Dette indhold er sponsoreret
Et CV skal fungere som et brand. Det skal sælge os, vise vores allerbedste sider, og overbevise den kommende arbejdsgiver om, at han ikke kan undvære os i virksomheden. Desværre er mange af os hæmmede af Janteloven når vi skal skrive vores CV, og ifølge chefkonsulent i Djøf, Thomas Kantsø, er det en skam, for det kan gå ud over vores mulighed for at lande drømmejobbet. I denne artikel bliver vi derfor guidet til, hvad man skal have i mente, når man skal lave verdens bedste CV.
Dit CV er dit brand – fortæl hvad du kan
Jeg har læst flere tusinde CV’er i mit liv, og jeg syntes stadig det er vildt spændende, at læse mig frem til hvem personen bag et CV er. I min karriere har jeg set hvordan et CV kan booste dine karrieremuligheder, men også hvordan man kan miste muligheden for et spændende job, fordi man har underspillet sine kompetencer og erfaringer -eller hvis man slet og ret ikke har gjort sig umage med at lave et godt CV. Derfor vil jeg i denne artikel, give dig nogle konkrete bud på hvordan du får lavet et godt og brugbart CV
Et CV er et af de vigtigste dokumenter i dit liv. Du skal bruge det gennem det meste af din karriere. Det er relevant når du skifter job, men det bruges også på din arbejdsplads til at danne sig et overblik over dine kompetencer. Det er et dokument der følger dig gennem hele din karriere. Jeg ved mange syntes det er svært at lave et CV. Der er mange måder at gøre det på og de fleste mennesker har en holdning til hvordan det skal se ud.
Formen på et CV har ændret sig en del over tid. Tidligere var det blot en opremsning, af alt hvad du har lavet i dit liv. Derefter var det op til arbejdsgiver, at finde ud af hvordan du passede ind i virksomheden. I dag er det anderledes. I dag skal et CV målrettes hver gang og du må gerne tager arbejdsgiver lidt i hånden, og vise hvad det er, man skal forstå, når man læser om dig. Altså vise hvad du er god til, og hvad man kan forvente når man ansætter netop dig.
Glem janteloven
Lige præcist dette med at vise hvad man er god til, er noget af sværeste for mange der skal skrive et CV. Det forstår jeg ærlig talt godt. Vi er jo opdraget i en kultur, hvor det er ulovligt, at fremhæve sine stærke sider. Janteloven gør, at vi ikke tør skille os ud fra mængden, at vi har svært ved at sige: ”Hey, jeg er rigtig god til det her, og det vil jeg gerne arbejde med hos jer, for I er en fantastisk spændende virksomhed” – så derfor GLEM JANTELOVEN, når du skriver dit CV.
Det virker faktisk også lidt skørt når man skal lede efter dine stærke sider eller dine talenter i et CV. Der skal rigtig meget til, at et CV bliver for meget – men det kan hurtigt blive for lidt! Og et underspillet CV virker ikke. Et autentisk CV, der ærligt og tydeligt viser hvad du kan og hvad man får hvis man ansætter dig – det virker.
For at vores rådgivning i Djøf bliver så tidsvarende så muligt med fokus på hvad der virker, så taler vi løbende med danske arbejdspladser, for netop at høre hvordan de foretrækker at et CV ser ud. Den viden giver jeg dagligt videre til ambitiøse profiler, som ønsker at bevæge sig fremad i deres karriere.
I denne artikel har jeg lavet en step-by-step guide til det gode CV, og så kan du desuden frit hente en skabelon til at skrive dit CV i her.