Life&Beyond

Er du bange for dine følelser?

I mit arbejde som coach, er mange klienter kommet til mig med et ønske i stil med:  “Jeg vil gerne lære at håndtere mine følelser.” Sjovt nok er det ikke boblende glæde og berusende lykkefølelse mine klienter gerne vil håndtere, men derimod alle de “negative følelser”. Dem vi har tendens til helst ikke at ville mærke. Vi har en idé om at der findes gode og dårlige følelser, og så vil vi gerne lære at “styre” os selv, og kun have vores 10 foretrukne, gode, trygge følelser. Resten er vi simpelthen bange for.

“Sjovt nok er det ikke boblende glæde og berusende lykkefølelse mine klienter gerne vil håndtere, men derimod alle de “negative følelser””

Men min erfaring er, at det er umuligt at kontrollere vores følelser. Det er en kamp du ikke kan vinde. Forestil dig, at du er enormt irriteret og samtidig har modstand på det. Så bliver det værre. Du får det værre, og bliver, ja, mere irriteret. 

Det er selvfølgelig ikke rart for hverken dig eller dine omgivelser hvis du konstant farer op i det røde felt, og skælder andre eller dig selv ud, over de mindste bagateller. For så er det nogle gamle uforløste konflikter og følelser, der er aktiveret. Vi forstørrer tit betydningen af andres ord og handlinger, når vi er i vores følelsers vold. Når en storm af følelser rejser sig voldsomt i nuet, kommer det altid fra noget i fortiden. Det er gamle konflikter, som måske slet ikke har noget med den aktuelle at gøre, der bliver aktiveret. Derfor er det stort set altid en god idé at vente med at handle. 

“Når en storm af følelser rejser sig voldsomt i nuet, kommer det altid fra noget i fortiden. Det er gamle konflikter, som måske slet ikke har noget med den aktuelle at gøre, der bliver aktiveret. Derfor er det stort set altid en god idé at vente med at handle”

Jeg siger rigtigt tit til mig selv: „Hvis noget er meget vigtigt at sige, så lad være“. Brug i stedet din energi på at anerkend følelsen, når den trækker op. Prøv at observere din følelse. Undersøg, hvad den følelse vil fortælle dig – hvad er det, du skal lære lige nu? Brug din indre stemme til at berolige dig selv: „Så, nu kommer det igen“. Undlad at reagere på følelsen og forsøge at løse konflikten eller flygte, og spørg i stedet, hvad den følelse egentlig vil fortælle dig. 

“Når du giver følelsen plads, og mærker den fuldt ud kan den heles. Når du tillader dig selv at være bange, ked af det og græde, så aftager det ekstreme pres inde i dig og du kommer mere i balance med dig selv”

Når du giver følelsen plads, og mærker den fuldt ud kan den heles. Når du tillader dig selv at være bange, ked af det og græde, så aftager det ekstreme pres inde i dig og du kommer mere i balance med dig selv. Giv dig selv omsorg, snak med en god veninde, gå en tur, sov på det. 

Invitér følelsen. Så går den væk. Det er virkelig en velbevaret hemmelighed. Da jeg fandt ud af at f.eks. frygt eller det ikke at føle sig god nok, ikke var farlige følelser, som med vold og magt skulle bekæmpes, men faktisk fint kunne inviteres indenfor, så blev de mindre. De punkterer simpelthen i det øjeblik de får lov at være der. Det helt magiske er, at hvis jeg inviterer de gode følelser indenfor, så bliver de større. Det er faktisk ret fantastisk.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *