden inden firmaets start. Vores mænd har en relation og da vi begge havde født på nogenlunde samme tid, mødtes vi tilfældigt en dag. Derefter blev det til lange gåture med barnevognene til snakke om arbejdsliv, fælles passion for boligindretning og vores forskellige kompetencer der passede ind i det designkoncept som senere på vores barsel blev til brandet Semibasic – et ønske om at skabe stilrent boliginteriør i høje kvaliteter til et prisniveau hvor alle kan være med.

Q

Hvordan opstod idéen om at starte jeres egen virksomhed?

Ret hurtig fandt vi ud af at vores forskellige baggrunde og kompetencer var det perfekte match for at starte firmaet op. Vi synes der manglede et brand der kunne favne bredt, altså et brand hvor der også er plads til mændene i huset, det skal kunne passe ind med eksisterende interiør og så skulle kvaliteten være det bærerne element og udgangspunkt i alt hvad vi skulle producere og designe.

Q

Hvad lavede I hver især førhen?

A

Mathilde: Jeg har flere års erfaring fra detailbranchen hos Dansk Supermarked, og har været forbi et agentfirma som producerer private labels for andre mærker og senest som projektleder i en større medievirksomhed inden barslen.

Vivian: Oprindeligt er jeg uddannet sygeplejerske, men har lavet et brancheskift – og har erfaring fra salg og markedsføring fra stort internationalt firma og arbejdede inden barsel med min mand i ejendomsmæglerbranchen.

Q

Hvilke overvejelser gjorde I jer om at kombinere egen virksomhed med familieliv som småbørnsmødre?

A

Helt tilbage i starten hvor vi gik lange ture med ungerne i barnevognene var et af omdrejningspunkterne nemlig; friheden til selv at styre sin arbejdstid og sted. Vi skulle skabe en fleksibel arbejdsplads hvor harmonien mellem arbejdsliv og småbørnsfamilien kunne gå op i en højre enhed – uden hverdagsstress, deadlines og faste mødetider. Vi havde en drøm om at kunne arbejde fra sommerhuset, ferien eller hjemmefra – altså ingen åbningstider eller fastlåste placeringer. Denne frihed er her 3 år efter stadig en af de ting vi vægter højest, friheden til at aflevere sine uger kl. 9.30 eller hente dem kl. 14 fordi vejret måske arter sig til en gåtur og is på havnen…

Q

Hvordan får man en designvirksomhed op at køre, når man ikke har videre erfaring inden for branchen?

A

Learning by doing… Den indgangsvinkel var hvis overlæggeren for at vi overhovedet turde starte ud. Vi var enige om at vi fra start havde mange ubekendte i forhold til branchen, men var også i den overbevisning om at der ‘altid er en løsning’. De første par måneder ringede vi nok gennemsnitlig til forskellige kundeservice m.m. 4-6 gange dagligt. Vi havde bare den filosofi, at der var ingen dumme spørgsmål, og havde vi ikke selv svaret, fandt vi det hos en eller flere der havde det. Vi netværkede en del og fik en masse gode råd med på vejen. Vivian havde et stort kendskab til salg og markedsføring og Mathilde til detail og tekstilbranchen.

Q

Hvordan adskiller SemiBasic sig fra øvrige brands?

A

Vi prioriterer en tæt, ja nærmest familiær, relation til vores leverandører og samarbejdspartnere. Vi besøger vores leverandører årligt og de kommer til os. Vi gør meget ud af at kende vores forhandlere og forstå lige netop deres forretning og univers for at kunne være fleksible over for dem. Vi har ikke så mange standarder, men ønsker at tage udgangspunkt i det enkelte samarbejde. Det tror vi på skaber det bedste resultat. Vi er et lille, godt team der har stor viden inden for hver af vores områder, samtidigt med at vi kender vores firma ned til mindste detalje. Vi sidder ikke i silofunktioner og har tæt dialog dagligt på kontoret omkring alt fra Design, markedsføring, salg, lagerbeholdning m.m. Derudover er vi også meget bevidste om, at vi skal lave tekstiler og være rigtig gode til det. Vores DNA er lækre boligtekstiler og vi skal således ikke lave køkkenrulleholdere og andre nips til hjemmet. Det er fristende engang imellem, men vi har alle en passion, stor viden og ønsket om at lave tekstiler- lækre boligtekstiler.

Q

Hvilke sejre eller milepæle har I kunne fejre med jeres brand indtil videre?

A

Da vi startede op for 4 år siden talte vi meget om at vores kompetencer lå inden for indkøb og salg. Vi har begge flair samt interesse for design og designede også selv vores kollektioner de første 3 år. Men vi havde helt klart et ønske og mission om på sigt at få en in-house designer. Så det var med stor glæde at Rikke Jo, kom ombord i Semibasic sidste år. Rikke Jo er uddannet designer med speciale i tekstil design og med hendes ekspertise er “familien” komplet med fokus områder inden for design, indkøb og salg. Vores firma rykker sig hele tiden og er i konstant udvikling. Denne udvikling stiller krav og “kalder på” ny viden og kompetencer løbende. Dem griber vi med stor nysgerrighed og tror på at hvor der er vilje er der vej.

Q

Har I nogle nyheder på vej, som vi må høre mere om?

A

Vi er jo gode til tekstiler, så vi bliver i denne genre. Vi taler en del om brugen af boligtekstiler udendørs og pt idé udvikler vi design til udendørsrum.

LÆS OGSÅ: Dansk design: Agurk er kreativitet og bæredygtighed 

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet