Life&Beyond

Er du særligt sensitiv?

Facts

Ulla Hinge Thomsen er journalist og forfatter til bogen Særlig sensitiv – Guide til det gode liv, som er udkommet på Rosinante. Her kan du læse om blandt andet hverdagen, parforholdet og jobbet, når du er særligt sensitiv.
Læs mere her.

 

Har du nogensinde overvejet, om du hører til en af de 15-20% af danskerne som er særligt sensitive? Det har du sikker ikke, for på trods af at mange danskere faktisk falder indenfor kategorien, er der ikke megen fokus på emnet, noget vi her på ChriChri gerne vil gøre noget ved. Derfor har vi taget os en snak med Ulla Hinge Thomsen, forfatteren bag bogen “Særligt sensitiv – guiden til det gode liv”. Baseret på personlig erfaring forklarer Ulla os hvad det vil sige, at være mere følsom end gennsmsnittet, både på godt og ondt.

Bliver du let påvirket af begivenheder og indtryk? Har du en helt særlig sans for nuancer, smukke oplevelser og andre menneskers følelser? Så er du måske særligt sensitiv. Det er 20 procent af os, og det er hverken en sygdom eller et problem, men et helt normalt personlighedstræk. Faktisk kan det være en stor styrke, hvis du forstår at passe på dig selv. For mig tog det lang tid at lære – og så blev det på den hårde måde.


Drømmejob

For fire år siden arbejdede jeg som redaktionschef på et kvindemagasin. Jeg elskede mit job – at planlægge, skrive og redigere de bedste artikler, tips og inspiration til læserne og arbejde sammen med fotografer og grafikere om at få det til at præsentere sig fantastisk.

Jeg var også rigtig glad for mine kolleger; dygtige, seje kvinder, som jeg havde det sjovt med. Der var altid gang i den på redaktionen og på forlaget generelt. Nogle snakkede, nogle grinede, nogle kom lige forbi og ville fortælle en historie eller vise en flot forside. Det var alt, hvad jeg kunne drømme om som journalist.

Jeg kunne bare ikke holde det ud.

For når jeg kom hjem om aftenen, var jeg så mæt af indtryk, at jeg ikke orkede flere. Jeg havde suget det hele så langt ind i krop og sjæl, at begge dele gav op og bare ville have fred. Men fred var ikke en option, for jeg havde en familie derhjemme, som også gerne ville snakke, fortælle historier og vise noget flot frem. Og jeg orkede det ikke.


Helt brændt ud

En dag tippede balancen, og jeg indså, at det måtte slutte. Jeg stod simpelthen på gaden en dag efter arbejde og tudede af udmattelse, og en veninde måtte tale mig hele vejen hjem i telefonen. Det var ikke, fordi jeg ikke kunne klare det mere, men det var ikke prisen værd. Jeg sagde mit gode job op og startede et nyt liv som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver.

I dag arbejder jeg lige så mange timer som før og med mange af de samme ting, men på en helt anden måde. Jeg bestemmer selv, hvordan, hvornår og hvor meget jeg arbejder, og jeg har frihed til at lægge gode pauser ind. Jeg er lykkelig, og en af de ting, der gør mig lykkelig, er, at jeg har lært mig selv at kende og accepteret, at jeg har et personlighedstræk, der gør mig ekstra følsom over for indtryk og pres. Jeg er særligt sensitiv.


Særligt sensitiv – hvem mig?

Jeg vidste det egentlig godt. Mange år forinden havde jeg nemlig læst en artikel om den amerikanske psykolog Elaine Aron. Hun havde fundet ud af, at der er nogle mennesker, hvis nervesystemer er skruet sådan sammen, at de:

·    Er mere indstillet på nuancer end andre.

·    Reflekterer dybere over tingene.

·    Bliver nemt overvældet af begivenheder og indtryk.

Det kunne jeg godt genkende. Allerede som barn var jeg meget påvirkelig, både over for gode og dårlige indtryk. Jeg var god til at fordybe mig, sanselig og fantasifuld, men også frygtsom, bekymret og mistænksom over for nye mennesker, rammer og oplevelser. Og sådan fortsatte det faktisk op gennem min ungdom og i mit voksne liv.

Elaine Aron havde skrevet en bog om det, der på dansk kom til at hedde særligt sensitive mennesker. I den var en test, som man kunne udfylde for at se, om man var særligt sensitiv. Den udfyldte jeg og fandt ud af, at jeg passede på beskrivelsen, men jeg brød mig ikke om det. Jeg troede, det betød, at jeg så var svag, dårligere stillet end andre – ja, at jeg måske endda ‘fejlede noget’. Jeg ville bare af med det der sensitive noget igen.

Det kunne jeg bare ikke. At være særligt sensitiv er så indbygget en del af mig, at jeg det altid vil være det – heldigvis. For i dag ved jeg, at særligt sensitive mennesker i balance også ofte er:

·    Empatiske

·    Nuancerede

·    Gode til at fordybe sig

·    Kreative

·    Ansvarlige 

Det er egenskaber, jeg godt gider at have! Og da jeg en dag mødte en kvinde, som havde det på samme måde, og brugte dem aktivt i sit succesfulde firma, forstod jeg endelig, at det kunne jeg også. Jeg spejlede mig i min nye veninde og fik øjnene op for, at hvis jeg er i balance og ikke alt for tit lader mig overstimulere af indtryk, så kan jeg virkelig meget!

1. Accepter din sensitivitet

Du bliver ikke mindre sensitiv, fordi du skælder dig selv ud over, at du er for sart, for skrøbelig eller bliver for hurtigt træt. Tværtimod er sådan nogle tanker overstimulerende i sig selv. Du er ikke for noget, du er særligt noget, og det kan du vende til en fordel, hvis du omfavner det. Accepten kommer bedst, når du begynder at lægge mærke til, hvad sensitiviteten gør for dig, frem for hvad den forhindrer dig i at gøre.

2. Vid, hvad der overstimulerer dig

At være overstimuleret er en tilstand, hvor nervesystemet kører i over drive, fordi du har fået for mange indtryk. Det kan alle mennesker blive, men særligt sensitive bliver det nemmere end andre. Du kan ikke undgå overstimulering, men du kan undgå at blive det for tit ved at lægge mærke til, hvilke situationer, der overstimulerer dig, og hvilke tegn, der er på, at du er ved at blive det. Mange særligt sensitive bliver irritable, trætte og modløse, når de er overstimulerede.

3. Find en god balance

Når du ved, hvad der bygger dig op, og hvad der overvælder eller udmatter dig, kan du arbejde for, at balancen ikke tipper. Husk, at både det gode og det dårlige kan udmatte – du kan altså godt blive overstimuleret af at have det supersjovt (desværre). Så du skal blive ved med at arbejde på at bevare balancen. Både ved at tage store beslutninger om, hvad du skal arbejde med, og hvem du skal se privat, og ved at tage små beslutninger, for eksempel at give dig selv et lille pusterum fra indtryk.

4. Brug humor

Alting bliver nemmere, når du kan grine af det – både i forhold til dig selv og dine omgivelser, som måske synes, at det der sensitive noget er mærkeligt. Det betyder ikke, at du skal gøre grin med dig selv. Du skal tage dig selv alvorligt, men ikke højtideligt. Selvironi gør underværker!

5. Lad ikke din sensitivitet styre dig

Nogle særligt sensitive bliver så bange for at blive overstimulerede, at de siger nej til alt (for meget). Det er synd for dig selv og for verden, som du har meget at give. Desuden risikerer du at blive understimuleret, og det er også rigtig ubehageligt. Som særligt sensitiv kan du alt, hvad du vil; nogle gange er der en pris at betale i form af træthed. Det er okay. Det skal ikke være hele tiden.

Er du særligt sensitiv? Test dig selv her.

 

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *