Klummer

Er du stresset?

Facts

Miriam Wirenfeldt

Psykoterapeutstuderende på Frederiksberg, uddannet lærer, underviser flygtninge og indvandrere i dansk.

Elsker mennesker, kærlighed og autenticitet.

Prøver du at gøre karriere eller starte op som selvstændig? Er du leder, der har ansvar for en masse ansatte? Er der run på, på arbejdspladsen? Er du nybagt mor, der kæmper med at få alting til at gå op, eller oplever du, at du aldrig når alt det du skal? Sidder du i eksamenshelvede lige nu og sveder over deadlines og pensum?

Prøv lige at tænke over, hvornår du sidst har følt dig afslappet. Afslappet på en måde, hvor du ikke sad og planlagde resten af din dag eller uge eller havde dårlig samvittighed over ting du ikke havde nået. Der hvor du ikke sad med en følelse af, at du skulle nå noget. Måske var det, da du sad med en kop kaffe på altanen, da du var ude på en dejlig gåtur med barnevognen, da du mediterede eller noget helt fjerde?

De fleste af os registrerer ikke, at vi er stressede. Vi er så vant til at skulle klare 1000 ting i løbet af en dag og det er blevet normalt for os, at vores stressniveau er for højt i for lang tid ad gangen. Det er vigtigt, at du skaber nogle frirum i hverdagen, hvor du får mulighed for at restituere. Det har du brug for flere gange dagligt. Selv pauser på 5-10 minutter gør en forskel. Vi får ikke den nødvendige opladning, når vi bruger de få minutters pause, vi måtte have i løbet af en dag på at sidde med hovedet i vores smartphone

Hvad er stress?
Stress er en belastningstilstand, der både kan påvirke psyken og kroppen. Der er forskellige niveauer af stress og mange kan nok genkende den milde udgave, som kan udvikle sig til alvorlig stress, hvis man ikke tager hånd om det. De første tegn på stress kan fx være, når vi begynder at springe pauserne over på arbejdet, kaster frokosten ned på 5 minutter, fordi vi føler vi har en masse vi skal nå, begynder at miste overblikket og har en generel følelse af travlhed.

  1. Hvis man ikke gør noget ved det, kan stressen udvikle sig og i næste fase kan man fx få søvnproblemer, manglende energi, miste troen på egne evner samt miste overblikket så meget at man ikke længere kan prioritere hensigtsmæssigt. Der er helt sikkert mange af os, der kan genkende disse to stress-faser.

    Skab dit frirum
    Rigtig mange moderne danske kvinder sanser ikke kroppen nok. Vi er i hovedet det meste af tiden. Når vi vælger at være i hovedet, går vi glip af rigtig mange sansninger i kroppen. Uanset på hvilket område, du føler dig presset, findes der nogle effektive tips, som du hurtigt kan integrere i hverdagen:

    Mindfulness-øvelser som bl.a. kan findes på youtube.Vejrtrækningsøvelser. Registrér din egen vejrtrækning. Tag dybe fulde vejrtrækninger. Helt ned i lungerne. Gør det 3 gange. Gentag gerne flere gange i løbet af en dag.

    Du kan hente den gratis app “Stop, breathe and think”. Alt efter dit humør, finder appen den øvelse, der passer bedst til dig. Øvelserne varer fra 4-12 minutter og er meget effektive ift. at finde ro i sig selv bl.a. ved at vende opmærksomheden mod egen vejrtrækning.

    Hør alfalyd som bl.a. kan findes på Youtube. Der findes alfalyd til eksamenslæsning eller opgaveskrivning, hvis man har brug for at skærpe sin koncentration. Der findes også alfalydfiler, man kan høre lige inden sengetid, så man får en dejlig nattesøvn.

    Kram, kys, kontakt og nærvær øger oxytocinen. Grib fat i kollegaen, veninden, kæresten eller søsteren og nyd nærværet eller kropskontakten. Kærligshedshormonet oxytocin er noget af det mest healende for os, og sænker stressniveauet markant.

    Mal, tegn og dans. Slå din bevidsthed fra og lad din underbevidsthed tage over. Giv dig hen til musikken, lærredet eller papiret og se hvad der sker. Det kan være utroligt befriende at give slip på den kontrollerende, planlæggende og effektivitetsfokuserede hjerne og lade den del af hjernen slappe af en gang imellem. Hvis du mangler et basic male- eller tegnekit, kan du finde alt til det kreative hjerte billigt i Søstrene Grene.

    Hvis du vil gøre noget mere for at komme i dybere kontakt med din krop, kan kropsbehandling virkelig anbefales. Her arbejdes der bl.a. med fokus på vejrtrækning og behandleren arbejder med både følelsesmæssige og kropslige blokeringer. Linda Beicker er en dygtig kropsbehandler og kan klart anbefales.

 
Vælg dét, der taler til dig og prøv at give dig selv nogle flere reelle pauser i løbet af en dag, hvor din hjerne rent faktisk får mulighed for at slappe af. Rigtig god og rar fornøjelse. Du fortjener det helt sikkert 🙂

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *