Kom i godt humør af at sige tak

Info:

Christina Wichmann Rosenkvist har en kandidat i Psykologi og Informatik, og er uddannet Business- og Life coach.

Til daglig arbejder Christina i sin egen virksomhed som digital kreatør og coach.

Du kan følge Christina på Instagram under navnet @christinawr eller se mere til hendes arbejde på christinarosenkvist.dk

For nogen kan taknemmelighed måske lyde som en omgang new age filosofi, hvor det bare handler om at være taknemmelig – og så bliver du lykkelig og rig. Men at kunne føle og praktisere taknemmelighed, er faktisk slet ikke så tosset. Det vil nok ikke gøre dig til mangemillionær overnight eller betyde, at drømmeprinsen banker din dør i morgen. Men det kan kaste andre positive ting af sig, da studier peger på, at det kan have en enormt positiv effekt på flere ting som f.eks stress og sygdomme, men det kan også have en effekt på hvordan vi ellers klarer os i livet.

LÆS OGSÅ: Et “nej” til andre kan være et “ja” til dig selv

Det virker på krop og sind

Følelsen af taknemmelighed har en direkte positiv indvirken på hjernen. Vores kroppe og sind påvirkes derfor også positivt, hvilket i sidste ende påvirker den energi, vi udsender til omverdenen. Denne energi er egentlig usynlig for det blotte øje, men du har sikkert mødt et menneske, hvor du tydeligt har kunne mærke, om de havde det godt eller skidt – også selvom I ikke har talt sammen, men blot ud fra deres tilstedeværelse.

Taknemmelighed kan også hjælpe med at få vendt situationer, så du rent faktisk kan bruge det til noget. F.eks. hvis et arrangement bliver aflyst, som du ellers havde glædet dig til. Så se om du ikke kan finde taknemmelighed for, at du så får tid til noget andet. Det kan være lidt svært, men giv det et skud næste gang, hvor noget ikke går som planlagt.

Der er adskillige fordele ved at anvende taknemmelig i hverdagen. Det er et redskab, som jeg selv har benyttet meget. Det er også let anvende, da det altid er lige ved hånden, fordi det blot kræver lidt tankekraft. At skrive det ned vil også opleves effektfuldt, fordi hjernen lærer meget bedre ved, at du sætter fysisk handling på, når du skriver.

Se dig omkring

Der findes talrige metoder til at praktisere taknemmelighed på. En måde, som du kan anvende nu og her – er ved at stoppe op og se dig omkring. Her kan du eventuelt starte med at være taknemmelig for at kunne se og læse. Hvis du sidder og læser dette, så har du sikkert en computer, en smartphone eller tablet – det er også en ting at være taknemmelig for, da det ikke er alle, som er så privilegerede at have det.

Udover det, så har du sikkert også tag over hovedet, du har en seng, du har mad og der kommer rent vand ud af din vandhane. Du er også så heldig at leve i et land, hvor du kan komme til lægen, hvis du har brug for det. Der er så meget at være taknemmelig for, hvis du kan tage de briller på. Dette kan også hjælpe dig tilbage til nuet, hvis du indimellem føler, at tankerne kan løbe af med dig.

Måske har du ikke drømmejobbet (endnu), et drømmeforhold eller noget helt tredje. Men se dig omkring og mærk hvor meget andet du har – og mærk så hvilken følelse det giver dig og hvordan din energi løfter sig.

Taknemmelighed i hverdagen

Hvis du ønsker flere metoder til taknemmelighed i hverdagen, kan du føre en lille dagbog. Her kan du hver morgen skrive 5-10 ting, som du er taknemmelig for. Det må gerne være i sætninger, så det bliver så konkret som muligt. For jo mere konkret, jo bedre kan du mærke det – hvilket giver dig en skøn start på dagen. Dette kan også sagtens gøres ved at bruge noterne på din telefon. På den måde, kan det f.eks. let gøres i toget på vej til arbejde.

En anden metode kan være at gennemgå din dag inden sengetid. Her kan du finde frem til det allerbedste fra dagen. Det behøver ikke være noget stort, det kan bare være en lille ting, som f.eks. det stykke kage du fik eller et sødt kompliment. Fordelen ved denne øvelse er, at du gennemgår hele din dag – her vil du sikkert komme i tanke om flere gode ting. Således kan du slutte dagen godt og gå i seng med en rar følelse. Rigtig god fornøjelse med det og tak for at du læste med <3

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet