Arbejder du “smart”?6 måder at optimere din tid!

Er du også træt af snakken med bekendte, om hvem der er mest presset på jobbet? Snakken om hvem der bruger mest tid bag skrivebordet og dermed er den største arbejdsbi.. Så er du måske ikke så forkert på den! At arbejde længe er nemlig ikke længere noget, man bør stræbe efter. Folk, der forstår at arbejde effektivt og fleksibelt, er tværtimod det, virksomhederne i høj grad efterspørger!

Du kender det sikkert. Du vågner om morgenen og bliver allerede træt igen ved tanken om dagens ”to do”-liste. Det har længe været en selvfølge, at hvis man ville have succes i erhvervslivet, krævede det ekstra hårdt arbejde og ikke mindst ekstra lange dage på kontoret. Det gør det også. Det kræver ekstra hårdt arbejde og en masse dedikation at være i toppen. MEN! Et nyt koncept vinder langsomt frem blandt erhvervsledere. Et koncept der i Danmark har eksisteret som en del af vores arbejdskultur stort set altid. Nemlig Work Smart!

LÆS OGSÅ: Twinpeaks – Bloggen vi ikke kan få nok af!

I bund og grund handler det om at effektivisere sin arbejdsdag, så man får det maksimale ud af den tid, man har til rådighed. Det skaber ikke længere respekt blandt andre at fortælle om de mange aftener, man sidder og sveder på kontoret. Tværtimod er det cool og trendy at kunne fortælle, hvordan man optimerer sin arbejdsdag, så man har mere tid til at være der for sin familie og venner samt dyrke en hobby!

Det anerkendte headhunter- og strategifirma McKincy er en af de virksomheder, der er kendt for at følge med tiden. Også hér er de nye tanker om Work Smart blevet en del af den nye arbejdskultur. Det er ikke nødvendigt at leve på sit job, hvis man er dygtig til at prioritere og arbejde smart – her får du 5 redskaber, som kan hjælpe dig med at “arbejde smartere”:

1. Følg dit indre ur

Har du et job, hvor du har mulighed for at disponere over egen tid, har du også god mulighed for at lytte til din krop. De fleste mennesker har et tidspunkt på dagen, hvor de er mere effektive end på andre tidspunkter. Er du mere kreativ om aftenen, er det måske der, du skal skrive din artikel, svare dine mails eller ordne regnskaber. Så kan du derimod bruge dine morgener på at være sammen med dine børn, få trænet eller tage et ekstra blik på gårsdagens arbejde. De fleste virksomheder er meget bekendt med de forskellige arbejdsmønstre og vil gerne hjælpe med til at fremme effektiviteten. Så hvis du alligevel bruger de to første timer på kontoret til at sove over bærbaren, er det måske bedre at tage snakken.

2. Find en app

Ja, det lyder måske meget simpelt og alligevel ikke. De fleste af os orker ikke at sætte os ind i den digitale jungle af apps, der lover at sætte vores liv i system. Men der er faktisk mange mennesker, der har løst kombinationen af møder, aftaler, forældremøder og træningsaktiviteter gennem teknologien. Især Microsoft OneNote er blevet meget populært, da det giver dig en unik mulighed for at arbejde og skematisere alt fra din telefon. App’en er især brugt i USA og bliver her omtalt som life-saver til alle working mommies on the go!

3. Helt simpelt – tag trappen

Det fleste af os kan bruge ufattelig meget energi på at blive irriterede over, at vi ikke har tid til at træne. Ofte bliver vi så trætte af at bruge så meget energi på at slå os selv i hovedet over, at vi ikke har overskud til at træne de dage, hvor vi måske har tid. Du skal derfor forsøge at ændre dine tanker omkring aktivitet. For der er perioder i alles liv, hvor vi har meget om ørerne, og hvor træning ganske enkelt ikke kan blive en del af vores hverdag.

LÆS OGSÅ: Sådan lagde jeg mit liv om: Fra offentligt ansat til selvstændig

Lav en realistisk plan med dig selv. Aftal, at du skal tage trapperne op til fjerde sal, eller at du skal lave 20 squats i frokostpausen. Det kan også være, du kan tage to minutter i planken om aftenen med eller uden børn eller gå til dine møder i stedet for at tage bilen.  Det vigtigste er, at du husker på, at små ting hver dag løber op – og senere kan du udvide med en træningsdag eller to om ugen, når tiden er til det.

4. Har du ledige minutter?

De fleste af os har meget ”spildtid” i løbet af en dag. Bevares, der skal være tid til bare at sidde og kigge ud ad vinduet under togturen en gang imellem, men tiden kunne også bruges på andre ting. Har du børn, bruger du sikkert halve timer hver uge på at hente og bringe til legeaftaler, fritidsaktiviteter eller andet. Tiden i bilen på vej frem og tilbage er et godt tidpunkt at få ringet til den leverandør eller kollega, du skulle have fat i. I Danmark har vi en tendens til ikke at ville forstyrre hinanden uden for arbejdstid. Men i og med at vores tid er blevet meget værdifuld, kan vi lære af den amerikanske arbejdskultur, hvor man som selvstændig i højere grad arbejder, når der er tid og ikke nødvendigvis fra klokken 8 til 16.

5. Skriv dagbog

Det kan være nemmere at starte sin dag mere effektivt, hvis man om morgenen har noget at starte ud på. Det kan du eksempelvis gøre om aftenen ved at skrive et par sætninger omkring din dag, inden du går i seng. Det kan være dagens højdepunkt, inspiration eller en samtale, du har haft. På den måde kommer du hurtigere ind i gårsdagens spor og kan ovenikøbet med en positiv tankegang snyde dig selv til mere effektivitet og overskud fra morgenstunden.

6. Bevar din hobby

Som tidligere nævnt er der ikke altid tid til at spille badminton fire gange om ugen, når arbejdslivet og hjemmefronten presser på – men lad være at giv helt op. De fleste bliver hverken mere effektive eller gladere af at kvitte deres frirum. Accepter i stedet, at du i en periode kun kan finde tid en eller to gange om ugen, og nyd dette i stedet for at være irriteret over at måtte ofre for meget.

LÆS OGSÅ: 5 råd til at få styr på din økonomi

Det handler i bund og grund mest om dit mindset omkring din hobby og om ikke at straffe sig selv, fordi man har travlt. Der skal være tid til at løbe en tur, tage til håndbold eller strikke på sit tørklæde en gang om ugen. Du vil opleve, at du får energi ud af at holde fast, selvom det kan føles modsat, inden man kommer afsted.

Del vores artikel:

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på pinterest
Pinterest
Del på linkedin
LinkedIn

Skriv et svar

ChriChri

Du vil måske også kunne lide

Kom med på den bedste venindetur

Artiklen indeholder sponsoreret indhold Amanda Lagoni er udover at være parterapeut og sexolog, både mor, kone og veninde. Hun møder de samme udfordringer i parforholdet