Bæredygtighed, økologi & kolde øl

Koncerter, kolde øl, søde fyre og sol er måske det du tænker på, når du hører ordet Roskilde Festival, men festivalen er meget mere end det. Roskilde Festival er nemlig en non-profit organisation, der har som mål, at være kendt som en festival med bæredygtige løsninger og holdninger der er med til at forandre verden.  

Vi satte os derfor for at se lidt nærmere på nogle af årets bæredygtige løsninger.
 

Maden

Roskilde Festival har sat som mål, at når vi gæster festivalen i 2017, så vil 90 % at alt den mad, vi kan købe være lavet på økologiske råvarer.

Et af de steder hvor der allerede er godt gang i den økologiske madlavning, er Foodjam. Her kan alle festivalgæster komme og lave deres eget økologiske måltid under kyndig vejledning af en af de næsten 100 kulinarise vejledere uddannet til lejligheden for 50 kr. Det valgte mere end 4200 festivalgæster at benytte sig af på årets festival. En af dem var nyudnævnt Miljø- og Fødevareminister Eva Kjær Hansen der under kyndig vejledning fra Michelinkokken Henrik Yde fra restaurant Kiin Kiin lavede dampede blåmuslinger og rødbedesalat med rygeostecreme. Foodjam er et samarbejde mellem Madkulturen og Superbrugsen.

Her ses gæster og kulinariske vejledere i fuld gang med madlavningen på Foodjam. 


Beercycling: fra Pis til Pilsner  

Et af de bæredygtighedsinitiativer der i år har fået særligt meget opmærksomhed er interesseorganisationen Landbrug & Fødevarers initiativ fra Pis til Pilsner, hvor Landbrug & Fødevarer opsamler op til 100.000 liter urin, og transporter det frem til maltbygmarker, hvor det genbruges som gylle. Så om alt går vel, er den øl vi drikker på festivalen i 2017 gødet med urin fra årets mandlige gæster 🙂

Initiativet er så interessant og anderledes, at store medier over hele verden har skrevet om fra Pis til Pilsner, eller beercycling som det kaldes på engelsk her i blandt: The Guardian, Lonely Planet, Das Bild, Der Spiegel, Huffington Post, Aftenposten, Daily Mail og America Online

Her ses beercycling anlægget i brug i opvarmningsdagene:

Levende laboratorium for bæredygtighed

Roskilde Festival har indgået et samarbejde med CBS og Dansk Industri om at bruge festivalen som et levende laboratorium, hvor virksomheder kan bruge festivalen til at teste deres innovative og bæredygtige løsninger. En af de virksomheder der har benyttet sig af dette, er isoleringsproducenten Rockwool, der bl.a. har sat 54 Rockwool Shelters op. For festivalgæsterne betyder det, at de kan få en dejlig hytte at sove i uden gennemtrængende lyde, regn eller morgensol. For Rockwool betyder det, at de kan udvikle deres shelters i samarbejde med festivalgæsterne med det sigte at skabe det ultimative shelter til beboelse i verdens flygtningelejre. For de mange flygtninge bosat i lejrene betyder det, at de kan få et bedre og tryggere hjem i flygtningelejren, der bl.a. beskytter dem mod både de udfordringer klimaet kan give og risikoen for brand. 

Her besøger hendes kongelige højhed prinsesse Marie ROCKWOOL shelters:

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

4 britiske serier, vi elsker!

Indeholder reklamelinks til C More Elsker du også britisk tv? Så har streaming-tjenesten C More indgået samarbejde med Britbox, hvilket betyder, at C More nu har